کد خبر: ۳۹۰۴۸۹
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
0
بر اساس گزارش مرکز آمار متوسط قیمت مسکن در تهران طی ماه گذشته با رشد ۴.۱ درصدی به بیش از ۵۰ میلیون تومان بر متر مربع رسیده است.

عبور قیمت مسکن از مرز ۵۰ میلیون تومانی

مرکز آمار ایران گزارش تحولات بازار مسکن تهران را منتشر کرد. طبق گزارش مرکز آمار که از شیوه‌های آمارگیری متفاوتی نسبت به بانک مرکزی استفاده می‌کند، متوسط قیمت وزن‌دار یک متر مربع مسکن از مرز ۵۰ میلیون تومانی عبور کرده است. همچنین تورم ماهانه بازار مسکن در تهران به ۴.۱ درصد رسیده که هر چند عددی بالا و ناراحت‌کننده محسوب می‌شود، اما در قیاس با تورم ۵ درصدی آبان‌ماه شاهد افت ۰.۹ واحد درصدی تورم ماهانه هستیم. تورم نقطه‌ای هم که در آبان به ۵۰ درصد رسیده بود، با تداوم تورم ملکی سنگین به بیش از ۵۲ درصد در آذرماه رسیده است.

نکته مهم دیگر، اما رشد تعداد معاملات است. در حالی طبق گزارش مرکز آمار در آبان‌ماه کمتر از ۷۴۰۰ واحد در تهران معامله شده بود که این عدد در آذرماه با رشد حدود ۳۰ درصدی به بیش از ۹۵۰۰ واحد رسیده است.

تورم ۴ درصدی مسکن در یک ماه
بانک مرکزی در گزارش تحولات بازار مسکن تهران تنها به اعلام میانگین قیمت حسابی مسکن بسنده می‌کند. چیزی که در ماه گذشته رشد ۳ درصدی را نشان می‌داد. مشکل این میانگین قیمت این است که ممکن است علاوه بر تحولات بازار مسکن و رشد قیمت‌ها، مواردی مانند جنس معاملات مثل پررونق شدن معاملات خانه‌های لوکس یا قدیمی‌ساز بر این میانگین قیمت اثرگذار است و به همین دلیل تغییرات آن را نمی‌توان دقیقا معادل تورم بازار مسکن دانست.

مرکز آمار، اما برای حل این مشکل علاوه بر اعلام میانگین قیمت‌های حسابی و وزنی، شاخص قیمت را هم اعلام می‌کند که، چون با روش هدانیک محاسبه می‌شود، نماگر بهتری برای تورم بازار مسکن است. حال طبق گزارش جدید مرکز آمار در ماه گذشته تورم ملکی به ۴.۱ درصد رسیده است. طی یک سال اخیر که تورم نقطه‌ای مسکن به بیش از ۵۲ درصد رسیده است، متوسط تورم ماهانه ۳.۵ درصد بوده است. اما در ماه گذشته برای دومین ماه پیاپی تورم ماهانه مسکن در سطوحی بالاتر بود که باعث نگرانی برای بیشتر شدن تورم ملکی شده است. باید دید تلاطم بازار‌ها که به ملک هم سرایت کرده بالاخره به پایان می‌رسد یا باید نظاره‌گر تداوم جهش روزانه قیمت مسکن باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: