قوانین و پیچیدگیهای مربوط به امور مالیاتی، امروزه این موضوع را به یکی از بزرگترین چالشهای سازمانها و شرکتها تبدیل نموده است. با توجه به اینکه، آشنایی با قوانین مالیات نیازمند دانش تخصصی است، راه حل منطقی تر اعتماد به متخصصان این حوزه است؛ بنابراین نیازمندی جدی کسب و کارها به مشاوره مالیاتی، دلیلی شده است که در این مقاله به معرفی این مفهوم بپردازیم.
قوانین مربوط به امور مالیاتی، پیچیدگیهای مخصوص به خود را دارد، لذا نیازمند مراجعه به متخصصانی هستیم که از جزئیات آنها مطلع هستند. همچنین بهروزرسانی سالانه قوانین مالیات، یکی دیگر از مواردی است که افراد عادی را در رفع این نیاز ناتوان میکند. حال این پرسش وجود دارد که این مشاوره چگونه بوده، متخصصان آن چه مهارت هایی دارند و چرا استفاده از این مشاوره کسب و کار الزامی است؟ در این مقاله به این پرسشها پاسخ خواهیم داد.
کسب و کارها در هر زمینهای، در بعضی از مسائل نیازمند مشورتهای خارجی هستند؛ زیرا مدیران آن ها بهتنهایی قادر به حل این مسائل نخواهند بود. هنگامی که درباره انواع مشاوره کسب و کار صحبت میکنیم، مسائل و قوانین مالیاتی یکی از مهمترین موارد قابل ذکر است؛ بنابراین مشاوره مالیاتی را در هرگونه بیزنسی میتوان رکنی جداناپذیر دانست.
اما این پرسش وجود دارد که این مشاوره چیست و چه کاربردی دارد؟ گاهی اوقات وضعیت مالی و مالیاتی بعضی از اشخاص، سازمانها، شرکتها و… دچار آشفتگی میشود؛ در این مواقع متخصصان این حوزه میتوانند گره را برای مدیران باز کنند.
تعدد و پیچیدگیها در قوانین مالیاتی، فهم و درک این مسائل را مانند بسیاری دیگر از موارد تخصصی، برای افراد عادی دشوار میکند؛ بنابراین کسانی که سر رشتهای در این زمینه ندارند، ممکن است در بسیاری از مسائل دچار سوء برداشت شوند. همین موضوع باعث اهمیت بسیار بالای تنظیم صورت های مالی به شکلی دقیق شده است. شرکتها و سازمانهایی که از قوانین مالیات سر رشتهای ندارند، در صورت عدم بهرهمندی از مشاوران مربوطه، در خطر مواجهه با ضررهای چشمگیر مالیاتی قرار خواهند گرفت.
در اکثر موارد، فرد یا شرکت مورد نظر تخصص کافی را برای حل مسائل مالیاتی ندارد؛ در این مواقع مناسبترین راه برون سپاری مسائل مربوط به مالیات، به اشخاص یا گروه های متخصص است. مشاوران مالیاتی دارای تخصص، طبیعتا گزینه مناسب این مسئله برای امر برون سپاری هستند؛ اما این مشاوره، باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟
شخص متخصصی که برای مشاوره مالیاتی انتخاب میشود، بهطور کلی این ویژگیها را داراست:
نکتهای که شاید بیشترین اهمیت را در این زمینه دارد، تجربه و تخصص کافی مشاور مالیاتی است؛ چرا که مشاور دارای تجربه کافی، حتما دانش لازم را نیز در این حوزه خواهد داشت. مشاوران مالیاتی تمامی مراحل کسب و کار که شامل استخدام و گزینش، خرید و فروش، صادرات و واردات و… میشود را زیر نظر دارند. در ادامه این نوشته با وظایف این افراد بیشتر آشنا خواهید شد.
در تعریفی بسیار ساده، مشاوران مالیاتی کسانی هستند که در حوزه حقوق مالیاتی، حسابداری مالیاتی و... متخصص هستند. نقش این مشاوره کسب و کار جایی پر رنگتر میشود که مسائل مالی دچار پیچیدگی شود. در این مواقع مشاوران مالیاتی که با عناوین وکلای مالیاتی، نمایندگان مجاز و حسابداران عمومی نیز شناخته میشوند، میتوانند مالیات پرداختی سازمانها و شرکتها را تا حد چشمگیری کاهش دهند.
این مشاوران معمولا تمامی مسائل تخصصی مربوط به قوانین مالیاتی را آموزشی میبینند؛ بنابراین با ارائه راهنماییهای کلیدی در رابطه با امور مربوط به مالیات، از هدر رفتن منابع مالی جلوگیری میکنند. همین موضوع اصلیترین دلیلی است که سازمان ها، شرکت ها و... به سراغ این متخصصان میروند.
بررسی و مدیریت امور مالیاتی افراد، سازمانها یا شرکتها را میتوان اصلی ترین وظیفه مشاوران مالیاتی دانست؛ آنها سعی میکنند تا با ارائه پیشنهادات موثر، باعث کاهش هزینه های مالیاتی کسب و کارها شوند. البته باید توجه داشت که این پیشنهادها، باید در چهارچوب ضوابط قانونی ارائه شوند.
وظایف برعهده مشاوران مالیاتی، به حجم و چگونگی صورت های مالی کارفرما بستگی دارد؛ طبیعتا هرچه شرکت ها بزرگتر باشند، حجم کاری و مسئولیت مشاوران فراتر میرود. اما اگر بخواهیم به پرسش وظایف یک مشاور مالیاتی پاسخ دهیم، میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
در این نوشته اشاره کردیم که استفاده از مشاوره مالیاتی چقدر میتواند در بهینهسازی مالی کسب و کارها مفید باشد؛ اکنون قصد داریم دلایل استفاده از دسته مشاوره کسب و کار را در 10 مورد بیان کنیم:
اگر برای پروژه خود قصد انتخاب یک مشاور مالیاتی را دارید، بهتر است که پیش از اقدام چند نکته را یادآور شویم؛ برای تجربه یک همکاری موفق با مشاوران کسب و کار، باید سه مورد کلیدی را در نظر بگیرید که در این مقاله آنها را معرفی مینماییم.
اولین نکته برقراری ارتباط است؛ ایجاد یک ارتباط حضوری یا غیر حضوری، حتی از طریق صفحه مجازی یا وب سایتهای مشاوران، مسیری است که میتوان برای آغاز ارتباط با آنها جهت بهرهمندی از خدمات آنها طی نمود.
نکته دوم صحبت بر سر دستمزد و هزینه هاست؛ دقت داشته باشید که دو طرف بهتر است در مورد دستمزد و هزینهها بیپرده گفتگو کرده و به توافق برسند. حتی توصیه میشود که موعد پرداختها، به صورت دقیق تعیین شوند.
و نکته سوم، نهایی کردن قرارداد است؛ در آخرین مرحله تمام شرایط و سوابق مشاور، بهطور دقیق مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین حقوق و دستمزد مشاور نیز باید در تصمیمگیری لحاظ شود.
برای دسترسی به یک مشاوره مالیاتی مناسب یا انواع دیگر مشاوره کسب و کار در پروژه های خود، میتوانید به گروه بین المللی کسب و کار ساکوراد مراجعه نمایید؛ سایت ساکوراد به آدرس https://succourad.com ارائه دهنده خدمات مشاوره کسب و کار، اعم از فروش ، مالی و مالیاتی و... است.
طبیعتا مدیران کسب و کارها نمیتوانند بهتنهایی تمامی مسائل پیشروی خود را حل نمایند؛ بنابراین به مشاوره کسب و کار رجوع میکنند؛ یکی از این موارد، مشاوران مالیاتی هستند که میتوانند هزینه های مالی اشخاص، شرکت ها، سازمان ها و... را به طور قابل توجهی کاهش دهند.
هنگام انتخاب یک مشاور مالیاتی، باید سه مرحله اصلی را پشت سر گذاشت؛ برقراری ارتباط، صحبت بر سر هزینهها، دستمزد و نهایی کردن قرارداد. اهمیت به این سه مرحله، شانس بهرهمندی از یک مشاوره موثر را افزایش میدهد. برای تجربه یک مشاوره مالیاتی موفق یا دسترسی به انواع دیگر مشاوره کسب و کار، میتوانید از خدمات وب سایت ساکوراد بهرهمند شوید.