April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۰۲۷
۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
0
گمرک ایران و سازمان بنادر و دریانوردی در نشستی مشترک به تشکیل قرارگاه تسهیل تشریفات گمرکی کالا‌های اساسی به منظور سرعت بخشیدن به تخلیه و بارگیری و ترخیص کالا‌های اساسی تاکید کردند، تشکیل این قرارگاه را می‌توان راهکار جدید برای تسهیل ترخیص کالا از بنادر دانست.

راهکار جدید برای تسهیل ترخیص کالا از بنادر

روز گذشته سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که بالغ بر ۳۷ کشتی حامل کالای اساسی با مشکل اسنادی روی آب مانده‌اند و با توجه به عدم رفع مشکل اسناد این کشتی امکان ورود به بندر به آن‌ها داده نشده است. براساس اظهارات مطرح شده علاوه بر کالا‌های اساسی روی آب مانده و کالا‌های رسوب کرده در کنار اسکله، بیش از ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن کالا هم در انبار‌های بندر امام انباشت شده‌اند که با توجه به حجم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی کشتی روی آب مانده می‌توان گفت حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در بنادر کشور بلاتکلیف هستند.

با انتشار وضعیت کالا‌های رسوب کرده در بنادر امروز رییس کل گمرک ایران در نشستی با مدیرعامل بنادر و دریانوردی اعلام کرد که گمرکات ترخیص کننده کالا‌های اساسی با تمام توان نسبت به انجام تشریفات گمرکی تا آخرین کامیونی که به گمرک وارد می‌شود، اقدام می‌کنند، البته علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران در این نشست اشاره‌ای به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی نکرد، اما به این نکته اشاره کرد که به منظور تسریع در روند ترخیص کالا در ستاد گمرک، قرارگاه تسهیل تشریفات گمرکی کالا‌های اساسی تشکیل شده تا با بررسی راه‌های تسهیل در ترخیص کالا‌های اساسی با حضور مدیران گمرکات اجرایی ترخیص کننده کالا‌های اساسی، در راستای ترخیص هر چه سریعتر این کالا‌ها گام بردارند.

مقدسی معتقد است، هماهنگی هر چه بیشتر سازمان‌های دخیل در امر تجارت از جمله گمرک و بنادر و استانداردسازی کانتینر‌ها سبب افزایش سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر و ترخیص هر چه سریعتر کالا‌های اساسی می‌شود.

مقدسی با تاکید بر اهمیت ارتباط سامانه‌ای بین گمرکات و بنادر افزود: تبادل اطلاعات و آمار بین گمرکات و بنادر و اصلاح فرایند‌ها سبب تسریع در خروج کالا‌های اساسی از بنادر و گمرک خواهد شد.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه استفاده از ابزار‌های الکترونیکی باعث افزایش سرعت در انجام تشریفات گمرکی و کاهش هزینه می‌شود، خواهان همکاری بنادر و گمرک در استقرار ایکس ری در گمرکات برای ترخیص سریع کالا‌ها شد.

براساس این گزارش علی اکبر صفایی مدیرعامل بنادر و دریانوردی نیز با تاکید بر استمرار نشست‌های مشترک گمرک و بنادر و دریانوردی با هدف سرعت بخشیدن به کار، عنوان کرد: همکاری و هماهنگی بین دو سازمان و انجام فرایند‌ها به صورت مشترک سبب هم افزایی و تسهیل و تسریع در امور مرتبط خواهد شد.

تاکید بر تسهیل ترخیص کالای اساسی در این نشست در حالی مورد تاکید قرار گرفت که مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان روز گذشته به این نکته نیز اشاره کرده بود که ظرفیت و انباری برای پذیرش بار کشتی‌های مانده بر روی آب نداریم، چرا که سازمان امور پشتیبانی دام نتوانسته کالا‌های خود یعنی همان ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن را از انبار‌های بندر امام خارج کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: