کد خبر: ۳۷۷۵۱۲
۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
کالای تجملی یا کالای لوکس کالایی است که درصد تغییرات تقاضا برای آن بیش از درصد تغییرات درآمد است؛ یعنی با افزایش درآمد تقاضا برای آن هم افزایش می‌یابد، اما بیش از تغییرات درآمد و در تضاد با کالای ضروری است که درصد تغییرات تقاضا برای آن کمتر از درصد تغییرات درآمد است. کالای تجملی اغلب معادل کالای ممتاز است.
ممنوعیت ورود کالای لوکس به کشور
سیدرضا فاطمی امین از بازنگری در لیست ۲۰۰۰ قلم کالای ممنوعه وارداتی خبر داد و گفت: حذف ممنوعیت واردات ۴ تا ۵ قلم کالا به دولت پیشنهاد شده که در حال بررسی در ستاد اقتصادی دولت است، اما عمده ساختار ممنوعیت واردات ۲۰۰۰ قلم کالا که از سال ۱۳۹۷ تصویب شده حفظ می‌شود.

وی افزود: عمده کالا‌های ممنوعه وارداتی، مصرفی و نهایی بودند که مشابه داخل داشتند. طبیعتا به هیچ وجه واردات مواد اولیه و ماشین آلات ممنوع نمی‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه فهرست کالا‌های ممنوعه تقریباً فهرست مناسبی است و در سال‌های اخیر چند بار ویرایش شده، تصریح کرد: در این دوره هم چند قلم کالا تغییر خواهد کرد، اما، چون هنوز مصوب نشده بهتر است اعلام نشود.

کالای تجملی یا کالای لوکس کالایی است که درصد تغییرات تقاضا برای آن بیش از درصد تغییرات درآمد است؛ یعنی با افزایش درآمد تقاضا برای آن هم افزایش می‌یابد، اما بیش از تغییرات درآمد و در تضاد با کالای ضروری است که درصد تغییرات تقاضا برای آن کمتر از درصد تغییرات درآمد است. کالای تجملی اغلب معادل کالای ممتاز است.

آیا ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون منطقی است؟

کارشناسان اقتصادی در خصوص ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون معتقدند: از ابتدای سال ۱۳۹۷ و خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، سیاست­‌های اقتصادی کشور با تغییرات زیادی مواجه شد؛ از جمله این تغییرات مدیریت تقاضای ارز در کنار سیاست مدیریت عرضه، بازگشت ارز حاصل از صادرات و تأکید بر صادرات غیرنفتی بود.

وی افزود: به منظور مدیریت منابع ارزی، بسیاری از کالا‌ها مشمول ممنوعیت ثبت سفارش و واردات شدند؛ از جمله خودرو، لوازم آرایشی، پوشاک و ۱۱۳۰ قلم کالای دیگری که در گذشته واردات آن‌ها به صورت رسمی و قانونی انجام می­گرفت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مسئله واردات کالا‌های غیرضروری موجب اعتراض برخی دولتمردان و حتی مقام معظم رهبری قرار گرفت که در یکی از سخنرانی­‌های ایشان سال ۱۳۹۹ در حضور هیأت دولت اعلام شد که به منظور مدیریت ذخایر ارزی باید جلوی واردات کالا‌های لوکس گرفته شود.
 
موضوع احتمال ممنوعیت ورود آیفون به کشور، هر از گاهی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود و برای چند روزی فضای مجازی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، البته این اخبار فقط رسانه‌ها را درگیر خود نمی‌کند بلکه موجب افزایش قیمت در بازار تلفن همراه نیز می‌شود.

فارغ از اینکه «تغییر نرخ ارز محاسباتی حقوق ورودی کالا‌های وارداتی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ نیمایی» و همچنین «وقفه در ثبت سفارش برخی برند‌های گوشی تلفن همراه» از جمله عوامل اصلی افزایش قیمت موبایل طی روز‌های گذشته محسوب می‌شود، اما به گواه فعالان بازار، مواضع اخیر رئیس و برخی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مبنی بر تذکر به دولت بابت واردات آیفون نیز بر روند صعودی قیمت‌ها تأثیرگذار بوده است.

مخالفان ممنوعیت واردات آیفون معتقد هستند «نگاه سیاست‌زده و شعاری»، «عدم در نظر گرفتن سلایق مردم» و همچنین «عدم اطلاع و درک دقیق از ابزار الکترونیک»، نمایندگان را به ارائه چنین طرح‌های سوق می‌دهد که در نهایت نتیجه‌ای جز ایجاد التهاب در بازار به دنبال ندارد.

اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند میزان ارز تخصیص یافته به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار (که عمدتاً آیفون هستند) در شرایط تحریمی قابل قبول نیست و باید صرف نیاز‌های ضروری‌تر شود؛ این دسته از کارشناسان اعتقاد دارند حاکمیت در چهار سال گذشته به منظور کنترل تقاضای ارز، واردات کالا‌های غیرضروری و یا مشابه تولید داخل نظیر پوشاک، لوازم خانگی و خودرو را ممنوع کرده است، اما در طول این مدت گوشی‌‎‌های گران‌قیمت -که ارزبری قابل توجهی هم دارند- همچنان بدون کوچکترین محدودیتی وارد کشور می‌شوند و این خود نشانگر نوعی تناقض در حکمرانی اقتصادی است.
مفهوم کالای لوکس راهنمایی برای تولید کنندگان داخلی

از سال ۱۹۹۸ تاکنون شاهد رشد چشمگیری در تولید کالا‌های لوکس مانند خودرو، کشتی‌های تفریحی، پوشاک، زیورآلات، ساعت و کالا‌های مشابه در صنعت لاکچری بوده‌ایم. در سال‌های اخیر نیز ارائه سرویس‌های لوکس همانند صنعت هتلداری، رستوران‌ها و حتی خدمات درمانی و زیبایی وارد این عرصه شده‌اند. به طور کلی سهم فروش این بازار رقمی بالغ بر یک تریلیون یورو در سال است و این رقم برای ۱۰۰ شرکت اول در زمینه صرفا کالا‌های لوکس، تنها در سال ۲۰۱۵ مبلغی بالغ بر ۲۱۲ میلیارد دلار بوده است.

نکته قابل تامل در مورد صنعت لوکس مربوط به سال ۲۰۱۲ است که در آن تقریبا تمامی بازار‌ها با بحران اقتصادی دست به گریبان بودند، در حالی که این بازار با اندک کاهش در تقاضا، همچنان به رشد صعودی خود ادامه داد.

خاورمیانه از مهم‌ترین بازار‌های هدف شرکت‌ها و بنگاه‌های خدمات لوکس است که سهم بالایی از تقاضا برای این نوع از کالا و خدمات را به دلیل مصرفی بودن آن به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال بازار‌های نوظهور امارات به همراه چین و روسیه جزو تنها بازار‌های دارای رشد ۷۰ درصد جهت تمایل برای خرید کالا‌های لوکس هستند، در حالی که این رقم در بازار‌های با سابقه همانند آمریکای شمالی و اروپا معادل ۵۳ درصد است. در سال‌های اخیر (کمتر از ۵سال) بازار ایران نیز گرایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به کالا‌ها و حتی خدمات لوکس نشان داده است.

تا سال ۲۰۲۵ ایران جزو ۱۳ کشور بزرگ مصرف‌کننده در بازار جهانی با نرخ رشد سالانه ۷/۷ درصد بعد از چین و هند است (CAGR; ۲۰۰۹ -۲۰۲۵). به طوری که میانگین جهانی این نرخ رشد در دنیا ۳ درصد است Accenture))؛ و همچنان طبق آمار Kearney’s Global Retail Development Index (GRDI) AT ایران جزو ۳۰ کشور اول نو‌ظهور در زمینه توسعه خرده‌فروشی در دنیا بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ است.

کالای ایرانی، تولیدکننده ایرانی

با توجه به نکته اساسی در مقدمه مقاله که نشان‌دهنده تقاضای قابل توجه بازار ایران به کالا‌های لوکس است و همچنین نامگذاری سال ۹۷ به نام "حمایت از کالای ایرانی"، این مقاله سعی دارد تا یک تعریف کلی همراه با ذکر فاکتور‌هایی که ماهیت یک کالای لوکس را تشکیل داده و به نوعی ایجاد مزیت رقابتی (CSFs) نسبت به کالا‌های دیگر می‌کند، ارائه کند. از این رو تولیدکننده ایرانی ملزم به رعایت آن‌ها جهت تولید و عرضه در بازار لوکس است.

شناخت کالای لوکس

کالای لوکس ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی نسبت به کالای غیرلوکس دارد. از این ویژگی‌ها می‌توان به تفاوت در قیمت، کیفیت، زیبایی، کمیاب بودن، خارق‌العاده بودن و نمادین بودن آن اشاره کرد.

مزیت‌های رقابتی (CSF’s) در بازار کالا‌های لوکس

پیدا کردن جایگاه خود در بازار و سیاست‌های قیمت‌گذاری با توجه به مزیت‌های رقابتی زیر:

از دیگر وجوه قابل ملاحظه در تولید کالا‌ها و خدمات لوکس، منحصر به‌فرد بودن و توزیع محدود و هدفمند است. این مهم با تولید محصولات با استفاده از مواد اولیه باکیفیت بالا و کمیاب به دست می‌آید و توزیع آن در بازار باید به طور انحصاری بوده و به صورت فهرست انتظار به دست متقاضیان برسد.

درخواست احساسی و ایجاد ارزش‌افزوده برای مشتری

در خواست احساسی، ابزار اساسی و کلیدی در راستای برندسازی بخصوص برند‌های مدمحور است. درخواست احساسی افراد برگرفته از ضمیر نا‌خود‌آگاه، احساسات، هوش و شخصیت افراد است که دلالت بر رابطه صمیمانه و پایبندی بین برند و مشتری دارد. از استراتژی‌های نوین بازاریابی امروز ایجاد برتری و تمایز کالا‌ها توسط خواست هیجانی در مشتریان است. به عنوان مثال با تولید محصولات خواستنی و تجربه خرید متفاوت در داخل واحد‌های فروش گاهی می‌توان به ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان پرداخت. شرکت‌های LVMH Group و Gucci Group از نمونه‌های بارز در بکارگیری از این فاکتور جهت جذب مشتریان هستند.

شهرت جهانی برند

از نگاه صاحب‌نظران، حوزه برند یک ماهیت نمادین است که می‌تواند نشانگر کیفیت، دقت، هنر، زیبایی و موارد بسیار دیگری باشد که برند را خاص و متمایز می‌سازد. در صورتی که این دسته از کالا و یا خدمات در مخاطبان ایجاد اطمینان کنند، نشان دهنده موفقیت برند بوده و همچنین شهرت برند نشان‌دهنده ویژگی‌های برند بوده که به مشتری منتقل شده و مشتری با آن ارتباط برقرار می‌کند.

طراحی و استایل متمایز

در صنعت لوکس مشتریان تنها انتظار دیدن مارک و جنبه‌های ظاهری برند را ندارند، بلکه انتظار واکنش احساسی و درونی نسبت به طراحی و استایل محصولات را دارند که از این جهت طراحی و استایل که الهام گرفته از هویت برند است نقش اساسی در متمایز کردن یک برند لوکس از سایر برند‌ها ایفا می‌کند.

کشور تولیدکننده و شهرت در تولید کالای خاص

از فاکتور‌های قابل ملاحظه و جذاب برای مخاطبان، کشور سازنده کالای لوکس است. اگر این متغیر بیرونی جنبه حقیقی و شهودی برای مصرف‌کننده ندارد، اما نقش بسزایی در موفقیت یک برند در دنیا ایفا می‌کند (Made in Italy)، به این صورت که نام یک کشور در بازار محصولات جهانی نقش بسزایی در میان رقبا جهت ارزیابی داشته و به طور موردی و در کالا‌های خاص به مراتب نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند. به عنوان مثال مخاطب خاویار ایرانی در کل دنیا از حیث فاکتور شهرت خاویار ایرانی تمایل به تهیه این کالا دارد.

بکارگیری عناصر کمیاب و خاص

به طور کلی بکارگیری عناصر خاص و نایاب نقش مهم و اساسی در تولید محصولات خاص و منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند. این فاکتور از نظر مشتریان، نقش پررنگی در ایجاد انگیزه و خریداری محصولات ایفا می‌کند.

عملکرد تکنیکی

یکی از بارزترین وجه تمایز کالا‌های لوکس از غیر لوکس عملکرد کاربردی، تکنیکی و فنی این دسته از محصولات است. این فاکتور در برخی محصولات مانند صنعت خودروسازی نقش اساسی‌تری دارد. نوآوری‌های جدید و مستمر در تولید کالا‌های لوکس سبب تمایل بیشتر متقاضیان این محصولات می‌شود.

ایجاد سبک زندگی

از نظر کارشناسان حوزه بازار لوکس، از دلایل مهم و کلیدی در تمایل افراد به واکنش نشان دادن به این بازار علاقه به متفاوت دیده شدن افراد از سایر جامعه و متعلق به گروه و سبک بخصوصی بودن است. کالا‌ها و خدمات لوکس با ایجاد سبک زندگی متفاوت از نرم جامعه پاسخگوی نیاز این دسته از افراد بوده و مخاطبان سبک خود رو به این حوزه جذب می‌کنند.

بنا به تعاریف و فاکتور‌های ارائه شده در این مقاله تولیدکننده داخلی با رویکرد تولید داخلی و عرضه با کیفیت و رقابتی محصولات لوکس در بازار ایران و حتی در سال‌های آتی ورود به بازار‌های جهانی و صادرات، ملزم به رعایت فاکتور‌های ذکر شده به صورت موردی یا کلی با توجه به کالای مورد نظر در زنجیره تولید است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: