کد خبر: ۳۹۰۱۹۱
۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
با به روز رسانی سامانه سمات در قالب نسخه ۲.۲ از این پس اطلاعات و گزارش‌های با کیفیت و روایی بالا در زمینه تسهیلات و تعهدات در سطح ملی در اختیار شبکه بانکی قرار می‌گیرد.

مزیت نسخه جدید سامانه سمات؛ اطلاعات با کیفیت و روایی بالا

با توجه به اینکه اطلاعات تسهیلات و تعهدات موجود در سامانه متمرکز الکترونیکی تسهیلات و تعهدات (سمات) به عنوان جامع‌ترین بانک اطلاعاتی تسهیلات و تعهدات در سطح ملی است؛ لذا گزارش‌های مأخوذه از سامانه مذکور به ویژه گزارش تسهیلات پرداختی و گزارش مانده مطالبات مربوطه به جهت کاربرد آن در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی و هدایت منابع بانکی بر اساس سیاست‌های اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و ضروری است این اطلاعات از کیفیت و روایی لازم برخوردار باشد. در این راستا تغییراتی به شرح زیر در قالب نسخه ۲.۲ سامانه سمات پیاده‌سازی شده و طی بخشنامه به شماره ۳۶۷۴۴۵ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ به شرح ذیل به شبکه بانکی ابلاغ شده است:


۱- به منظور دقیق‌تر / شفاف‌تر شدن آمار تسهیلات پرداختی، سرویس واریز مبلغ تسهیلات ایجاد گردید، که بانک‌ها علاوه بر مبالغ مصوب یا مبلغ درج شده در قرارداد‌های فی‌مابین بانک و تسهیلات گیرنده، مبالغ واریزی تسهیلات به همراه تاریخ دقیق واریز را نیز به سامانه سمات اعلام نمایند.


۲- با عنایت به مفاد ماده ۳۶ و تبصره ذیل آن در «دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباری» ابلاغی طی بخشنامه شماره ۲۱۲۶۸۱‏/۹۸ مورخ ۲۶/‏۰۹/‏۱۴۰۰‬ اداره مطالعات و مقررات بانکی، دارای وضعیت امهال خوش حساب، امکان بهره‌مندی از مزایای مقرر در مفاد دستورالعمل از جمله بهره‌مندی از خدمات بانکی برای مشتریانی که تسهیلات خود را امهال نموده و به تعهدات خود عمل می‌نمایند، فراهم شده است. بدیهی است در صورت عدم انجام تعهدات مشتری در قالب قرارداد امهال شده، مجدداً محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.
۳- با عنایت به راه‌اندازی سامانه فرزندآوری در اداره اعتبارات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه نظارت و پایش بهتر در مورد مصارف تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی شبکه بانکی کشور، در فیلد "هدف از دریافت تسهیلات" کد‌های (قرض‌الحسنه فرزندآوری، اشتغال کمیته امداد، اشتغال بهزیستی، اشتغال ایثارگران و سایر اشتغال) در سرویس تسهیلات سامانه سمات، ایجاد گردیده است.


۴- با عنایت به ابلاغ «شیوه نامه اجرایی استفاده از برات الکترونیکی در تأمین مالی زنجیره تولید» امکان ثبت و دریافت اطلاعات برات الکترونیکی پس از پردازش در سایر سامانه‌های ذی ربط در سامانه سمات نیز فراهم گردیده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: