April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۷۴۵۲
۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
0
مدیرکل بنادرودریانوردی امیرآباد از راه اندازی مجدد سوآپ گازوییل در بندرامیرآباد پس از ۷ سال توقف از مبدا روسیه خبر داد.

سوآپ گازوئیل از روسیه پس از ۷ سال توقف آغاز شد

محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادرودریانوردی امیرآباد به نقش بی بدیل بندرامیرآباد به عنوان شاهراه انتقال فرآورده‌های نفتی از کشور‌های حوزه خزر به منطقه آسیای میانه و قفقاز اشاره و تأثیر راه اندازی مجدد سوآپ گازوییل پس از ۷ سال وقفه را در تقویت جایگاه ایران در بازار‌های بین المللی انرژی بسیار ارزنده عنوان کرد.

وی با بیان اینکه نخستین محموله سوآپ (ورود موقت) گازوییل پس از ۷ سال، از مبدأ کشور روسیه به میزان ۳ هزار و ۲۹۴ تن در بندرامیرآباد انجام شد، بر ضرورت افزایش تعامل در حوزه انرژی با کشور‌های حاشیه خزر به منظور درآمد زایی و کاهش هزینه انتقال انواع فرآورده‌های نفتی از جنوب به شمال کشور تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه انتقال فرآورده‌های نفتی به منطقه آسیای میانه و قفقاز از طریق سوآپ در بندرامیرآباد برای کشور‌های حاشیه دریای خزر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، یادآور شد با توجه تنش سیاسی در شرق اروپا و ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی از روسیه، ایران با محوریت بندرامیرآباد می‌تواند به هاب انرژی منطقه که یکی از سیاست‌های دولت مردمی در کریدور شمال – جنوب به شمار می‌رود، تبدیل شود.

مدیرکل بندرامیرآباد همچنین کاهش هزینه حمل نفت و مشتقات آن به پالایشگاه‌های شمال کشور، کاهش تردد نفت کش‌های جاده‌ای و تبدیل ایران به قطب ترانزیت حامل‌های انرژی در منطقه را از مزایای سوآپ فرآورده‌های نفتی با همسایگان شمالی عنوان کرد.

سوآپ (SWAP)، از پرکاربردترین و مهم‌ترین قرارداد‌های تجاری است که دولت‌ها یا شرکت‌های تولیدکننده نفت به منظور اجتناب از هزینه‌های گزاف حمل‌ونقل، انتقال طولانی و خطرات ناشی از آن با توجه به موقعیت جغرافیایی یکدیگر، مبادرت به انعقاد قرارداد سوآپ می‌کنند که بر مبنای آن، طرفین نفت مورد نظر را به نزدیک‌ترین محل مصرف انتقال دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: