کد خبر: ۳۸۵۶۳۰
۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
0
مدیر پروژه طراحی هواپیمای ۷۲ نفره دانشگاه امیرکبیر گفت: کشور ما در سال ۱۴۱۰ دستکم به ۳۶۶ فروند هواپیما نیاز دارد. نیاز کشور به ۸۸ فروند هواپیما در کلاس ۲۰-۱۰۰ صندلی، ۱۸۳ فروند در کلاس ۱۰۰-۲۱۰ صندلی و ۹۵ هواپیما در کلاس بیش از ۲۱۰ صندلی تا سال ۱۴۱۰ پیش بینی شده است.

چند هواپیما برای رسیدن به متوسط جهانی عقب هستیم؟

مدیر پروژه طراحی هواپیمای ۷۲ نفره دانشگاه امیرکبیر گفت: کشور ما در سال ۱۴۱۰ دستکم به ۳۶۶ فروند هواپیما نیاز دارد. نیاز کشور به ۸۸ فروند هواپیما در کلاس ۲۰-۱۰۰ صندلی، ۱۸۳ فروند در کلاس ۱۰۰-۲۱۰ صندلی و ۹۵ هواپیما در کلاس بیش از ۲۱۰ صندلی تا سال ۱۴۱۰ پیش بینی شده است.

ایرنا: مدیر پروژه طراحی هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بازدید سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، خواجه فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی و منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از این پروژه گفت: در قالب برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل هوایی که به سفارش سازمان هواپیمایی کشوری توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد، تعداد کل ناوگان هواپیمایی مورد نیاز کشور، حجم بازار و اطلاعاتی از این قبیل نسبت به الگوی متوسط دنیا و روند موجود احصا شد.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به حجم ارزش این بازار گفت: اگر این تعداد هواپیما را مستقیم از کارخانه سازنده تهیه کنیم مبلغی بالغ بر ۳۶ میلیارد دلار لازم است که از لحاظ ناوگان به متوسط دنیا برسیم. اگر بنا به تهیه هواپیمای دست دوم با متوسط سن ۵ ساله باشد به ۱۶.۷ میلیارد دلار، ۱۰ ساله، ۱۰.۹ میلیارد دلار و ۱۵ ساله ۴.۳ میلیارد دلار نیاز است.

وی ادامه داد: اگر درصدد استفاده از هواپیما‌های ۱۵ ساله باشیم عمر متوسط ناوگان کشورمان سال به سال بدتر خواهد شد بنابراین باید روی هواپیما‌های جدید، ۵ ساله و حداکثر ۱۰ ساله تمرکز کنیم. برای خرید این ناوگان حداقل به ۱۱ میلیارد دلار نیاز داریم تا به وضعیت متوسط دنیا برسیم.

مجری طرح خاطرنشان کرد: تعمیر و نگهداری در بازه ۱۰ ساله ۵ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و ارزش این بازار در حوزه آموزش تا تحقیق و توسعه یک میلیارد دلار است.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این ۳۶۶ فروند هواپیما اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را در شرکت‌های هواپیمایی، هوانوردی و ... ایجاد می‌کند. این یکی از پیشران‌های اقتصاد در کشور است؛ خصوصا گردشگری که متاثر از حمل و نقل هوایی بوده و اگر این بتواند توسعه یابد گردشگری را شکوفا خواهد کرد.

وی ادامه داد: طی ۴۰ سال گذشته که دچار تحریم‌ها خصوصا در بخش هوانوردی بوده ایم، زیرساخت توسعه و دستیابی به فناوری‌ها یک موضوع کلیدی است. در واقع از میان مولفه‌های مختلف صنعت هوانوردی که شامل فرودگاه، ناوگان و نیروی انسانی متخصص می‌باشد، کشور ما در حوزه ناوگان وضعیت خوبی ندارد، اما در حوزه فرودگاهی و نیروی انسانی وضعیت نسبتا خوبی داریم.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه این صنعت حداقل نیاز به ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد، اضافه کرد: مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: به نظر می‌رسد در صورت تحقق هر سناریو چه تحریم باقی بماند و چه تمام شود باید به دنبال فناوری‌های کلیدی این صنعت برویم، زیرا این راه مطمئنی است که می‌توانیم منافع ملی را از طریق آن تامین کنیم.

وی افزود: کشور‌های مختلف راه‌های مختلفی برای کسب سهم حداکثری از بازار ناوگان هوایی خودشان داشته اند از جمله با ورود به طراحی و ساخت بومی، طراحی و ساخت مشترک، ورود در زنجیره طراحی قطعات و سیستم ها، تسلط بر چرخه نگهداری و تعمیر و ورود به بازار تحقیق و توسعه در این مسیر گام برداشته اند.

وی با اشاره به فعالیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه هوافضا گفت: این دانشگاه اولین دانشکده هوافضا در کشور را در سال ۱۳۶۶ تاسیس کرد و اولین دوره‌های تحصیلی تکمیلی این رشته نیز در این دانشگاه شروع شد.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۸۹ همکاری دراز مدت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سازمان صنایع هوایی برای طراحی و توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای مسافری شکل گرفت که از سال ۱۳۹۰ به صورت طرح کلان توسعه فناوری کلیدی هواپیمای ۱۰۰-۱۵۰ نفره به تایید شورایعالی عتف رسید.

وی با بیان اینکه این طرح کلان با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشارکت شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه علم وصنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس شکل گرفت، گفت: ابعاد و پیچیدگی فناوری این هواپیما را میتوان با نیروگاه اتمی بوشهر مقایسه کرد.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه یک ساختار و شبکه توسعه فناوری در این طرح ایجاد شده که با گره زدن تجربیات صنعت و دانشگاه تحول بزرگی در طراحی هواپیمای غیر نظامی را ایجاد کرده است، گفت: این تجربه فرصت مشارکت در شبکه بین المللی طراحی، ساخت و تولید هواپیما را برای کشور به ارمغان میاورد. همچنین امکان مشارکت در طراحی و ساخت قطعات و سیستم‌ها و بومی سازی آن‌ها در خرید‌های بزرگ به وجود آمده است.

وی عنوان کرد: اکنون هواپیمای ایران ۱۴۰ تنها پلتفرم هواپیمای مسافری موجود کشور بوده و هواپیمای ۷۲ نفره با موتور جت توربوفن به عنوان اولین محصول شبکه فناوری میتواند به مرحله بهره برداری برسد.

ضرورت تامین بودجه لازم برای پروژه ساخت هواپیمای ۷۲ نفره

سید حسن قدسی پور رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این بازدید با بیان اینکه این دانشگاه از دیرباز در اجرا و عمل پیشتاز بوده و اقدامات مهمی در راستای پیشرفت کشور به سرانجام رسانده است، گفت: قبل از انقلاب بنیان ماشین سازی اراک و تبریز توسط اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر نهاده شده است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری، همواره دانشگاه صنعتی امیرکبیر را به عنوان مادر دانشگاه صنعتی کشور خطاب کردند، گفت: در این دانشگاه پتانسیل‌های خوبی همچون استعداد‌های درخشان، پرتوان، پرپتانسیل و دلسوز داریم که با دل و جان کار می‌کنند. اگر حمایت‌های خوب از این عزیزان شود قطعا کارهایشان به نتیجه خواهد رسید.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه امیدواریم حمایت‌های لازم توسط دستگاه‌های مسئول از طرح‌های این دانشگاه انجام گیرد تا نتایج ملموس آن برای مردم قابل مشاهده باشد، خاطر نشان کرد: در سال ۸۹-۹۰ تعداد ۴۰ طرح کلان در شورایعالی عتف و سپس شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید؛ همان زمان مبلغی به این طرح‌ها اختصاص یافت.

قدسی پور اضافه کرد: تخصیص مابقی بودجه به این طرح‌های کلان با مشکل مواجه شد که وقفه‌ای در اجرای طرح‌ها وارد شد؛ یکی از این طرح ها، طرح توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای ۱۵۰ نفره بود که با مشقت و سختی پیش رفت.

به گفته وی، لازم است واقعا چنین طرح‌هایی مورد حمایت قرار بگیرد، زیرا نیرو‌های متخصص با توان علمی بالایی در این طرح‌ها مشارکت دارند.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مایه افتخار دانشگاه و جامعه علمی است که در این پروژه شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌های علمی از کل کشور حضور دارند.

قدسی پور خاطر نشان کرد: بودجه این پروژه اگر در بودجه سالیانه کشور دیده شود این اتفاق خوب، مایه دلگرمی و پشتکار این مجموعه و تیم را فراهم خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: