برای سالیان متمادی قیمت پراید بیش به عنوان شاخص قیمت خودرو در بازار شناخته میشد. پراید ۲۷ سال روی خط تولید بود و حدودا ۲۰ سال نامش به عنوان پرتیراژترین خودرو تولید داخل مطرح بود. از این رو قیمت این خودرو برای عموم مردم به عنوان نشانهای برای سنجش وضعیت
بازار خودرو و رصد میل به کاهش یا افزایش قیمت در بازار مورد توجه قرار میگرفت.
برای برخی هنوز این ذهنیت وجود دارد که قیمت پراید و مثلا اینکه اگر پراید ۱۱۱ به زیر ۲۰۰ میلیون تومان باز گردد نشانه پررنگی مبنی بر آغاز روند ریزشی بازار خودرو خواهد بود. اما باید گفت که این ذهنیت اکنون دیگر کارکرد خود را از دست داده است و دیگر خبری از شاخص پراید نیست.
در یکی دو هفته اخیر با ایجاد خوشبینی در احیای توافق برجام، روند قیمت ارز در بازار نزولی شده و به دنبال آن قیمت خودرو نیز در سراشیب کاهش قرار گرفت. قیمت برخی خودرو چند ۱۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد، اما قیمت پراید ۱۱۱ که تنها ۳ یا ۴ میلیون تومان بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان بود همین فاصله را هم کاهش نیافت. اما چرا؟
علت آن را باید در عوامل بنیادی و درونی بازار خودرو همچون عرضه و تقاضا جستجو کرد. پراید و به ویژه پراید ۱۱۱ دیگر آن ماهیت شاخصی گذشته را برای بازار خودرو ندارد و موجودی آن بسیار بسیار کاهش یافته است. تولید پراید ۱۱۱ در سال ۹۹ متوقف شد و در حال حاضر صفر کیلومتر بسیار کمی از آن در دست مردم و دلالان خودرو باقی مانده است. بررسی سایتهای اصلی آگهی خودرو نشان میدهد که بسیار به ندرت پراید ۱۱۱ صفر کیلومتر در آنها آگهی میشود. همین کاهش شدید تقاضا موجب شده است تا آخرین پرایدهای ۱۱۱ صفر کیلومتر با قیمت مورد نظر فروشنده عرضه شوند و چندان تابع ریزشهای بازار خودرو نباشند.