کد خبر: ۳۷۷۳۰۹
۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
0
نخستین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی در سال ۱۴۰۱ برگزار شد و طی آن دولت موفق شد ۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان اوراق به مشتریان خود بفروشد. از این میزان ۹۱.۶ درصد سهم بورسی‌ها بوده و سهم بانک‌ها از این خرید تقریبا ۸.۴ درصد بوده است. به عبارت دیگر نهاد‌های تامین سرمایه مشارکت بیشتری را در این بازار به ثبت رسانده اند.
هفته اول فروش اوراق بدهی؛ خرید سه هزار میلیاردی اوراق از دولت
اولین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه سال ۱۴۰۱ در هفته اول خرداد برگزار شده وطی آن ۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی به فروش رسید.

به طور کلی بازار اولیه حراج اوراق بدهی بازاری است که طی آن دولت اوراق خود را به مشتریان خود یعنی بانک‌ها و نهاد‌های تامین سرمایه به فروش می‌رساند.

در هفته اول خرداد ماه امسال این بازار برگزار شد.

اولین مرحله حراج اوراق بدهی در هفته اول ۱۴۰۱
سه سال پیش بانک مرکزی با راه اندازی بازار اولیه حراج اوراق بدهی دولتی اقدام به تامین مالی کسری بودجه دولت از مسیر غیر تورمی کرد. از آن جا که در این معاملات پولی به چاپ نمی‌رسد برخی معتقدند که که فروش در این بازار از رشد تورم جلوگیری می‌کند.

به طور کلی فروش اوراق در این بازار توام با تاریخ سررسید و نرخ سود مشخص بوده که به صورت هفتگی با موافقت وزارت اقتصاد و مشتریان برگزار می‌شود.

در همین رابطه در مرحله اول حراج اوراق بدهی در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان اوراق به مشتریان فروخته شد. در این میان بورسی‌ها ۳ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان و بانک‌ها نیز در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کردند.

به بیان دیگر در ادامه سهم بالای بورسی‌ها از خرید اوراق در سال گذشته در هفته نخست امسال نیز بانک‌ها کمترین سطح را در تامین کسری بودجه دولت داشته اند. بررسی درصدی مشارکت نشان می‌دهد سهم بورسی‌ها از بازار اولیه ۹۱.۶ درصد و سهم بانک‌ها در حدود ۸.۴ درصد بوده است.

بررسی ویژگی اوراق بدهی دولتی در هفته اول خرداد ۱۴۰۱
اوراق فروخته شده در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی اراد ۱۰۴ و اراد ۱۰۵ بوده است. هر کدام از اوراق عرضه شده نرخ سودی دارند و تاریخ سررسیدی. در این هفته نرخ سود اوراق اراد ۱۰۴ و اراد ۱۰۵ به ترتیب برابر با ۲۱.۵ درصد و ۲۱.۸ درصد بوده است.

بررسی نرخ سود‌ها در این بازار نشان از سطح بالای نرخ سود در این بازار داشته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: