کد خبر: ۳۸۰۰۶۷
۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
0
بانک مرکزی در گزارش تحولات کلان اقتصادی در دومین ماه امسال تصویر تجارت خارجی ایران را ترسیم کرد. مقایسه این آمار‌ها با گمرک نشان می‌دهد در آخرین ماه بهار تراز تجاری ایران ۲۰۴ میلیارد دلار افزایش داشته است.
سهم ۳۸ درصدی صادرات ایران درخرداد ۱۴۰۱
بانک مرکزی آمار تجارت خارجی را در اردیبهشت ماه امسال منتشر کرد. براساس داده‌های اعلام شده از سوی این نهاد در دو ماه ابتدایی سال جاری ارزش صادرات گمرکی کشور در دو ماه نخست سال جاری حدود ۸.۵ میلیارد دلار بوده و نسبت به سال قبل برابر با ۳۷ درصد بوده است.
این رقم برای واردات گمرکی نیز حدود ۸.۱ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این رقم از افزایش حدود ۲۴.۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل حکایت دارد.
با این شرایط می‌توان گفت در دوماهه نخست سال جاری تراز بازرگانی گمرکی ۴۰۱ میلیون دلار افزایش داشته است.
این در حالی است که چندی پیش داده‌های خرداد ماه از سوی گمرک منتشر شده و طی آن ارزش کل صادرات برابر با ۱۳ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار بوده و در مقابل تقریبا ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار کالا به ایران وارد شده است. در نهایت تراز بازرگانی ایران در پایان بهار ۱۴۰۱ به مثبت ۶۰۵ میلیارد دلار رسیده است؛ بنابراین مقایسه آمار بانک مرکزی با گمرک نشان می‌دهد در خرداد ماه ۵ میلیارد و ۱۹۰ میلیارد دلار کالا از ایران صادر شده است. این در حالی است که ارزش کالا‌های وارداتی در این ماه برابر با ۴ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار به ثبت رسیده است. نسبت صادرات ایران در این ماه به کل بهار ۱۴۰۱ نشان می‌دهد ۳۸ درصد سهم صادرات ایران در سال جاری در ماه خرداد ثبت شده است.
درنهایت درحدود ۲۰۴ میلیارد دلار ارزش تراز تجاری ایران در این ماه مثبت ترشده که تقریبا یک سوم کل ارزش کل بهار است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: