کد خبر: ۳۷۳۸۸۰
۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
بر اساس داده‌های سیستم معاملات یا تراکنش بین بانکی سوئیفت، سهم دلار آمریکا در تسویه حساب‌های مالی جهان در ماه فوریه با کاهش روبرو بوده است.
کاهش سهم دلار در تجارت جهانی
کشور‌های مختلف دنیا به دلیل کاهش تأثیر آمریکا بر روابط تجاریشان به سمت تجارت با ارز دوجانبه می‌روند به طوری که کشور‌های همچون روسیه، ایران، چین رسماً در تجارت با دیگر کشور‌ها خواستار استفاده از ارز‌های ملی دوکشور برای تسویه حساب مالی خود هستند؛ از طرف دیگر ایران براساس گزارش‌های وال استریت ژورنال و گواه کارشناس و مسئولین کشور‌های غربی رسماً یک سیستم مالی مخفی دارد که تحریم‌ها علیه خود را دور می‌زند، روسیه نیز با سیستم مالی اس پی اف سی یک سیستم جایگزین با سوئیفت طراحی کرده است.

بر اساس داده‌های سیستم معاملات یا تراکنش بین بانکی سوئیفت، سهم دلار آمریکا در تسویه حساب‌های مالی جهان در ماه فوریه با کاهش روبرو شده است.

به طوری که در ماه گذشته استفاده از دلار آمریکا در معاملات جهانی ۱.۰۷ درصد کاهش یافت و به ۳۸.۸۵ درصد از کل معاملات جهانی انجام شده از طریق سوئیفت رسید. با این حال، بر اساس گزارش سالانه این نهاد سهم دلار از معاملات نسبت به سال گذشته همچنان ۰.۴۲ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، سهم تسویه حساب معاملات تجاری به یورو در ماه فوریه با ۱.۲۳ درصد افزایش به ۳۷.۷۹ درصد رسید. یورو بیشترین افزایش را در بین ۵ ارز برتر جهانی در سال گذشته داشته است.

یوان چین در ماه گذشته موقعیت خود را در برابر ین ژاپن از دست داد و ۰.۹۷ درصد کاهش یافت و در محاسبات جهانی نیز کاهشی ۲.۲۳ درصد به خود دیده است، با این حال، سهم ین (واحد پول ژاپن) در تسویه حساب‌های جهانی نیز کاهش یافته و اکنون به ۲.۷۱ درصد رسیده است.
روز ۵ شنبه هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۲۳۲ ریال و یورو ۴۶ هزار و ۸۸۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

برپایه این گزارش، هر فرانک سوییس امروز ۴۵ هزار و ۴۸۴ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۵۳۹ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۸۹۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۰۵ ریال، روپیه هند ۵۵۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

همچنین امروز دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۲۰۳ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۲ هزار ۹۸۹ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۴ هزار ۴۴۴ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۶۶ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال تعیین قیمت شد.

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۶۰۱ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۲۹۹ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۹۰۰ ریال، لیر ترکیه ۲ هزار و ۸۶۶ ریال، روبل روسیه ۴۹۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال قیمت‌گذاری شد.

قیمت دلار استرالیا هم امروز ۳۱ هزار و ۵۳۱ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۴۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۷۱۰ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا یک هزار و ۴۲۰ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۶۲۳ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۶۳۷ ریال و دینار لیبی ۸ هزار و ۹۹۵ ریال تعیین شد.

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۱۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۶ هزار و ۳۷ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۸۷ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۴ هزار و ۷۵۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۱۰ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۵۰ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۳۰ ریال، افغانی افغانستان ۴۷۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۲ هزار و ۸۸۴ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۰ هزار و ۸۲۹ ریال، سومونی تاجیکستان سه‌هزار و ۲۴۲ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۲ ریال قیمت خورد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: