کد خبر: ۳۷۴۶۳۵
۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
0
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آمریکا غرق در بحران بدهی خارجی است و بدهی آن چندین برابر تولید ناخالص داخلی‌اش است، گفت: نسبت بدهی خارجی کشورمان به تولید ناخالص داخلی ۱.۶درصد است.
بدهی خارجی ایران ۱.۶ درصد تولید ناخالص داخلی
حمیدرضا جیهانی در مورد بدهی ۸ میلیارد دلاری خارجی ایران گفت: اگر بدهی خارجی ایران نسبت به رقم تولید ناخالص داخلی کشور که به حدود ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده را مقایسه کنیم، رقم بدهی خارجی کل ارزش تولید ناخالص داخلی کشور ۱.۶ درصد است که این بدهی با توجه به قدرت تولیدی در اقتصاد به راحتی قابل پرداخت است.

وی افزود: یکی از نقاط مثبت اقتصاد کشور ما جمعیت تحصیل‌کرده و جوان و همچنین منابع مختلف معدنی، نفت و گاز و انرژی در کشور دانست که به راحتی با به کارگیری نیرو‌های متخصص و روش تولید دانش‌بنیان می‌توان بدهی‌های خارجی کشور را پرداخت کرد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: الان طبق آمار‌های رسمی بدهی خارجی آمریکا از ۲۲ هزار میلیارد دلار هم گذشته است که این رقم در مقایسه با تولید ناخالص داخلی آن کشور بیش از ۵ برابر است. یعنی به عبارت دیگر ملت آمریکا باید چندین سال به کار و تلاش و تولید بپردازند تا بتوانند بدهی خارجی کشور را پرداخت کنند و اصولاً هر کودکی که در آمریکا به دنیا می‌آید با حدود ۶۳ هزار دلار بدهی همراه است؛ بنابراین بحران بدهی در آمریکا مسئله‌ای بسیار مهم است.

جیهانی گفت: در انگلیس بدهی خارجی ۸ هزار میلیارد دلار و در ترکیه ۴۵۰ میلیارد دلار است و بحث نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی رقم بسیار مهمی است که خوشبختانه در کشور ما ۱.۶ درصد است، اما در کشور‌های دیگر این نسبت بالا است و کشور‌ها به راحتی نمی‌توانند از بحران بدهی خارج شوند.

وی گفت: ایران در بین ۳۰ کشور دارای اقتصاد بالا در جهان کمترین نسبت بدهی خارجی نسبت به بدهی داخلی را دارد و با توجه به جمعیت تحصیل‌کرده و همچنین شرکت‌های بزرگی که در کشور به تولید دانش‌بنیان می‌پردازند، این مسئله به راحتی قابل جبران است.

این کارشناس اقتصادی این را هم گفت: در حال حاضر کشور ما از محل فروش نفت بیش از ۸ میلیارد دلار طلب از خریدداران دارد که بالاخره این طلب وصول خواهد شد. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که اگر گشایشی در وصول مطالبات نفتی اتفاق افتاد، این منابع باید صرف زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مهم در کشور شود، نه اینکه منابعی که آزاد خواهد شد، صرف واردات کالا‌های مصرفی شود، بلکه باید صرف واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولید که در آینده به ارزش افزوده می‌انجامد، شود.

جیهانی یادآور شد: کشور‌ها در آینده با دو بحران بدهی خارجی و همچنین پیری جمعیت مواجه می‌شوند که خوشبختانه در کشور ما مسئله بدهی خارجی اصلاً مسئله دست اول نیست. در زمینه جمعیت هم گرچه نرخ رشد جمعیت در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های غلط گذشته کاهش یافته، اما با سیاست‌های تشویقی دولت نسبت به ترمیم نرخ رشد جمعیت امیدواری وجود دارد که نرخ رشد جمعیت و نرخ جایگزینی جمعیت جوان رو به بهبود نهد.

وی افزود: در حال حاضر میزان امید به زندگی در کشور ما افزایش یافته، اما در عین حال میانه سن جمعیت در کشور ما کمتر از اکثر کشور‌های دارای جمعیت پیر است و این امیدواری وجود دارد که نرخ رشد جمعیت به زودی ترمیم شود.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: