به گزارش پول نیوز، بعد از آشنایی با بازار رمزارز‌ها و مدتی فعالیت در این حوزه بدون شک برای همه افراد این سوال پیش می‌آید که چه عواملی باعث پایین و بالا رفتن قیمت ارز‌های دیجیتال مختلف می‌شود؟ در ابتدا و قبل از هر توضیح خاصی، باید برترین رمزارز‌های بازار را شناسایی و روند تغییرات قیمت آن‌ها را برای مدت ۶ ماه مورد بررسی قرار دهید.

تتر (tether) که با نماد USDT در دنیای رمزارزها شناخته می‌شود، برای تریدرهای ارزهای دیجیتال یک پناهگاه امن است؛ ارزش هر تتر معادل با یک دلار آمریکا است و به همین دلیل برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، از نوسانات شدید بازار در امان است. به دلیل داشتن قیمت ثابت، خرید و فروش تتر در دسته استیبل کوین ها قرار می‌گیرد. سولانا و آواکس را می‌توانید با استیبل کوین‌ها از جمله ارز دیجیتال تتر معامله کنید.

آواکس (اولانچ) چیست؟

آواکس (AVAX) رمز ارز بومی بلاک چین لایه یکی به نام آوالانچ (Avalanche) یا اولانچ است که به عنوان پلتفر‌می ‌برای برنامه‌های غیر متمرکز (dApp) و شبکه‌های بلاک چین سفارشی توسعه داده شده است. آواکس یکی از رقبای اتریوم است که قصد دارد این شبکه را که در حال حاضر محبوب‌ترین بلاک چین برای قراردادهای هوشمند است، پشت سر بگذارد. شبکه اولانچ با بازدهی بالا و سرعت پردازش تراکنش tps 6500 (تراکنش در ثانیه)، در حالی که مقیاس پذیری به خطر نمی‌افتد، می‌خواهد به بستر شماره یک اپلیکیشن‌های غیر متمرکز تبدیل شود و جای اتریوم را بگیرد.

مقایسه ارز دیجیتال آواکس و سولانا؛ کدام یک قاتل واقعی اتریوم است؟

پس از راه اندازی شبکه اصلی در سال 2020، آوالانچ روی توسعه اکوسیستم خود برای پشتیبانی همه جانبه از دی اپ‌ها (DApps) و پلتفرم‌های دیفای (DeFi) کار کرده است. پروژه‌های مختلف مبتنی بر اتریوم مانند سوشی سواپ (SushiSwap) و (TrueUSD) با Avalanche ادغام شده‌اند. علاوه بر این، اولانچ بر روی بهبود قابلیت همکاری بین اکوسیستم خود با شبکه اتریوم کار می‌کند و پل‌های میان زنجیره‌ای را به این منظور توسعه می‌دهد.

تیم توسعه‌دهنده مدعی است شبکه ارز دیجیتال نام برده می‌تواند تا سقف 4500 تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند! برای مقایسه باید بدانید این عدد برای اتریوم فقط 15 تراکنش است!  با در نظر گرفتن این قدرت خارق‌العاده می‌توان آینده روشنی را برای Avalanche متصور شد. این موضوع، افزایش قیمت و سودآوری خرید و فروش ارز دیجیتال اولنچ آواکس را در پی خواهد داشت. بستر رمز ارز آواکس تلاش می‌کند مشکل سه‌گانه بلاک چین را حل کند؛ مفاهیم سه گانه‌ی مقیاس پذیری، امنیت و تمرکز زدایی در بلاک چین‌ها تا به حال در تقابل بوده‌اند و معمولا در صورت حصول دو تا از آن‌ها، دیگری به خطر می‌افتد. در واقع بلاک چین‌ها نمی‌توانند به درجه کافی از تمرکز زدایی و امنیت در عین مقیاس پذیری دست یابند. اتریوم اکنون با مشکل مقیاس پذیری دست و پنجه نرم می‌کند و نتیجه این امر هزینه‌های شبکه و کارمزد گزاف تراکنش‌هاست.

برای حل این مشکل، شبکه Avalanche سه بلاک چین طراحی کرده است. در واقع بستر ارز دیجیتال AVAX معماری منحصر به فردی دارد و از سه بلاک چین مجزا به نام‌ زنجیره‌های X، C و P تشکیل شده است که هر کدام هدف مشخصی دارد. عمکرد بلاک چین‌های زیر مجموعه اولانچ از قرار زیر است:

  • زنجیره تبادل (X-Chain) برای ایجاد و مبادله توکن‌های بو‌می ‌AVAX و سایر دارایی‌ها استفاده ‌می‌شود. مشابه استاندارد ERC-20 در اتریوم، این توکن‌ها از مجموعه‌ای از قوانین و استانداردها پیروی ‌می‌کنند.
  • زنجیره قرارداد (C-Chain) میزبان قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است. ماشین مجازی اتریوم (EVM)، به توسعه دهندگان این امکان را ‌می‌دهد تا DApp‌های سازگار با اتریوم را پدید آورند و این زنجیره هم چیزی شبیه آن ماشین را برای اولانچ ارائه می‌کند.
  • زنجیره پلتفرم (P-Chain) فرآیندهای اعتبار سنجی در شبکه را هماهنگ ‌می‌کند. این زنجیره زیرشبکه‌های فعال را ردیابی ‌می‌کند و ایجاد زیرشبکه‌های جدید را امکان پذیر ‌می‌کند.

این تقسیم وظایف، توان عملیاتی بالاتری را بدون به خطر انداختن تمرکز زدایی شبکه ممکن می‌سازد. از سویی ساختار مدولار Avalanche قابلیت همکاری با سایر بلاک چین‌هایی که مایل به ادغام شدن با این اکوسیستم هستند را بهبود ‌می‌بخشد. علاوه بر این، دو مکانیسم اجماع مختلف (الگوریتم Snowman و الگوریتم اختصاصی اولانچ) با در نظر گرفتن الزامات هر بلاک چین طراحی شده‌اند که آن‌هم در بهبود کارآیی موثر است.

همچنین، از نظر کارآمدی در دیفای (امور مالی غیر متمرکز)، به نظر می‌رسد اولانچ ابزارهای مناسبی در اختیار داشته باشد. استفاده از آوالانچ در مقایسه با اتریوم، سرعت‌ و توان عملیاتی بالاتر و هزینه‌ کمتری برای کاربران به همراه دارد.

بستر رمز ارز آواکس بستر مناسبی برای موسسات، شرکت‌ها و دولت‌ها است؛ آن‌‌ها می‌توانند برنامه‌های کاربردی خودشان را بسازند و زیرشبکه‌هایی را با کنترل کامل راه اندازی کنند، درحالی که امنیت داده‌هاشان هم تامین می‌شود. بعلاوه توکنیزه کردن دارایی‌ها و ساخت NFT هم در بستر اولانچ قابل انجام است که می‌تواند توجه هنرمندان و حتی شرکت‌ها را برای توکنیزه کردن آثار هنری یا اسناد و مدارک جلب کند.

 

سولانا چیست؟

سولانا (solana) یک پروژه مبتنی بر بلاک چین است که قراردادهای هوشمند (smart contract) بر بستر آن قابل اجرا هستند. پروژه سولانا توکن بومی SOL را دارد و با وعده تراکنش‌های سریع و درعین حال ارزان قیمت به عنوان جایگزینی برای اتریوم خود را معرفی می‌کند.

یکی از ویژگی‌های برجسته سولانا این است که الگوریتم‌های اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) و اثبات تاریخ (Proof of History) را با هم ترکیب ‌می‌کند تا مقیاس پذیری را به حداکثر برساند. پردازش تراکنش‌های سریع اما ارزان قیمت در سولانا با سرعت tps 65000 (تراکنش بر ثانیه) اتفاق می‌افتد و تنها با پرداخت 1 دلار در شبکه سولانا، می‌شود 4000 تراکنش انجام داد! سولانا طی یک سال و نیم بعد از عرضه موفق شد به رتبه 6 بازار رمز ارز از نظر سرمایه کل دست پیدا کند! اکنون نه تنها هولدرها، بلکه شرکت‌ها و موسسات سرمایه گذاری زیادی نیز به خرید سولانا و اضافه کردن این ارز دیجیتال به سبد سرمایه گذاری خود فکر می‌کنند.

مقایسه ارز دیجیتال آواکس و سولانا؛ کدام یک قاتل واقعی اتریوم است؟

بلاک چین سولانا عمداً به عنوان یک پلتفرم منبع باز در سال 2020 برای استفاده توسعه دهندگان در دسترس قرار گرفته است. امروزه ده‌ها نوع پروژه می‌توانند روی سولانا اجرا شوند؛ پروژه‌هایی مبتنی بر انواع قرارداد هوشمند، بازارچه‌های ان اف تی، پلتفرم‌های دیفای، دی اپ‌ها و بسیاری موارد دیگر بر بستر Solna شکل گرفته‌اند و تعدادشان روز افزون است.

برچسب ها: ارز ، تتر ، اتریوم ، سولانا ، آواکس ، شبکه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: