May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
تجارت خارجی با روسیه نیازمند تدابیر جدی و آینده نگری است
کد خبر: ۳۸۲۹۴۶
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
0
آیا با ورود به سیستم پرداخت میر، ایران و روسیه می‌توانند از زیر یوغ دلار خارج شده و اقتصاد‌های زخمی خود را ترمیم کنند؟ یا آنکه ایران خود را از چاله دلار به چاه میر خواهد انداخت
خطر سقوط از چاله دلار آمریکا به چاه میر روسیه
مدتی است که استفاده از سیستم پرداخت «میر» روسی، بین دو کشور ایران و روسیه برای دلار زدایی در دستور کار قرار گرفته است. مذاکرات مقامات روسی با طرف‌های ایرانی تا آن‌جا پیشرفت کرده که برخی از احتمال فعال سازی این سامانه تا چند ماه آینده خبر می‌دهند، بدون آنکه نگرانی‌های ناشی از این رویکرد بررسی شود.

سوال اینجاست که آیا با ورود به سیستم پرداخت میر، ایران و روسیه می‌توانند از زیر یوغ دلار خارج شده و اقتصاد‌های زخمی خود را ترمیم کنند؟ یا آنکه ایران خود را از چاله دلار به چاه میر خواهد انداخت و مهمتر آنکه این سیستم پرداختی، ایران را به نتیجه دلخواه خود خواهد رساند و می‌توان استقلال بدون ترس از تحریم و تهدید را تجربه کرد؟

در همین رابطه «بهنام ملکی» کارشناس اقتصاد بین الملل در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار داشت: هر راهی که بتواند هزینه‌های ما را کاهش و منافع ما را افزایش دهد، باید از آن استقبال شود.

وی با اشاره به محتوا‌هایی که در رسانه‌ها در مورد میر منتشر شده گفت: احساس می‌کنم در این شرایط، میر متناسب با حال و روز اقتصاد ما نیست، زیرا اقتصاد داخلی ما مشکلاتی دارد و ریشه بخشی از تحریم‌های مالی و اقتصادی ما در داخل کشور است.

این اقتصاد دان افزود: اگر حداقل قفل‌های زده شده به دست و پای اقتصاد داخلی مان را تا حدودی باز می‌کردیم و بازار‌های روسیه و چین را از آن خودمان می‌کردیم، می‌شد به سامانه پرداختی میر امیدوار بود.

وی با اشاره به این که کشور ما چالش‌های فراوانی دارد که یکی از آن چالش‌ها که اقتصاد ما اکنون با آن رو به رو است، نبود نظام تکنولوژی و فناوری در کشور است گفت: همان نظام فناوری که غرب آن را دارد و ما در نبود آن ضرر‌های زیادی را در طی سالیان اخیر متحمل شده‌ایم.
 
بیشتر بدانید:آیا آمریکا در جنگ سرد جدید، از چین عقب افتاده است؟

ملکی با اشاره به این که اگر روزی با روسیه دچار مشکل شدیم، همان ماجرای دلار تکرار خواهد شد افزود: تصور بنده آن است که چین و روسیه هم اکنون نیز آن‌چنان که باید و شاید به ما کمک نکرده‌اند. روسیه باید در آن زمینه‌هایی که در فناوری پیشرفت کرده به ما کمک می‌کرد، اما خودداری کرده است.

وی با هشدار نسبت به اینکه اگر زیر یوغ میر برویم، در صورت چالش سیاسی با روسیه، اقتصاد ما آسیب خواهد دید افزود: وقتی غربی‌ها از ایران رفتند، شرکای چین و روسیه ما باید در ایران سرمایه گذاری می‌کردند. در حالی که ما بیش از یک قرن است که خام فروشی نفت می‌کنیم و شرکای ما برای سرمایه گذاری در این جهت اقدامی نکرده و حتی فناوری‌های لازم را نیز به ما انتقال نداده‌اند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه باید خودمان یک سامانه پرداختی را راه اندازی کنیم و زیر سایه میر روسیه نباشیم، با پیش بینی از آینده «میر کارت» خاطرنشان کرد: در آینده نه چندان دور به دلیل مسائلی که روسیه اکنون درگیر آن است، احتمالا روبل ارزش خود را از دست خواهد داد. در این بین کسانی که با میر کارت از ایران خرید می‌کنند، اگر بخواهند در کشور خودشان تسویه کنند به مشکل خواهند خورد و تاثیر منفی بر اقتصاد و گردشگری ما دارد که این ضرر بزرگی برای کشور ما است. مگر این که شرایط و ساختار‌های خودمان را تغییر دهیم.

وی با بیان این که احتمال تاثیر میر بر تحریم‌های مالی ایران چشم گیر نخواهد بود، گفت: این قرارداد‌های دوجانبه اگر با رعایت منافع دو جانبه و ثبات طرفین باشد، بله تاثیر گذار خواهد بود. اما روسیه در شرایطی است که آینده‌ای مبهم دارد و احتمال فروپاشی روبل دور از ذهن نیست که در این صورت بر روی موضوع میر کارت تاثیر منفی خواهد داشت. حفظ ثبات روبل اکنون به دلیل سیاست‌های خردمندانه رئیس بانک مرکزی روسیه است که با قراردادهایی، چون میر از سقوط روبل جلوگیری کرده است.
برچسب ها: میر ، روسیه ، دلار ، اقتصاد ، سامانه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: