رونمایی از آیین نامه اجرایی
واردات خودرو سبب شده خودروسازان برای همکاری با برندهای بین المللی برنامه ریزی کنند.
مدیرعامل کرمان موتور گفت امیداور است در صورت آغاز شدن واردات خودرو، همکارى کرمان موتور با هیونداى براى تولید خودروهاى زیر ۲۰ هزار یورویی از سر گرفته شود.
همکاری کرمان موتور با هیوندایی که بعد از امضای توافق نامه برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی از سر گرفته شده بود چندان دوام نیاورد و این همکاری بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریمهای صنعت خودرو متوقف شد. در فاصله رفت و برگشت تحریمهای خودرویی کرمان موتورها مونتاژ سه محصول برند هیوندایی یعنی i۲۰، اکسنت و i۱۰ به صورت SKD و CKD در دستورکار داشتند.
این خودروساز خصوصی مشغول برنامه ریزی برای مونتاژ دو محصول دیگر هیوندایی یعنی النترا و توسان بود که تحریمها به کرمان موتوریها امان نداد و همکاری با این برند کرهای نیمه کار رها شد.
حال که سیاست گذار خودرویی از آیین نامه واردات خودرو رونمایی کرده و در آن انتقال فنآوری محصولات وارداتی را به عنوان یکی از بندهای این آیین نامه مورد توجه قرار داده کرمان موتور به دنبال این است تا همکاری خود با هیوندایی را احیا کنند.
با توجه به محدودیت ارزی برای واردات خودرو و الزام واردکنندگان به رعایت سقف ۲۰ هزار یورویی برای ورود خودرو به نظر میرسد کرمان موتور باید محصولاتی را برای تولید از منوی هیوندایی انتخاب کند که قیمتی حول و حوش ۲۰ هزار یورویی داشته باشند. با توجه به افزایش قیمت خودروی صفر در بازارهای بین المللی این خودروساز خصوصی باید داخلی سازی محصولاتی از هیوندایی را هدف گذاری کند که در کف قیمت سبد محصولاتی این خودروساز کرهای قرار دارند.