کد خبر: ۳۸۳۱۰۶
۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
0
دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور یک پوشش نامرئی برای چوب ایجاد کرده اند که می‌تواند در برابر آتش مقاوم باشد.
اختراع پوشش جدید برای حفاظت از چوب در برابر آتش
با افزایش محبوبیت چوب‌های بزرگ در ساخت و سازها، یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی چوب، اشتعال پذیری آن است. در صورت عدم درمان، چوب به راحتی می‌سوزد و ایمنی افراد را به خطر می‌اندازد.

در دهه گذشته، الوار‌های مهندسی شده به دلیل هزینه‌های کمتر و ساخت سریعتر محبوبیت پیدا کرده اند که منجر به افزایش بهره وری تا ۳۵ درصد شده است.

روش‌های فعلی برای محافظت از فضای داخلی ساختمان‌های چوبی در برابر آتش مستلزم استفاده از تخته‌های مقاوم در برابر آتش، معمولاً تخته‌های گچی و منیزیمی است، یا چوب باید با لایه‌های مقاوم در برابر آتش مانند رنگ پوشانده شود، که هر دو کاملاً ویژگی‌های طبیعی چوب را پنهان می‌کنند.

در مقایسه، پوشش نامرئی جدید توسعه یافته توسط NTU به زیبایی طبیعی چوب اجازه می‌دهد تا از طریق آن بدرخشد و در عین حال می‌تواند هنگامی که توسط آتش "فعال می‌شود" یک ضد شعله ایجاد کند.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی استادیار آراویند داساری از دانشکده علوم و مهندسی مواد NTU توانسته اند این ماده پوششی جدید را که تنها ۰.۰۷۵ میلی متر ضخامت دارد و بسیار شفاف است و با چشم غیرمسلح نامرئی است، توسعه دهند.

هنگامی که رنگ توسط شعله گرم می‌شود، یک سری واکنش‌های شیمیایی پیچیده با رنگ جدید رخ می‌دهد و باعث می‌شود که به زغالی تبدیل شود که به بیش از ۳۰ برابر ضخامت اولیه خود منبسط می‌شود. این لایه زغال چوب منبسط شده از سوختن چوب زیر آن جلوگیری می‌کند.

پروفسور داساری توضیح داد: "اکثر پانل‌های چوبی فقط دارای یک پوشش شفاف هستند که از رطوبت، فرسایش آب و هوا، موریانه‌ها یا آفات محافظت می‌کند و برای تحمل دمای بالا طراحی نشده اند. بنابراین، چوب هنوز هم می‌تواند خیلی سریع بسوزد، به خصوص اگر محافظت نشده باشد.

محققان از تکنیکی مبتنی بر ترکیباتی استفاده کرده اند که به طور سیستماتیک در واکنش‌های شیمیایی هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد قرار می‌گیرند، فعالانه مشارکت می‌کند که در نتیجه زغال چوب تشکیل می‌شود؛ زغالی که مهندسی شده است تا در برابر حرارت بسیار مقاوم باشد و چوب زیر آن را از گرمای زیاد عایق می‌کند.

تیم NTU اکنون در حال مذاکره برای مجوز فناوری جدید با شرکت‌های مختلف است.

در آزمایش‌های استاندارد صنعتی، مانند آزمایش‌های عنصر تک سوز که در آزمایشگاه صدور گواهینامه شخص ثالث انجام شد، پوشش‌های NTU بالاترین نتایج ممکن را به دست آورده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: