کد خبر: ۳۹۰۳۴۷
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
بانک‌ها با بهره گیری سرویس‌های ارائه شده توسط سامانه چکاد و پیاده سازی فرایندها، می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را برای مشتری‌های خود عرضه کنند.

سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی

امروزه بالابودن کیفیت خدمت الکترونیک، کلید موفقیت هر بانک و موسسه مالی است که در محیط رقابتی جهانی تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند.

سامانه چکاد با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و برطرف نمودن مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده است.

بانک‌ها با بهره گیری سرویس‌های ارائه شده توسط سامانه چکاد و پیاده سازی فرایندها، می‌توانند سرویس‌های چک دیجیتال را برای مشتری‌های خود عرضه کنند.

چک دیجیتال موجودیتی مشابه چک کاغذی دارد و تمامی قوانین و مقررات چک کاغذی در مورد آن صدق می‌کند.

در چک دیجیتال کاغذ از موجودیت چک حذف می‌شود و با استفاده از امضای دیجیتال، چک معتبر و مستند می‌شود.

چک الکترونیک از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ رونمایی شد و تمامی امکانات مانند صدور، تایید، انتقال و دریافت وجه چک به صورت دیجیتال انجام می‌شود.

کلیه عملیات‌های چک الکترونیک به صورت کاملا آنلاین بوده بنابراین بانک مرکزی اقدام به رونمایی سامانه‌ای به نام سامانه چکاد یا چک امن دیجیتال کرده است.

سید یاسر مرادی رئیس هیئت مدیره بانک صادرات روز گذشته از چکنو رونمایی کرد و با اشاره به اینکه در بانک صادرات برای اولین بار صدرو چک الکترونیک بر اساس امضای الکترونیک امکان پذیر می‌شود.

جزئیات اجرایی سامانه چکنو؛ در واقع اصلاح قانون چک سال ۹۷ دو محور اصلی داشت، محور نخست بازگرداندن اعتبار به چک با تشدید مجازات‌های مربوط به صدور چک بلامحل بود. محور دوم نیز انتقال اعتبار از فیزیک برگه چک به سامانه‌های بانک مرکزی بود.

نکته کلیدی که در بستر قانون جدید چک با چکنو رقم می‌خورد، حذف ۱۰۰ درصدی کاغذ چک می‌باشد که مشتریان می‌توانند با موبایل خود چک را صادر و منتقل کنند.

با تکنولوژی های جدید و توسعه آن در نظام بانکی کشور و با این اقدام، سرقت، جعل و سوءاستفاده از چک دیگر وجود نخواهد داشت.

برای اولین بار صدرو چک الکترونیک در بانک صادرات بر اساس امضای الکترونیک امکان پذیر می‌شود.

نحوه استفاده از این چک‌ها؛ هر فردی که در بانک صادرات حساب جاری با دسته چک داشته باشد می‌تواند بدون نیاز به مراجعه به شعب، از چک الکترونیک استفاده نماید و همچنین اگر فردی از این خدمت راضی نبود، می‌تواند انصراف دهد.  

سید یاسر مرادی رئیس هیئت مدیره بانک صادرات گفت: اکنون برای هر فرد ۱۰ برگه چک الکترونیک با سریال یکتا صادر خواهد شد و افراد می‌توانند آخرین وضعیت چک‌های خود را در اپلیکیشن مربوطه مشاهده کنند.


وی خاطرنشان کرد: برخلاف چک‌های صیادی، صدور این چک‌ها منوط به تایید دریافت کننده نیست.

رئیس هیئت مدیره بانک صادرات ایران ادامه داد: سه گزینه پیش روی دریافت کننده وجود دارد؛ چک را به فرد دیگری منتقل کند، به صادرکننده عودت دهد یا در صورت سررسید، آن را نقد کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: