April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۰۳۷
۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
در طی این دو سال کسانی وام ودیعه مسکن را گرفتند که مستأجر نبودند و فقط با پرداخت مبلغی به مشاوران املاک و ثبت قرارداد صوری اجاره، کد رهگیری گرفته بودند و به بانک‌ها معرفی می‌شدند.

اااا

مشاوران املاک با دریافت مبالغی کد رهگیری صوری با تاریخ سال جدید صادر می‌کنند تا افراد بتوانند برای وام اجاره ثبت نام کنند. تسهیلات ودیعه مسکن، کمک‌هزینه‌ای است که از دو سال قبل برای حمایت از مستأجران به متقاضیان دریافت این وام پرداخت می‌شود. البته به خاطر محدودیت منابع و تعداد بالای تقاضا در دو سال اخیر کمتر از یک‌سوم مستأجرانی که برای وام ودیعه مسکن درخواست داشتند توانستند وام را دریافت کنند.

وزارت راه و شهرسازی تداوم پرداخت وام ودیعه مسکن را با سود ۱۸ درصد تصویب کرد. ثبت‌نام متقاضیان دریافت این وام از ۱۲ خرداد در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن آغاز شده است. اما در این میان برخی برای دریافت این وام دست به تقلب می‌زنند؛ دریافت کد رهگیری صوری با پرداخت مبلغی میان ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان.


افرادی که متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن هستند باید دارای اجاره‌نامه و کد رهگیری باشند.

هدف این است که وام تسهیلات ودیعه مسکن، واقعاً صرف کمک ودیعه اجاره مسکن بشود و نه صرف خرید کالا‌ها و خدمات دیگر که آثار تورمی دارند.

کسانی وام ودیعه مسکن را گرفتند که مستأجر نبودند

در طی بیشتر از دو سال اخیر به خاطر نبود نظارت، کسانی وام ودیعه مسکن را گرفتند که مستأجر نبودند و فقط با پرداخت مبلغی به مشاوران املاک و ثبت قرارداد صوری اجاره، کد رهگیری گرفته بودند و به بانک‌ها معرفی می‌شدند. از آن طرف بانک‌ها نیز با سختگیری در مورد شروط ضامن عملاً کمک کردند تا کسانی به وام ودیعه دسترسی داشته باشند که بتوانند شروط بانک را برای معرفی ضامن فراهم کنند.


مشاوران املاک با دریافت مبالغی، قرارداد اجاره صوری صادر می‌کنند

برخی مشاوران املاک شهر تهران نشان می‌دهد این مشاوران املاک با دریافت مبالغی، قرارداد اجاره صوری با تاریخ سال جدید را صادر می‌کنند. این قرارداد‌ها بعضاً برای کسانی صادر می‌شود که مستأجر نیستند، اما چون قرارداد اجاره با تاریخ امسال را دارند می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند؛ در حالی که متقاضیان واقعی، چون قرارداد امسال را ندارند از ثبت نام جا می‌مانند.

بسیاری از مستأجران که از این شرط ثبت نام اطلاعی ندارند با مراجعه به سامانه ثبت نام متوجه می‌شوند که امکان ثبت نام را ندارند.

وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ثبت نام متقاضیان، اطلاعات مربوط به شرایط وام را از ابتدا به صورت شفاف اعلام نکرد و هر روز شروط ثبت نام، به صورت قطره‌چکانی و پس از اعتراض بخشی از مستأجران، اطلاع‌رسانی می‌شود.

عبداللّه اوتادی گفت: متاسفانه در پشت پرده پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن رانت وجود دارد که بنابر هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های که در استان تهران صورت گرفته است، پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن برای مستاجران مشاوران املاک در استان تهران نمی‌توانند اقدام به تخلف در روند ارائه کد رهگیری کنند.

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور، متاسفانه در شهرستان ها، فروش کد رهگیری افزایش یافته و بسیاری از فروشندگان با ارائه کد رهگیری در سایت و اپلیکیشن‌ها اقدام به فروش آن می‌کنند.

او می‌گوید: اکنون به هر اپلیکیشنی که برای فروش کد رهگیری مراجعه کنید، شاهد فروش چشمگیر این کد‌ها هستیم که خود یک بازار جذاب برای مستاجران و دریافت‌کنندگان تسهیلات شده است.

اوتادی گفت: برخی از افراد با پرداخت ۲۰۰هزار تومان می‌توانند این کد رهگیری را خریداری کنند و متاسفانه در این بخش نظارت و پیگیری وجود ندارد.

اوتادی گفت: در این بخش یک نظارت و ارزیابی باید صورت گیرد تا شاهد چنین تخلف‌هایی در حوزه فروش کد رهگیری به ویژه در اپلکیشن‌هایی مانند دیوار و شیپور نباشیم.

پروانه اصلانی چندی پیش در این مورد توضیح داد: تصمیم بر آن است که حتما پس از دریافت کد رهگیری وام ودیعه مسکن پرداخت شود؛ بنابراین مراحل اولیه توافقات بین موجر و مستأجر می‌تواند در دفاتر مشاوران املاک انجام بشود و در نهایت وام ودیعه به متقاضیان واجد شرایط تعلق می‌گیرد (ایسنا).


در این بین افرادی نیز هستند که صاحب‌خانه‌اند یا به هر دلیلی اکنون واحدی را اجاره نکرده‌اند، اما به‌دنبال راهی برای دریافت این وام می‌گردند. پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز نشان می‌دهد برخی بنگاه‌های املاک، برای این دسته از افراد کد رهگیری صوری تهیه می‌کنند.

یکی از فعالان این بازار درباره هزینه کد‌های صوری می‌گوید: برای اینکار باید یک سند به ما ارائه دهید و هنگام دریافت کد نیز باید یک میلیون تومان پرداخت کنید.

یکی‌دیگز از بنگاه‌ها می‌گوید حتی درصورت نداشتن سند نیز با دریافت مبلغی می‌تواند سند ملکی را برای دریافت کد استفاده کند: «اگر سند نداشته باشید و خود ما بخواهیم آن را تهیه کنیم مبلغ باتوجه به مکان خانه افزایش پیدا می‌کند. در مناطق پایین حدود سه میلیون تومان و در مناطق بالاتر تا پنج میلیون تومان.»

همچنین در در سایت دیوار نیز آگهی‌هایی وجود دارد که مستقیم برای اینکار ایجاد شده‌اند. آن‌ها نیز مبلغی بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان دریافت می‌کنند.

به نظر می‌رسد مبلغ و شرایط بازپرداخت این وام، در شرایط اقتصادی موجود کشور، برخی افراد را برای دریافت آن، حتی به قیمت تقلب مجاب کرده است.

گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: