کد خبر: ۳۸۴۶۵۴
۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از موظف شدن بورس و فرابورس برای صدور صورت حساب‌های الکترونیکی گفت: این موضوع تکرار مکرر است که صرفا یک نمایش تلقی می‌شود.
بورس و فرابورس در اولویت نیست
داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در گفتگویی اعلام کرد زمینه ثبت‌نام شرکت‌های بورسی و فرابورسی در سامانه مؤدیان آغاز شده است و این شرکت‌ها باید از آبان صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادر و ارسال کنند.


وی افزود: با توجه به مصوبه قانون پایانه‌های فروشگاهی اولین گروه شرکت‌های پذیرفته شده بورسی و فرابورسی هستند که زیرساخت‌های لازم برای حضور آنان در سامانه مؤدیان صورت گرفته است.


منظور خاطرنشان کرد: تمهیداتی انجام و نحوه اجرای کار را برای این شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم که باید از آبان ماه اجرایی کنند.


رییس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: با ۶۰۰ تَن از مدیران و مسئولان شرکت‌های پذیرفته شده بورسی و فرابورسی نشست هم اندیشی و هماهنگی برگزار کردیم و فرایند‌های اجرایی، آیین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و سازوکار‌ها را برای اتصال به سامانه مؤدیان تبیین کرده ایم.


در همین رابطه «فردین آقابزرگی»، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در پاسخ به این سوال که آیا این سیاست و اجرای آن برای بورسمفید خواهد بود یا خیر اظهار داشت: در پایان هر سال مالی، صورت‌های مالی حسابرسی می‌شوند. ذخایر و محاسباتی که بر اساس خود اظهاری شرکت‌ها به عنوان مالیات منظور می‌شوند در حساب‌ها لحاظ شده است. اما جریان نقدی وصول این مطالبات در راستای دستیابی دولت به منابع نقدی تسهیل می‌کند. اما اساسا در سود شرکت‌ها و مکانیزم عملیات شرکت‌ها از لحاظ دفاتر و صور‌ت‌های مالی تاثیر خاصی ندارد.


وی ادامه داده و افزود: نکته مثبت این موضوع آن جا است که اگر ما شفافیت در اخذ مالیات را به هر وسیله و مکانیزمی پیاده کنیم در نهایت موجبات بهبود وضعیت درآمدی و نقدینگی دولت را فراهم می‌کند. دولت اگر وضعش مناسب باشد، کمتر به سایر درآمد‌ها از جمله تغییرات لحظه‌ای در نرخ فروش و نرخ خوراک و یا بهره مالکانه و امثالم دست اندازی می‌کند. این بدان معنا است که ورود پیدا کردن و قیمت گذاری دستوری کمتر رخ می‌دهد.


آقابزرگی با اشاره به موضع رئیس کل بانک مرکزی گفت: اما این موضوعی که ما دستور کار قرار بدهیم مثل نکته‌ای که رئیس کل بانک مرکزی نیز روز‌های قبل مطرح کرد (۱۰۰ تراکنش ۳۵ میلیون تومانی=حساب تجاری) شفافیت مالیاتی که مد نظر دوستان است، در کشور نداریم.
 

وی ادامه داد و خاطرنشان کرد: این که بخواهیم به منظور محاسابات مالیاتی برای دریافت نقدی و خرج نقدینگی سرعت بیشتری برای اخذ مالیات از اشخاص و شرکت‌هایی که به طور شفاف وضعیت خود را ارائه می‌دهند (مثل قشر کارمند، حقوق بگیر و شرکت‌های بورسی و فرابورسی) داشته باشیم، مفید است، اما آن دسته از صنایع و صنوف و مشاغلی که بیشتر در معرض فرار مالیاتی و نپرداختن مالیات هستند را باید بیشتر در رادار رصد قرار بدهیم. نه این که از جایی شروع کنیم که خود شفاف است و فرار مالیاتی و تخلف عددی نزدیک به صفر دارد.


این کارشناس اقتصادی همچنین تاکید کرد: سامانه دریافت الکترونیک مالیات به جای خود، اغلب مشاغل و کسبه فارغ از تکالیف قانونی که دارند، مالیات پرداخت نمی‌کنند. بنابر این اگر بر روی همین موضوع تمرکز بیشتری شود نتیجه مطلوبی در پی خواهد داشت.
 
 


وی در پاسخ به این سوال که اگر این موضوع در بورس اجرا شود آیا از فرار مالیاتی جلوگیری خواهد شد یا خیر؟ بیان داشت: پذیرش این مسئله که اولویت را با کسانی قرار دهیم که خود اظهار شفاف دارند و صورت‌های مالی آن‌ها در سایت کدال قابل مشاهده و رصد است، توجیه قابل قبولی ندارد. این موارد به عنوان مقدمه و نقطه شروع شفاف سازی سامانه‌های اخذ مالیات، در میان مدت و حتی در کوتاه مدت باعث یک تحریک و انگیزه برای فرار مالیاتی اغلب شرکت‌ها، صنایع و مشاغل می‌شود.


آقابزرگی ادامه داد و افزود: به این دلیل که این تبعیض در نظام اخذ مالیات، ممکن است حتی موجب خروج و فرار سرمایه از کشور شود. یعنی فشار بیش از اندازه به شرکت‌های بورسی و فرابورسی که صورت‌های مالی مشخصی داشته و مقام ناظر در بالا دست سازمان آن‌ها را بررسی می‌کند.


وی با تاکید بر اولویت نداشتن این موضوع گفت: این موضوع اکنون برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی مصداق ندارد و در اولویت نیست. این موضوع تکرار مکرر است که صرفا یک نمایش تلقی می‌شود. مسائلی بسیار مهم‌تر از این وجود دارد. به طور مثال صنف لوازم خانگی در طی یک سال ۷ تا ۸ میلیارد دلار گردش مالی دارد و میزان مالیاتی که پرداخت می‌کنند یک دوازدهم یک مدیر میانی در دستگاه اجرایی در طی یک ماه است. این عدد بسیار قابل توجه است.


این کارشناس اقتصادی با انتقاد از عدم برابری در اخذ مالیات تصریح کرد: این مبلغ ۸ میلیارد دلار لوازم خانگی که قسمت بسیار آن نیز از مبادی غیر قانونی و با نرخ ارز ارزان قیمت وارد می‌شود و توان رقابت را از تولید کننده داخلی می‌گیرد، پرداخت مالیاتی ندارد. حالا سوال اینجا است کدام یک برای اخذ مالیات اولویت دارد و واجب‌تر است. لوازم خانگی یا شرکت بورسی که همه مسائل آن شفاف است؟


وی در پایان خاطرنشان کرد: نه این که بورس و فرابورس لزومی به شفافیت ندارند، بلکه در اولویت نیستند.


خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: