رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره گلایههای مردم درخصوص
پلههای برقی میگوید: پلههای برقی که خاموش هستند صدای زیادی دارد و نارضایتی آنی به وجود میآورد و طبیعی است بخشی که درست نشده در شهر بیشتر سر و صدا کند. ۸۶% پلهها روشن شده و حدود ۱۰% خاموشی شناور داریم؛ به این معنا که قطعات این پلها گاهی از ۳۰ برند است و به شکل غیر اصولی طی این سالها نگهداری شدندو در حال حاضر با مجموعهای از مشکلات در حوزه پلههای رو به رو هستیم.
وی ادامه داد: طبیعی است از بین ۵۰۲ یونیتی که در شهر تهران روی حدود ۱۲۰ پل داریم ۱۰% خاموشی شناور داشته باشیم. این خاموشی شناور نارضایتی شناور هم ایجاد میکند. برنامههایی که از ابتدای سال تا کنون دنبال میکنیم، فاز روشن سازی اضطراری این پل هاست، درفاز اول باید تا جایی که میتوانیم این پلها را با همه شرایطی که دارند راه اندازی کنیم. اتفاقی که تا کنون افتاده این است که قسمتی از روشن سازی اضطراری را تامین کردیم و یک بخش هم نگهداشت پل هاست به طور مثال پله برقی میدان هفت تیر که چند روز بعد از راه اندازی مجدد برقش قطع شد این دیگر حوزه ما نیست، چون موضوع برق و تعامل منطقه و شرکت تامین برق است. از مناطق خواستیم که در نگهداشت و تامین برق پلها کمک کنند.
صیادی ادامه داد:موضوع پلههای برقی به این شکل در شهر اصول جدی ندارد و کار قاعده مندی نیست. تعدادی از این پلها میتوانند به رمپ تبدیل شوند. از دستگاه ترافیکی خواستیم مجوز جمع آوری حدود ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد این پلها را به ما بدهند که یا جمع شوند و یا به رمپ تبدیل شوند و آقای شفیعی (معاون حمل و نقل و ترافیک) قول همکاری دادند. باید رمپهایی با شیب ملایم باشد تا شهروندی که در خیابان تردد میکند یا ویلچر و کالسکه هم بتواند از این رمپ عبور کند.
به گفته صیادی روزی که این پلهها را تحویل گرفتیم بسیاری از آنها ناایمن و خاموش بودند که حدود ۹۰% کل پلهها میشد. یکی از دلایلی که روزهای اول حجم نارضایتی بالا رفت این بود که پلههای ناایمن را خاموش کردیم و گفتیم فشار رسانهای و شهری را تحمل میکنیم تا جان مردم به خطر نیافتد. الآن از ۹۰% خاموشی و ناایمنی به ۸۶% رسیدیم.
برخی مشکلاتی که در حوزه پلههای برقی است به دلیل مدیریت یکپارچهای است که نداریم و پله را راه میاندازیم و یکی دیگر برقش را قطع میکند و رسانهها هم حق دارند سوال بپرسند، ولی واقعا حوزه اختیار من نیست. تلاش میکنیم شرایط را بهتر کنیم و داریم تعدادی خرید انجام میدهیم. در برخی از پلههای برقی نیاز به تعمیر و تعویض کل یونیت است که اسناد مناقصه خریدشان منتشر شده و تلاش میکنیم مناقصه را انجام دهیم.