کد خبر: ۳۸۹۹۴۱
۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
0
گاز بسیاری از واحد‌های صنعتی قطع شده و هم اکنون سوخت تحویلی برخی از نیروگاه‌ها و تعداد قابل تاملی از کارخانجان سیمان با فرآورده بسیار آلاینده‌ای مثل مازوت تامین می‌شود.

گروکشی مازوتی شرکت ملی پالایش و پخش در نبود گاز

تحویل مازوت که نوعی نفت کوره به شمار می‌آید و کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد در حال حاضر صرفنظر از اثرات بسیار مخرب زیست محیطی اش برای واحد‌های سیمان ساز کشور هم دردسر ساز شده به گونه‌ای که فعالان صنعت سیمان از سازوکار جایگزینی این سوخت به جای گاز به فغان آمده اند.

مدیران صنعت سیمان کشور می‌گویند امسال یک ماه زودتر از سال‌های گذشته گاز کارخانه‌های سیمان قطع شده و شرکت‌ها برای ادامه حیات مجبور به استفاده از مازوت شده اند و این در حالیست که هر ساله از ۱۵ آذر تا یکم اسفند ماه کارخانه‌ها باید از سوخت مازوت استفاده می‌کردند، اما امسال این روند از ۱۵ آبان آغاز گردیده است.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و در شرایطی که شرکت ملی گاز برای تحویل این سوخت به سیمانی‌ها خلف وعده کرده دیگر معاونت وزارت نفت نیز برای این صنعتگران دبه در آورده است. طبق قراردادی که بین تولید‌کننده‌های سیمان و شرکت ملی گاز منعقد شده، این شرکت موظف به تامین گاز در هشت ماه از سال است، اما عملا گاز سیمانی‌ها برای ۷ ماه تدارک شده و بر اساس قانون، شرکت‌های سیمانی می‌توانند بابت این ضرر و زیان از شرکت ملی گاز شکایت کنند.

از آن سو شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم دردسر‌هایی به دردسر‌های قبلی اضافه کرده است به گونه‌ای که مازوت شرکت‌های سیمانی را از مسیر‌های بسیار دور در اختیارشان قرار می‌دهد و آن‌ها را مجبور به پرداخت هزینه سنگین برای حمل سوخت می‌کندکه این موضوع توجیه اقتصادی فعالیت سیمانی‌ها را با خلل مواجه کرده و آن را زیر سئوال می‌برد.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در عین حال به موازات این که این فرآورده را سهمیه بندی کرده قیمت آن را هم با شرکت‌های سیمانی به صورت علی‌الحساب محاسبه می‌کند و از آن‌ها تعهد می‌گیرد که هر زمان قیمت مازوت افزایش پیدا کرد شرکت‌های سیمانی مابه‌التفاوت مربوطه را بپردازند و چنانچه آن‌ها زیر بار این موضوع نروند تولیدشان را متوقف می‌کند.

بدین ترتیب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از خلائی که در زمینه گاز بوجود آمده، گرو کشی می‌کند و مازوت را با این، اما و اگر‌ها تحویل سیمان ساز‌ها می‌دهد و با این رفتار عملا بازار آشفته محصولی، چون سیمان را آشفته‌تر کرده و قیمت‌های آن در بازار سیاه را بالاتر می‌برد.

این اتفاق در شرایطی افتاده است که گاز ۵۰ کارخانه سیمان قطع شده و فرآیند تامین مازوت نیز بسیار دشوار شده، اما سیمان ساز‌ها باید به ناچار به این خواسته‌های نامعقول پالایش و پخش تن در دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: