کد خبر: ۳۸۸۵۳۳
۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
0
معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: هدف از تعرفه گذاری خدمات پرستاری افزایش حقوق و بهبود معیشت است.

چگونگی اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

عباس عبادی گفت: هدف از تعرفه گذاری خدمات پرستاری افزایش حقوق و بهبود معیشت است. به طوری که پرداخت از جیب مردم کاهش یافته است. مدل پرداخت برای تعرفه گذاری پرستاری متفاوت با مدل رایج است.

به گفته وی، در این مدل پرداختی تعرفه گذاری خدمات پرستاری جلوی تقاضای القایی گرفته شد، به طوری که این مدل مانع افزایش هزینه‌های پرداختی بیماران می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: از پنج هزار میلیارد تومان ۱۲۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شده است. به دلیل این که اولین سال اجرای تعرفه گذاری است. پرداختی‌ها به صورت علی الحساب بوده است؛ چند ماه اول ثبت خدمات انجام نشده به همین دلیل، آخرین کارانه سه ماه آخر را به طور متوسط ضرب در عددی کرده ایم و به صورت علی الحساب به همکاران پرستار پرداخت شده است.

عبادی گفت: در مناطق دورتر ضریب اشغال تخت و گردش بیماران پایین‌تر از تهران است و طبیعتا درآمد‌ها کم‌تر از مراکز شلوغ‌تر است. ما به عنوان وزارت بهداشت فروشنده خدمت و همچنین بیمه‌ها خریدار خدمت هستند، بنابراین ارزان سازی خدمت یکی از اهداف ما است.

او اضافه کرد: در طرح تحول نظام سلامت طرح قاصدک اجرا شد که همکاران تجربه‌های ناخوشایندی داشتند. قانون تعرفه گذاری دارای شاخص کلیدی مانند هویتی و از جهتی معیشتی است و هدف ما حرکت به سمت عدالت و ارائه کیفی خدمات است که سال‌ها مغفول مانده بود. اصلی‌ترین دلیل برای به زمین ماندن تعرفه گذاری این است که برخی از کارگزار‌ها به خوبی عمل نکرده اند.

به گفته وی نظام پرداخت سلامت آسیب زا است. در فی فور سرویس مسائلی مانند تقاضای القایی و هزینه‌های سنگین بر دولت و بیمه تحمیل می‌شد، اما نظام پرداخت در تعرفه گذاری می‌تواند مقدمه‌ای برای عدالت در پرداخت و اصلاح آن باشد.

او ادامه داد: هدف از اجرای قانون مبتنی بر عملکرد و رضایت نسبی مردم است و پرداختی وزارت بهداشت علی الحساب است، به طوری که بیش از اجرای آن بزرگ نمایی شده است.

او افزود: پرستاران حوزه کرونا در حدود ده هزار نفر هستند که پیشنهاد کوتاه مدت ما این است که بدون هیچ قید و شرطی استخدام شوند. در تهران نسبت پرستار به تخت کم‌تر از یک است.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: وقتی صحبت از تعرفه گذاری می‌شود شورای عالی بیمه باید بپذیرد، شکایت‌های زیادی در خصوص پرداخت‌ها وجود دارد و در برخی از جا‌ها پرداخت‌ها ناچیز و برخی دیگر قابل توجه است.

به گفته وی اگر تعرفه گذاری به خوبی اجرا شود تبعیض‌ها برطرف خواهد شد. طبق قانون، تعرفه گذاری خدمات پرستاری ابتدا باید در شورای عالی بیمه تصویب و سپس در هیات دولت مصوب شود.

پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از مجموع پنج همت، ۱۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت و مابقی منوط به اختصاص برنامه و بودجه است.

به گفته وی، اجرای قانون بعد از ۱۵سال رضایت مندی نسبی را ایجاد کرده است و معتقدم که نظام سلامت باید به سمت استفاده از نیرو‌های میانی حرکت کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: