May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
شاخص کل بورس ۳۹.۵۹ واحد افزایش داشت
کد خبر: ۳۷۸۵۶۸
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
0
بدنبال افزایش قیمت دلار، بانک مرکزی تصمیم گرفت صادرکنندگان را ملزم به بازگرداندن ارزهای صادراتی کند که این تصمیم تاثیر مستقیمی بر بازار بورس به ویژه سهام‌های شاخص ساز صادرات داشت.
لبخند تالار شیشه‌ای به سهامداران
امروز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۳۹.۵۹ واحدی به یک میلیون و ۵۷۱ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن، اما با افزایش ۷.۷۳۸ واحدی عدد ۴۲۹ هزار و ۱۶۰ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول، اما در حالی با ۳۱.۱۵۷ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۹۵ هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۷۰.۷۵۸ واحد افزایش، به عدد ۳ میلیون و ۲۵ هزار واحد رضایت داد.
در بورس تهران ۸ میلیارد و ۴۴۲ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۵۶۱ هزار و ۹۷۵ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۵ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۴۱۵ واحد افزایش به رقم ۲۱ هزار و ۴۲۲ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۴ میلیارد و ۷۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معامله شد که از این رقم مبلغ ۱۲۷ میلیارد و ۹۴۸ میلیون تومان مربوط به عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار اوراق بدهی بود.

اصلی‌ترین نماد‌های تأثیر گذار بر رشد امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نماد‌های "میدکو" با ۳۰۳۶ واحد، "فولاد" با ۲.۶۶۰ واحد و "فملی" با ۲۵۲۱ واحد افزایش بودند در مقابل، اما نماد‌های معاملاتی "البرز" با ۳۷ واحد، "همراه" با ۳۵ واحد و "حفارس" با ۳۱ واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

بورس تهران پس از تصمیم‌های ضربتی بانک مرکزی برای کنترل تلاطم بازار ارز بخصوص برای ارز صادر کنندگان و تجار امروز شاهد رِنج شدن قیمت سهام به سمت سقف دامنه نوسان مثبت قیمتی در اغلب سهام‌های شاخص ساز صادرات محور بود.

در بازار امروز همچنین تقویت حجم و ارزش معاملات نسبت به روز‌های قبل در حالی رقم خورد که از تعداد فروشندگان حقیقی که از هر فرصتی برای خروج از بازار استفاده می‌کنند، تا حد محسوسی کاسته شد هر چند که تقویت اعتماد در بازار همچنان ضروری است و صندوق‌ها و حقوقی‌های بزرگ می‌بایست دستکم از فروش‌های کورکورانه اجتناب کنند.

در فرابورس نیز امروز عملیات بازار باز بانک مرکزی در بازار اوراق بدهی قابل توجه بود. در این بازار معارفه و عرضه اولیه بخشی از سهام یکی از شرکت‌های تاکسیران اینترنتی به عنوان نخستین استارت آپ به صندوق‌های سرمایه گذاری مورد توجه قرار گرفته که ارزش‌گذاری سهام این شرکت برخوردار از دارایی نامشهود با اعداد و ارقام بسیار بالاتر از رقم ارزش‌گذاری قبل و با توجه به بازار رقابتی آن محل انتقاد برخی تحلیلگران است.

اساساً با توجه به ساختار و پایه اصول حسابداری و حسابرسی در کشور و فقدان رویه‌ای قابل اتکا برای ارزش‌گذاری و ثبت دارایی‌های نامشهود؛ انگیزه سهامداران عمده این شرکت‌ها برای ورود به بازار سهام همواره با بدبینی برخی تحلیلگران مواجه بوده و صاحبان سهام عمده این شرکت‌ها را به مارکت کَپ سازی‌های غیر علمی و نجومی و سو استفاده از سهامداران برای خارج کردن پول از بازار متهم می‌کنند.
برچسب ها: بورس ، سهام ، شاخص ، دلار ، صادرات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: