برزو روحبخش ریشه گرانی وتورم را در عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت سیزدهم دانست
کد خبر: ۳۸۸۶۲۰
۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران نسبت به تبعات گرانی و تورم هشدار داد و گفت: کلید گرانی و تورم با حذف عجولانه و غیرکارشناسی ارز ۴۲۰۰ تومانی زده شد، اقدامی اشتباه که منجر به افزایش لجام گسیخته قیمت کالا‌ها و خدمات شد.

جبران سومدیریت دولت با افزایش حقوق بازنشستگان

برزو روحبخش در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با تاکید بر اینکه گرانی کالا‌ها به ویژه کالا‌های اساسی زندگی را برای مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه نه تنها سخت بلکه غیر قابل تحمل کرده است گفت: در شرایطی که دولت هیچ توانی برای کنترل قیمت‌ها ندارد و دایم شاهد افزایش روز افزون قیمت‌ها هستیم، برای جبران این گرانی و تورم، راهی به غیر از افزایش منطقی و متناسب دستمزد کارگران و حقوق بازنشستگان وجود ندارد.


وی با تاکید بر اینکه همه ساله تورم و گرانی بسیار بیشتر و جلوتر از دستمزد و حقوق است گفت: پس از گذشته سال‌ها که افزایش دستمزد در شورای عالی کار با تورم واقعی فاصله زیادی داشت و آنچه تعیین و تصویب می‌شد، تاثیر چندانی بر زندگی کارگران و بازنشستگان نداشت، برای اولین بار در پایان سال ۱۴۰۰ که شورای عالی کار عدد افزایش را تصویب کرد، شرایط را به صورت واقعی در نظر گرفت و آنچه برای افزایش حقوق تصویب کرد، تا حدودی به واقعیت‌های زندگی نزدیک بود.


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به روند پرداخت افزایش حقوق گفت: متاسفانه دیدیم که دولت اعتقادی به بهبود شرایط زندگی بازنشستگان نداشت و با مصوبه افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان برای سایر سطوح مستمری بگیران تامین اجتماعی مخالفت کرد، اما در نهایت پس از گذشته ۶ ماه دولت به قانون تن داد، اما معوقات همچنان برجای مانده و بازنشستگان نتوانسته اند معوقات را دریافت کنند.
وی با هشدار نسبت به افزایش بی رویه قیمت کالا‌ها گفت: از ابتدای سال تاکنون تورم بیش از ۱۰۰ درصد بوده و گرانی به اندازه‌ای وحشتناک است که کارگران و بازنشستگان نمی‌توانند با حقوقی که دریافت می‌کنند، از عهده این تورم و گرانی لجام گسیخته بر بیایند.

 

بیشتر بخوانید:بازنشستگان در انتظار تحقق رویای دریافت معوقات


روحبخش خواستار افزایش حقوق برای پاسخگویی به تامین هزینه‌های زندگی شد و گفت: بازنشستگی در ایران سن از کار افتادگی است. بدین معنا که کارگر به اندازه‌ای در دوران اشتغال کار می‌کند و آنقدر کار‌های سخت و طاقت فرسا انجام می‌دهد که وقتی بازنشسته می‌شود، رمقی برای کار کردن ندارد به نوعی که تعداد زیادی از کارگران در همان سال‌های ابتدایی بازنشستگی جان خود را از دست می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه بازنشستگان به حقوقی که دریافت می‌کنند، دل خوش هستند گفت: با نگاهی به دریافتی‌های بازنشستگان، متوجه می‌شویم که ۶۰ درصد بازنشستگان حداقل بگیر هستند که حقوق حداقل به هیچ عنوان پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیست، به همین دلیل شاهد هستیم که بازنشستگان با وجود ناتوانی در انجام کار، برای آنکه شرمنده زن و فرزند نشوند، به کار‌هایی همچون دستفروشی، آبدارچی، نگهبانی و مواردی از این دست تن می‌دهند.


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به اینکه قانونگذار برای این قبیل موارد، افزایش حقوق را در نظر گرفته است گفت: در ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی آمده که حداقل یک بار افزایش حقوق در طول سال صورت بگیرد، یعنی هنگامی که دولت در کنترل تورم و گرانی ناتوان است، باید دو یا چند بار افزایش حقوق اتفاق بیفتد.


وی خطاب به دولت سیزدهم گفت: یا قیمت‌ها را کنترل کنید، یا حقوق را متناسب با تورم افزایش دهید، زیرا ریشه گرانی و تورم در سومدیریت و ناتوانی دولت در کنترل قیمت هاست. بنابر این دولت ناتوان باید با افزایش حقوق به فکر بازنشستگان باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: