کد خبر: ۳۸۱۵۶۳
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
0
شبکه المیادین اعلام کرد همزمان با کاهش نفوذ فرانسه در قاره آفریقا، نفوذ دو کشور چین و روسیه در این قاره در حال افزایش است.
کاهش نفوذ فرانسه همزمان با گسترش نفوذ چین و روسیه در قاره آفریقا
احمد عبدالله گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی اعلام کرد از قلب قاره سیاه جنگ سخنان و اتهامات متقابل بین قطب‌های نفوذ در این قاره رخ داد.

بر اساس این گزارش پس از شوک کشور مالی و آغاز خروج فرانسه از آن، امانوئل مکرون رئیس، جمهور فرانسه تلاش می‌کند ارتباطات قطع شده را متصل کند یا مانع از وقوع شوک‌های جدید شود. مکرون درک می‌کند که زمین زیر پای فرانسه در آفریقا به لرزه درآمده است و کاخ الیزه و مشاور آن فهمیده‌اند که کشور‌های زیادی که چین و روسیه در صدر آن‌ها قرار دارند، در حال پیدا کردن جایگاه‌های مهمی در قاره آفریقا هستند. تحقیقات آژانس مکنزی آمریکا پیش بینی کرد سود مالی چین از آفریقا تا سال ۲۰۲۵ به ۴۴۰ میلیارد دلار برسد.

در ادامه این گزارش آمده است: مکرون با تاکید بر اینکه فرانسه از امنیت قاره آفریقا دست نخواهد کشید، تلاش کرد مسکو را مسئول بحران غذا در این قاره معرفی کند. در حالی که مکرون از کشور بنین در این باره سخن می‌گفت، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در چارچوب سفر آفریقایی اش وارد اتیوپی شده بود. روسیه در کنار آنکه یک صادرکننده بزرگ گندم است، تجربیاتی در زمینه‌های امنیتی و همکاری‌های نظامی در آفریقا دارد و این سفر برای تقویت روابط مسکو با قاره‌ای است که حاضر نیست با غرب در محکومیت و تحریم روسیه به علت بحران اوکراین همراه شود.

گزارشگر شبکه المیادین پس از پخش قسمتی از سخنان وزیر امور خارجه روسیه تایی کرد در کنار کشمکش در دو زمینه امنیتی و سیاسی، جنگ نفوذ در قاره آفریقا بین کشور‌های بزرگ بر سر منابع طبیعی و بازار‌ها ادامه دارد تا جایی که عده‌ای معتقدند کشمکش فعلی شاید فرصتی برای کشور‌های آفریقایی باشد تا آزادانه‌تر الگو‌های خودشان را ترسیم کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: