با الکترونیکی شدن نظام صدور دسته چک صورت گرفت
کد خبر: ۳۹۰۵۴۸
۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
یکی از جدیترین خدماتی که در فضای مجازی برای بهبود اقدامات مالی بین بانکی ارایه شده، خدمت چکنو بانک صادرات ایران است.

پشت سرگذاشتن چالشها با ورود به چکنو

با عبور از دوران سنتی و حضور در فضای مجازی، همه چیز ماهیت خود را از دست داده و تمامی کسانی که به هر طریق در یکی از بسترهای اقتصادی فعالیت می کنند، باید بدون اتلاف وقت به عصر فناوری وارد شوند. اگرچه انتقادهای بسیاری به فضای مجازی صورت می گیرد، اما نمی توان این ظرفیت را نادیده گرفت.

اهمیت مالی در بستر بانکی

یکی از مواردی که باید بسیار جدی گرفته شود، فعالیت های مالی به ویژه در بستر بانکهاست. استفاده از امکانات فضار مجازی امتیازهای بسیاری دارد که می توان آن را به دو بخش تقسیم بندی کرد. اول اینکه استفاده از فضای مجازی برای کاربر مزیت های بسیاری دارد، بدین معنا که وقت او تلف نمی شود، در هر ساعت از شبانه روز می تواند به گردش مالی خود دسترسی داشته و اقدام به جابجایی پول کند. نیازی به تحصیل دار ندارد و می تواند به تنهایی کار تحصیل دار را نیز انجام دهد. هزینه های رفت و آمد را هم نمی پردازد. دوم اینکه برای جامعه نیز مفید است، زیرا باعث آلودگی هوا نمی شود، ترافیک درست نمی کند، هزینه کاغذ و چاپ ندارد، لازم نیست ساعتها در نوبت انتظار بماند، به سلامتی فرد آسیب نمی زند و بسیاری موارد دیگر که تشریح آن مصداق مثنوی هفتاد من کاغذ است.

خدمت چکنو بانک صادرات

بانکها برای آنکه بتوانند مشتری بیشتری جذب کنند، باید خدمات بروزی ارایه کنند. به همین دلیل شاهد هستیم که همه روزه خدمت جدیدی از سوی بانکها ارایه می شود. یکی از جدیترین خدماتی که در فضای مجازی برای بهبود اقدامات مالی بین بانکی ارایه شده، خدمت چکنو بانک صادرات ایران است.

شرایط چکنویی شدن

برای آنکه بتوان از خدمت چکنون بهره گرفت، ابتدا باید حساب جاری دارای دسته چک در یکی از شعب بانک صادرات ایران داشت. همچنین نصب و فعال سازی نسخه 4.2 نرم افزار همراه بانک )اندروید(، نصب و فعال سازی نرم افزار هامون و رعایت قانون 80 درصد جهت درخواست صدور دسته چک دیجیتال از شرایط اولیه است.

فعال سازی چکنو

برای بهره برداری از چکنو، باید عملیات فعال سازی در سامانه همراه بانک صورت پذیرد که کاربر به گزینه فعال سازی در بخش چکنو مراجعه و درخواست فعال سازی خود را ثبت می نماید.در ادامه الزم است که برای تایید درخواست فعال سازی، امضای الکترونیکی ثبت شود. به این منظور کاربر به اپلیکیشن هامون مراجعه نموده و درخواست امضای الکترونیکی دریافت شده را تایید می نماید.در انتها رسید فعال سازی در نرم افزار همراه بانک به مشتری نمایش داده خواهد شد.

غیر فعال سازی

در صورتی که کاربر به هر دلیل قصد غیرفعال سازی خدمت چکنو را داشته باشد می تواند توسط این گزینه نسبت به انجام این موضوع اقدام نماید. البته در صورت غیر فعال سازی، امکاناتی از جمله صدور چک از کاربر سلب خواهد شد.

درخواست صدور دسته چک

از طریق گزینه "درخواست صدور دسته چک " کاربر می تواند درخواست خود را ثبت کند. بدین منظور ابتدا از لیست حسابهای خود، حساب جاری مورد نظر را انتخاب می نماید. سپس تعداد برگ مورد نظر خود جهت صدور دسته چک را از بین تعداد برگ های مجاز، انتخاب و درخواست خود را ارسال می نماید. در ادامه رمز یک بار مصرف از طریق پیا مک به شماره همراه کاربر ارسال می گردد. پس از وارد کردن این کد و تایید آن، درخواست صدور دسته چک دیجیتال به مرکز ارسال و پیغام مناسب به کاربر نمایش داده می شود. پس از انجام کنترل های الزم توسط بانک، دسته چک دیجیتال صادر خواهد شد و از طریق منوی "دریافت اطلاعات دسته چک " قابل مشاهده است.

پیگیری صدور دسته چک

هنگامی که فرایند درخواست صدور دسته چک در بانک در جریان است کاربر می تواند با مراجعه به گزینه پیگیری صدور دسته چک، وضعیت کلی درخواست خود را مشاهده کرده و با انتخاب گزینه جزییات، از مراحل و اقدامات انجام شده در خصوص درخواست خود مطلع شود.

دریافت اطلاعات دسته چک

کاربر می تواند با مراجعه به گزینه دریافت اطلاعات دسته چک و انتخاب حساب جاری مربوطه، اطلاعات دسته چک تعریف شده روی حساب را مشاهده کند، سپس با انتخاب هر دسته چک، جزییات برگه های چک و آخرین وضعیت آن قابل مشاهده خواهد بود.

صدور چکنو

کاربر ابتدا منوی "دریافت اطلاعات دسته چک" را انتخاب کرده و پس از انتخاب یکی از برگ های چک صادر نشده،)دارای رنگ سفید( را جهت صدور انتخاب می نماید. در مرحله بعد کد ملی گیرنده چک را وارد می نماید. در حالت کلی لزومی به اینکه فرد گیرنده در بانک صادرات حساب داشته باشد یا عضو سامانه چکاد باشد وجود ندارد. در ادامه کاربر، مبلغ چک، تاریخ سررسید چک و شرح صدور چک را ثبت و در نهایت گزینه تایید را انتخاب می نماید.

نیاز به امضای دیجیتال

از آنجا که جهت صدور چک نیاز به ثبت امضای دیجیتال وجود دارد، کاربر ملزم است در مرحله بعد به اپلیکیشن هامون مراجعه کند. در این اپلیکیشن درخواستی مبنی بر امضای الکترونیکی صدور چک مربوطه را مشاهده و تایید می کند. پس از برگشت به اپلیکیشن همراه بانک و انتخاب گزینه "کارتابل تراکنش های ارسال شده به هامون " کاربر می تواند مشخصات چک صادر شده را مشاهده کند.

کارتابل و کارسازی چکهای دریافتی

لیست چک های صادر شده در وجه کاربر در گزینه "مشاهده کارتابل و کارسازی چک د ریافتی" قابل مشاهده است. در این بخش امکان انتقال چک به فرد دیگر، عودت یا نقد کردن به شرط سررسید تاریخ، فراهم است.

انتقال چک

به منظور انتقال چک دریافت شده به فرد دیگر، در قسمت مشاهده کارتابل و کارسازی چک های دریافتی، کاربر گزینه "انتقال" را در مورد چک مربوطه انتخاب می کند. سپس در مرحله بعد کد ملی فردی که چک قرار است به او منتقل شود را وارد می کند. از آنجا که انتقال چک نیازمند امضای الکترونیکی است، الزم است اپلیکیشن هامون را اجرا و درخواست ثبت امضای الکترونیکی دریافت شده را تایید کند. پس از بازگشت به همراه بانک و انتخاب "کارتابل تراکنش های ارسال شده به هامون" نتیجه انتقال قابل مشاهده خواهد بود.بدیهی است پس از انتقال چک مربوطه، چک از کارتابل چکهای دیجیتال فرد خارج خواهد شد.

نقد کردن چک

امکان نقد کردن چک از طریق همراه بانک بصورت غیر حضوری فراهم است. بدین منظور کاربر با کلیک بر روی گزینه "مشاهده کارتابل و کارسازی چکهای دریافتی" یکی از چکهای موجود در کارتابل را که تاریخ سررسید آن فرا رسیده، برای نقد کردن انتخاب می کند. در مرحله بعد کاربر از بین حسابهای خود، شماره حساب مورد نظر خود را جهت واریز وجه چک تعیین می کند. بلافاصله وجه چک از حساب متعهد برداشت و به حساب ذی‌نفع واریز خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: