April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۱۲۷۵
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
0
ساکنان مسکن مهر در استان همدان که سالهاست از کمبود امکانات خدمات شهری، آموزشی و رفاهی رنج می‌برند، چشم انتظار سفر رییس جمهور و اعضای هیات دولت برای رسیدگی به مشکلات خود هستند.
کمبود خدمات و امکانات رفاهی گلایه ساکنان مسکن مهر همدان
بر اساس آمار‌های ارائه شده، بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر در سطح استان همدان ساخته شده است که شهر همدان بیشترین سهم را دارد.

از آنجا که سفر‌های استانی رییس جمهور و هیات دولت به استان‌ها با آغاز به کار دولت سیزدهم برای استان‌ها منافع و مزایای زیادی داشته است، ساکنان مسکن مهر همدان امیدوارند هیات دولت نگاه ویژه و تخصصی به مشکلات و چالش‌ها و تخصیص اعتبارات برای حل مشکلات آن‌ها در این سفر داشته باشد.

در حال حاضر نیز مسکن مهر شهر همدان جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر را در خود جای داده است که با گذشت سال‌ها از اجرای طرح خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه، همچنان فقر امکانات در این مناطق مشاهده می‌شود.

نبود امکانات رفاهی و تفریحی از یکسو و برخوردار نبودن اهالی این مناطق مسکونی از حداقل‌های خدمات شهری از سوی دیگر منجر به بروز مشکلات عدیده شده است.

مسکن مهر اغلب در نوار حاشیه‌ای شهر همدان و در شهرک‌های بهشتی، تپه امام گل، شهرک مدنی، شهرک گلستان، باباطاهر، خضر و پل هوایی ایجاد شده است و این مناطق از کمبود امکانات رنج می‌برند.

اگرچه شهرداری همدان برخی خدمات شهری از جمله پاگیزگی، جمع‌آوری زباله و اختصاص خط اتوبوس واحد را به اجرا گذاشته، اما مشکلات این مناطق فراتر از این موارد است.

برخی از این مناطق حتی به لحاظ آسفالت، فضای سبز، واحد‌های عرضه مایحتاج ضروری زندگی، روشنایی معابر و تجهیزات بازی برای کودکان و سایر نیاز‌هایی که در مناطق مختلف شهر موجود است، محروم هستند.

اغلب کودکان ساکن در این مناطق به دلیل محدودیت فضای آپارتمان نشینی و دسترسی نداشتن به فضای پارک و تفریح کودکانه، در معابر و خیابان‌ها به بازی می‌پردازند و این در حالی است که تردد خودرو‌ها بستری خطرآفرین را برای آن‌ها ایجاد ساخته است.

اغلب کودکان ساکن در این مناطق به دلیل محدودیت فضای آپارتمان نشینی و دسترسی نداشتن به فضای پارک و تفریح کودکانه، در معابر و خیابان‌ها به بازی می‌پردازند و این در حالی است که تردد خودرو‌ها بستری خطرآفرین را برای آن‌ها ایجاد ساخته است.

بسیاری از واحد‌های مسکن مهر نیز بدون پارکینگ خودرویی هستند و همین مساله باعث شده تا با محدودیت در پارک مواجه شوند و فضا‌هایی که این امکان را می‌تواند مهیا سازد نیز زیرسازی لازم را ندارد.

با وجود گذشت سال‌ها، حتی برخی از این مجتمع‌های مسکونی هنوز پایان کار خود را دریافت نکرده‌اند و به لحاظ ایمنی در ساختمان نیز فاقد تاییده سازمان آتش نشانی هستند.

وجود خیابان‌هایی با آسفالت نامناسب و مملو از چاله نیز نصیب رانندگان نگون بخت در این مناطق می‌شود و بسیاری از خودرو‌های عمومی و آژانس‌های اینترنتی نیز تمایلی به خدمات دهی در مناطق مسکن مهر را ندارند.

نبود فروشگاه عرضه مواد غذایی و سایر ملزومات زندگی در مجتمع‌های مسکن مهر نیز باعث شده است تا اغلب مردم به ناچار برای تامین نیاز‌های خود رهسپار بازار مرکزی شهر همدان شوند و این شرایط سختی را ایجاد کرده است.

محروم بودن از هرگونه مبلمان و زیباسازی شهری در محوطه‌های مسکن مهر نیز این مناطق را پیشتر به منازل بی‌روح تبدیل کرده است و همه شرایط موجود موجب گلایه مندی مردم ساکن این مناطق شده است.

عضو شورای اسلامی شهر همدان در این باره گفت: واحد‌های مسکن مهر و سایر واحد‌هایی که در سطح شهر همچنان از خدمات شهری محروم هستند، باید تعیین تکلیف شده و این مناطق از امکانات لازم برخوردار شوند.

«مرتضی کرباسیان» اضافه کرد: انتظار می‌رود نسبت به تعیین تکلیف وضعیت این مجتمع‌ها تصمیم گیری لازم صورت بگیرد چرا که مطالبه اصلی ساکنان است.

وی اظهار داشت: براساس قانون این واحد‌ها باید تحویل شهرداری شود تا مدیریت شهری بتواند به این مناطق خدمات ارائه دهد، اما از آنجا که این واحد‌ها به شهرداری همدان تحویل داده نشده است مدیریت شهری برای ارائه خدمات شهری به ساکنین این مناطق منع قانونی دارد با این حال حمل و نقل عمومی و جمع آوری زباله را انجام می‌دهد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: هم اکنون تمام نگاه‌های ساکنان این مناطق به مسکن و شهرسازی است تا اقدام لازم در واگذاری مسکن مهر به شهرداری‌ها انجام دهد؛ پروسه‌ای که هنوز اجرایی نشده و وعده امروز و فردا گریبانگیر آن شده است.

«اکبر کاوسی امید» رییس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان نیز گفت: مساکن مهر در حالی ساخته شده که به لحاظ سرانه عمومی با فقر مواجه هستند.

وی بیان کرد: مناطقی نظیر تپه امام گل همدان که مملو از مساکن مهر است، حتی یک متر فضای آموزشی، درمانی و حتی تجاری ندارد.

کاووسی امید یادآور شد: شهرداری همدان نیز نمی‌تواند خدمات لازم را ارئه بدهد چرا که هنوز این فضا را تحویل نگرفته و اکنون به جهت انسان دوستی نسبت به ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی در این مناطق اقدام شده است.

وی اضافه کرد: برخورداری از فضا‌های سرانه عمومی به ویژه آموزشی از نیاز‌های اصلی این منطقه است و زمینی به وسعت چهار هزار متر مربع برای ساخت مدرسه نیاز است.

رییس کمیسیون رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: تامین کاربری‌های مهمترین نیاز مسکن ملی و مهر همدان است.

«سعید شهابی نیا» افزود: در حال حاضر به دلیل عدم تامین کاربری‌ها، مشکلات مسکن مهر گریبانگیر مدیریت شهری شده است و اختلاف بین شورای شهر و شهرداری با مسکن و شهرسازی در تامین سرانه‌ها همچنان باقی مانده است.

وی بیان کرد: کاربری‌ها شامل فضای سبز، آموزشی، درمانی، مذهبی و سایر نیاز‌های روزمره مردم است و اگر نسبت به تامین آن اقدامی نشود، در آینده مشکلات شهر چند برابر خواهد شد

آیت الله رییسی رییس جمهور در سی امین سفر استانی دولت روز پنج شنبه ۶ مردادماه جاری به دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان سفر می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز گفت: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در استان همدان، نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ هکتار زمین در سطح استان اختصاص یافته است.

«فرزاد تیموری» افزود: حل مشکل زمین برای ساخت واحد مسکونی در استان همدان را مهم‌ترین دستاورد دولت سیزدهم برشمرد و افزود: «علیرضا قاسمی فرزاد» استاندار همدان با جدیت پیگیر اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان است و در همه جلسات کمیسیون ماده پنج و کارگروه امور زیربنایی شرکت می‌کند.

وی اظهار داشت: پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم همدان در رتبه ۳۱ استان‌های کشور در حوزه تامین زمین مسکونی قرار داشت که اکنون با پیگیری‌های استاندار این رتبه به جایگاه پنجم ارتقا یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان تصریح کرد: باید به سرعت کار‌های صدور پروانه و مجوز ساخت طرح نهضت ملی مسکن در استان پیگیری شود و هر چه زودتر این واحد‌ها بهره برداری و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در طرح مسکن مهر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در طول ۱۲ سال در کشور ساخته شد که حالا ما می‌خواهیم با یک سوم زمان آن، حدود چهار میلیون واحد مسکونی در کشور بسازیم که این موضوع یک عزم ملی را می‌طلبد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور در چندماهه اخیر و از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ضمن یک سفر به شهرستان‌های استان تهران، به ترتیب به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، اردبیل، سمنان، زنجان، لرستان، یزد، قم، هرمزگان، گیلان، گلستان، مازندران، خراسان رضوی، البرز، قزوین، آذربایجان غربی، خوزستان (سفر سرزده به آبادان / ‏‬ متروپل)، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه و مرکزی سفر کرده است.

استان همدان سی امین مقصد سفر‌های استانی رییس جمهور و هیات دولت است.

خبر‌ها و گزارش‌های بیشتر از سفر استانی رییس جمهور به این استان را در پرونده خبری «دیار هگمتانه میزبان سی‌امین سفر استانی رییس جمهور» دنبال کنید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: