April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۳۳۹
۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
بانکداری شرکتی از بانک‌ها مشاورانی قدرتمند می‌سازد که به سرمایه‌گذاران مشاوره‌های اقتصادی درست می‌دهد.

بانکداری شرکتی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

جذب منابع مشتریان بیشتر ایجاد مکانیزمی دفاعی در مقابل رقبای فعال و اتخاذ رویکردی برای حضور در تمامی حوزه‌های بانکداری از جمله اهداف اصلی راه اندازی بانکداری جامع توسط بانک‌ها بود. در بانکداری شرکتی بانک تلاش می‌کنند کلیه نیاز‌های مشتریان راکه متفاوت با نیاز‌های دیگر بخش‌ها است را با بهره گیری از فرایند‌های مستمر و ساختاری منظم و کاملا متفاوت نسبت به گذشته به صورت اختصاصی پاسخ دهد. بانکداری شرکتی بر نیاز‌های مشتریان تمرکز کرده و به خلق راه حل‌های جدید و اختصاصی می‌پردازد.

 

بانکهایی از قبیل بانک توسعه تعاون، بانک صنعت و معدن، بانک تجارت، بانک سرمایه، بانک آینده، بانک کشاورزی و غیره خدمات ویژه بانکداری شرکتی را دارند.

 

بانکداری شرکتی تلاشی فراگیر برای تمرکز بر نیاز‌های مشتریان شرکتی و خلق راه‌حل‌های بانکی و مالی متناسب برای پاسخگویی مؤثر و دقیق به آن‌هااست. در بانکداری شرکتی، علاوه بر ارایه خدمات تسهیلاتی و تعهدات، مدیریت دریافت‌ها و پرداخت‌ها و. خدماتی، چون مدیریت ریسک، مدیریت نقدینگی و روش‌های دیگر تامین مالی و خدمات مشاوره‌ای نیز به مشتریان ارائه‌خواهد شد.


تدابیر اندیشیده شده در بانکداری شرکتی به گونه‌ای است تا تمامی نیاز‌های مالی و بانکی یک کسب و کار در جامعه هدف بانکداری شرکتی را در قالب خدمات و محصولات قابل ارایه به بهترین، سریعترین و دقیق‌ترین شکل ممکن برآورده ساخته و ضمن کمک به مدیریت منابع مالی شرکت تلاش شود تا زمینه‌های رشد و شکوفایی مشتریان در جامعه هدف فراهم گردد.


به‌عنوان مقصود بنیادین بانکداری شرکتی بانک می‌توان ذکر نمود؛ کمک به شرکت‌ها در ارزش‌آفرینی هر‌چه بیشتر در کسب و کار خود برای آن‌چه که به وجود آمده‌اند.

بانکداری شرکتی چیست؟

بانکداری جامع اصطالحی است که در مورد موسسات مالی به کار می رود که پیشنهاد‌هایی در ابعاد وسیع در زمینه خدمات بانکی به مشتریان خود ارائه می دهند. بر اساس الزام بانک مرکزی مقرر شده است تا بانک‌ها مشتریان خود را بر اساس معیار‌هایی طبقه بندی کرده و خدمات خود را متناسب با طبقه مشتریان ارائه کنند که اهم آن عبارتند از: بانکداری خرد، بانکداری تجاری، بانکداری شرکتی و بانکداری سرمای‌های.

یکی از صنایع رقابتی امروز صنعت بانکداری است که به علت شباهت زیاد خدمات و امتیازات گوناگون قابل ارائه، وفادار سازی مشتریان در آن امری ضروری و دشوار است. از سوی دیگر با توجه به اهمیت بحث سود آوری در بانک و جذب منابع، بررسی راهکار‌های کسب سود، بهترین راه و کم هزینه‌ترین راه افزایش درآمد و به تبع آن کسب سود، توجه و ارائه خدمات به مشتریان خواهد بود. بر این اساس یکی از راهکار‌های تخصصی که در دهه‌های اخیر مورد توجه بانک‌های بین المللی مانند مریلینچ، سیتی گروپ و اچ اس بی سی قرار گرفته است توجه خاص به نیاز‌های مشتریان شرکتی در قالب بانکداری شرکتی است.

بانکداری شرکتی چیست؟

یکی از مفاهیم بانکداری که به شدت کانون توجه بانک‌ها قرار گرفته و بانک‌های پیشرو به سرعت در حال آماده سازی و تجهیز خود برای بهره گیری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آن هستند، بانکداری شرکتی است. این بخش از مدل بانکداری جامع، مشتریان حقوقی را شامل می شود.

بانکداری شرکتی یک مدل کسب و کار استراتژی کالن و پیچیده و نظام مندی است که تلاش دارد کلیه نیاز‌های مشتریان شرکتی که نیاز‌های بانکی بسیار متفاوتی با دیگر بخش‌های مشتریان دارند را با بهره گیری از ساختار، مدل‌ها و فرآیند‌هایی کامال متفاوت از گذشته، پاسخ دهد.

بانکداری شرکتی، با تمرکز بر شناخت مشتریان شرکتی، در تلاش است تا با تکیه بر تمایز‌های حاصل از استراتژی‌های مشتری مدارانه، ساختار منعطف، تخصص و تعهد بانکداران مجرب خود و نیز فرآیند‌ها و سیستم‌های منحصر به فرد، در جایگاه یک شریک تجاری معتمد و کارآمد نقش آفرینی کند.

بانکداری شرکتی به دلیل طیف مشتریان و اندازه به ۳ بخش اصلی زیر دسته بندی میشود: بانک داری شرکت‌های بزرگ، بانکداری شرکت‌های کوچک و متوسط

بانکداری شرکتی چه خدماتی را شامل می‌شود؟

بانکداری بازار جهانی این بخش دارای ویژگی‌های متفاوتی است؛ لذا بانکداری شرکتی پاسخ گویی به تمام نیاز‌های مشتریان خود را هدف گذاری کرده است.

خدمات بانکداری شرکتی

بانکداری برای پاسخگویی به نیاز‌های مشتریان خود، از محدوده خدمات بانکی خارج و به سوی ارایه خدمات مالی، بیمه، لیزینگ، سرمایه گذاری حرکت می کند. بانکداری شرکتی تلاشی فراگیر برای تمرکز بر نیاز‌های مشتریان شرکتی و خلق راه حل‌های بانکی و مالی متناسب برای پاسخگویی موثر و دقیق به آن‌ها است.

در بانکداری شرکتی علاوه بر ارایه خدماتی مانند مدیریت ریسک، مدیریت نقدینگی، مدیریت تعهدات، مدیریت دریافت‌ها و پرداخت‌ها و تامین مالی و خدمات مشاوره‌ای نیز به مشتریان بانکداری شرکتی ارایه می گردد.

هدف نهایی واحد بانکداری شرکتی این است که مشتری همه خدمات مالی مورد نیاز خود را از طریق بانک دریافت کند و به این ترتیب به جای ارائه خدماتی محدود به مشتریانی پرتعداد که باعث افزایش هزینه‌های ارائه خدمات و مانع از شخصی سازی خدمات قابل ارائه می گردد، خدماتی گسترده و خاص به مشتریان مهم‌تر مد نظر قرار میگیرد که ضمن کاهش هزینه‌های عملیاتی باعث افزایش بلندمدت بهره وری بانک و مشتریان نیز خواهد شد. ارائه این بازه وسیع و متنوع از خدمات تنها توسط یک واحد سازمانی مجزا در بانک امکان پذیر نیست. در بانک‌های بزرگ دنیا برای ارائه این خدمات از گروه‌های تخصصی مشاوره در هریک از حوزه‌های فوق استفاده می شود، به این ترتیب که مدیر با شناختی کلی از تمامی خدمات مورد اشاره و تشخیص نیاز‌های مشتری، متخصصان هر حوزه را به فعالیت جهت تامین نیاز‌های مشتری وا میدارد و با هماهنگ سازی مشتریان با این متخصصان سعی در برآوردن نیاز‌های آنان می کند.

بانکداری شرکتی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

مهمترین استراتژی توسعه بانکی، تعریف وظایف مالی و بانکی بزرگتری برای صنعت بانکداری بود. بانک برای قرن‌ها جایی بود که دوکار مهم انجام می‌داد: در ازای گرفتن دارایی مشتریانش سود سالانه بپردازد، یا در ازای گرفتن ضمانت به مردم تسهیلات بدهد. اما بانکداری شرکتی از بانک‌ها مشاورانی قدرتمند می‌سازد که به سرمایه‌گذاران مشاوره‌های اقتصادی درست می‌دهد. این جنس از بانکداری اجازه می‌دهد پول مشتری وارد چرخه اقتصادی شود. در یک کلام بانکداری شرکتی منابع مالی مشتریانش را مدیریت می‌کند. حتی می‌تواند کار مدیریت ریسک را برای مشتریانش انجام بدهد و دارایی‌ها و بدهی‌های آن‌ها را سازماندهی کند؛ و در نهایت از دیگر اهداف بانک‌داری شرکتی دادن مشاوره‌های بازاریابی و حقوقی و مالیاتی به مشتریان خاص بانکی است.

بانکداری شرکتی چه خدماتی به مشتریان هدف خود ارائه می‌دهد؟

مشتریان این بانکداری طیف وسیع و متنوعی از جامعه را در بر می‌گیرد. هر شخص عادی یا شرکت حقوقی که سرمایه‌ای بیش از ۵ میلیارد تومان داشته باشد یا منابع مالی‌ای در اختیارش باشد که همین مقدار ارزش دارد، یا حتی اگر قابلیت گرفتن تسهیلاتی به ارزش ۳ میلیارد تومان را داشته باشد، می‌تواند جزو مشتریان بانکداری شرکتی لقب بگیرد. اما مهم‌ترین خدماتی که بانک‌ها در قالب این نوع بانکداری به مشتریانشان ارائه می‌دهند:

خروج از بن‌بست دادن خدمات بانکی صرف به مشتریان
امکان دادن مشاوره‌های بازاریابی و حقوقی و مالیاتی
امکان دادن خدمات مالی (مثل لیزینگ، سرمایه‌گذاری و بیمه)
مدیریت ریسک، مدیریت نقدینگی، مدیریت تعهدات، مدیریت دریافت و پرداخت، تامین مالی و خدمات مشاوره‌ای

گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: