May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
موسوی مشکلات درمان بازنشستگان را ناشی از کسری بودجه سازمان دانست
کد خبر: ۳۸۹۹۳۹
۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران بدهیِ دولت به سازمان تامین اجتماعی را بحرانی جدی برای حال و آینده توصیف کرد

بی توجهی دولتها باعث بدهی 450 هزار میلیارد تومانی به تامین اجتماعی

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته شهرستان تهران از بدهیِ دولت به سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک بحران جدی در حال حاضر و برای آینده یاد کرد و گفت: وقتی بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از 450 هزار میلیارد تومان عبور کرده و دولت در لایحه بودجه سهمی برای پرداخت این بدهی تعیین نکرده، یعنی نقطه آغاز بحران کلید خورده است.


سیدمنصور موسوی در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با اعلام اینکه سازمان تامین اجتماعی برای ادامه حیات خود به منابع نیاز دارد گفت: منابع سازمان از محل دریافت حق بیمه و درآمدهایی است که از محل سرمایه گذاری ها بدست می آورد.


وی با اعلام اینکه درآمد ناشی از سرمایه گذاری عدد قابل توجهی نیست گفت: بخش عمده منابع سازمان تامین اجتماعی از محل حق بیمه هاست که متاسفانه از دو زاویه با مشکل رو به رو شده است. اول اینکه کارفرمایان به بهانه های مختلف در پرداخت حق بیمه کوتاهی می کنند، اما مهمتر اینکه دولت در قالب 26 قانون مصوب مجلس، پرداخت حق بیمه سهم کارفرما را بر عهده گرفته که از پرداخت این حق بیمه خودداری می کند.


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته شهرستان تهران افزایش مصارف سازمان بدلیل افزایش بازنشستگان و مستمری بگیران را زنگ خطری جدی دانست و گفت: سازمان تامین اجتماعی باید مستمری سه میلیون و 600 هزار بازنشسته را پرداخت کند و این در حالی است که تعداد بازنشستگان در حال افزایش روز افزون است.


وی با اعلام اینکه سازمان تامین اجتماعی باید خدمات درمانی را به 42 میلیون افراد تحت پوشش ارائه دهد گفت: این در حالی است که همه ساله هزینه های درمان رشد سرسام آوری دارد و کارگران و بازنشستگان بدلیل آنکه توان انجام خدمات درمانی در بخش خصوصی را ندارند، ناچار می شوند از خدمات مراکز ملکی سازمان استفاده کنند که همین امر باعث شلوغی این مراکز شده است.


موسوی از تحمیل هزینه های بیمه ای و درمانی بسیاری از مشاغل که کارگر نیستند به سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت به شدت انتقاد کرد و گفت: در قالب 26 قانونی که تصویب شده دولت به تعهد خود در مورد این قانون عمل نمی کند، یعنی دولت صندوق را مکلف کرده برخی از مشاغل را بیمه کند و تعهد داده بخشی از بیمه‌ی آن‌ها را پرداخت کند اما پرداخت نکرده که در نتیجه 450 هزار میلیارد تومان انباشت بدهی دولت به سازمان صورت گرفته و چون سازمان مکلف به ارایه خدمات به این افراد است اما حق بیمه آنها را دریافت نمی کند، تامین اجتماعی به مرز بحران رسیده و از نقطه سر به سر نیز پایین تر رفته است.

 

بیشتر بخوانیدشکایت بازنشستگان به مدیرعامل تامین اجتماعی


وی با اعلام اینکه سازمان تامین اجتماعی برای انجام تعهدات خود، حدود ۷۶هزار میلیارد تومان با بهره سنگین از بانک رفاه کارگران قرض گرفته است گفت: هر اقتصادی که با پول بهره ای اداره شود، به زمین می خورد به ویژه آنکه هیچ‌ بخش بیمه ای در هیچ نقطه از جهان پول بهره‌ای نمی گیرد تا مستمری پرداخت کند، روندی که در صورت ادامه آن، سازمان با سر به زمین می خورد.


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران از مدیریت دولتی بر سازمان و بی توجهی به پیگیری برای دریافت مطالبات سازمان از دولت به شدت انتقاد کرد و گفت: از یک سو سازمان گرفتار سومدیریتهای گسترده ناشی از تحمیل مدیران دولتی ناکارآمد و ناآشنا به امور بیمه ای است و از سوی دیگر مدیران دولتی برای حفظ پست و مقام خود ناچار به اطاعت سیاستهایی هستند که از سوی دولت به سازمان دیکته می شود.


وی با اشاره به اختصاص اعتبار 200 هزار میلیارد تومانی برای صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری بدلیل بحران کسری بودجه گفت: این اتفاق می‌تواند برای تامین اجتماعی هم پیش بیاید و اگر دولت در رویکرد خود تجدید نظر نکند و اصلاح ساختار صورت نگیرد، دولت در آینده مجبور است بودجه‌ای هم برای تامین اجتماعی در نظر بگیرد.


موسوی نبود آینده نگری را مهمترین چالش مدیریت دولتی دانست و گفت: نظام تصمیم‌گیری، شدت بحران سازمان تامین اجتماعی را درک نکرده و به همین دلیل نسبت به شرایط سازمان بی تفاوت است.


وی نبود درک دولتمردان به شرایط بحرانی سازمان تامین اجتماعی و بی توجهی به حل ریشه‌ای مشکلات سازمان را دلیل عمده بحران ها دانست و گفت: مشکل ریشه ای در مدیریرت دولتی است، مدیر دولتی می داند که هر لحظه امکان برکناری او وجود دارد. نکته دیگر اینکه مدیریت سازمان جناحی و حزبی است و هر لحظه امکان دارد جناح جدیدی روی کار بیاید و بدون در نظر گرفتن تخصص و تجربه، افراد ناآگاه و ناتوان اما حزبی و جناحی را بکار بگیرند، اتفاقی که در تمامی سالهای گذشته شاهد آن بوده ایم.


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته شهرستان تهران با ابراز تاسف از اینکه دولتها اعتقادی به سه جانبه‌گرایی ندارند گفت: هنگامی که دولت احمدی نژاد یک باره شورای عالی تامین اجتماعی را که متشکل از نمایندگان کارگری و کارفرمایی است منحل می کند و هیات امنا و هیات مدیره ای تعریف می کند که منصوب دولت است، نتیجه آن می شود که افراد منصوب هرگز مدیریت را بازخواست نمی کنند زیرا در صورت هر گونه اعتراض و انتقاد، احتمال برکناری آنها از سوی دولت وجود دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: