April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با پول نیوز
کد خبر: ۳۸۳۶۴۶
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
مهدی بیات‌منش با اشاره به تاثیرپذیری برخی شرکت‌ها از برخی دیگر گفت: برخی از شرکت‌ها هم اصطلاحا شرکت‌های تابع هستند که باعث تاثیرپذیری بازار از شرکت‌های پیشرو شده و بازار را «بی‌رمق و کم‌جان» می‌کنند.
عدم پرداخت سود، بازار سرمایه را بی‌رمق می‌کند
سریال پرداخت نکردن سود شرکت‌های بورسی مدت‌ها است که در بورس تهران کلید خورده و برخی از شرکت‌ها برخلاف قانون و جدول تقسیم سود به طریق مختلف از پرداخت سود طفره می‌روند!

برخی سهامداران به تقسیم سود نقدی در مجمع دلخوش کرده‌اند. اما برخی شرکت‌ها از پرداخت سود نقدی خودداری کرده و بر خلاف تصویب مجمع، سودی پرداخت نمی‌کنند!

سهامداران می‌گویند برخی شرکت‌ها سود را اعلام کرده، اما پرداخت نمی‌کنند، برخی شرکت‌ها می‌گویند سود به حساب واریز شده، اما سودی در حساب موجود نیست، برخی شرکت‌ها پاسخگوی مراعات حضوری و غیر حضوری نیستند. برخی هم با مراجعه به بانک با این پاسخ مواجه می‌شوند که این شرکت سودی برای واریز اعلام نکرده است!

یکی از دلایل تاسیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سجام واریز سود مجامع به حساب سهامداران مشمول بوده، به همین علت شماره شبا نیز از سهامداران دریافت شده، اما متاسفانه تنها چیزی که به آن توجه نشد همین مطلب بود.

با توجه به اینکه هر کدام از شرکت‌های بورسی روش‌های خاصی جهت پرداخت سود انتخاب می‌کنند و این که بانک‌های متفاوتی جهت دریافت سود مجامع معرفی می‌نمایند، همچنین برخی از سود‌ها آنقدر کم و بی‌ارزش است که سهامدار به بانک مراجعه نمی‌کند و سود مجامعی که باید به جیب سهامدار می‌رفت به جیب شرکت رفته و شرکت‌ها از همین سود‌های ناچیز پول هنگفتی به جیب می‌زنند.

«مهدی بیات‌منش»،کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط با این که برخی شرکت‌های بورسی سود سهامداران خود را پرداخت نمی‌کنند گفت: بر اساس قانون مهلت چند ماهه از تاریخ برگزاری مجمع مشخص شده است که معمولا این فرصت شش ماهه است.

وی در ارتباط با این که مسئول پیگیری عدم پرداخت این سود چه نهادی است، اظهار داشت: مسئول برخورد با شرکت‌های متخلف سازمان بورس و کمیته تخلفات ناشران بورسی این سازمان است. البته آن‌طور که مشخص است قوانین قدرت لازم برای بازدارندگی را ندارند. ظاهرا این قوانین در جهت بازدارندگی اصلاح شده است.
 

بیات منش با اشاره به نکات منفی عدم پرداخت سود‌ها و تاثیر آن بر بازار سرمایه تصریح کرد: پرداخت به موقع dps شرکت‌ها به سهامداران امیدواری بیشتری در خرید، نگهداری سهام یا تامین مالی آن شرکت می‌دهد. در واقع افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات یا ... با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

وی ادامه داد و خاطر نشان کرد: عدم پرداخت به موقع سود سهام سهامداران را ناراضی خواهد کرد و سهام شرکت در معاملات با اقبال خوب مواجه نخواهد شد که در مجموع بازار سرمایه اعتماد سهامدار را بیشتر و بیشتر از دست خواهد داد.

مهدی بیات‌منش با اشاره به تاثیرپذیری برخی شرکت‌ها از برخی دیگر گفت: برخی از شرکت‌ها هم اصطلاحا شرکت‌های تابع هستند که باعث تاثیرپذیری بازار از شرکت‌های پیشرو شده و بازار را «بی‌رمق و کم‌جان» می‌کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: