این شرکت در اعتبارسنجی موسسه برهان مجدداً شرکت کرده و موفق به تمدید رتبه اعتباری -BBB خود شد؛ ارزیابی این موسسه در محورهایی نظیر «جایگاه رقابتی؛ مدیریت ریسک؛ عوامل تعدیل گر» با زیرشاخههای متعدد صورت پذیرفته است که در ادامه بخشی از گزارش ۶۵ صفحهای این موسسه خواهد آمد:
تنوع قراردادی و درآمدی
بررسی ساختار ترکیب درآمدی بیمه تعاون از لحاظ حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۰، حاکی از آن است که تمرکز شرکت بر رشتههای شخص ثالث و مازاد (۳۵ درصد)، درمان (۲۳ درصد) و زندگی (۱۳ درصد) بوده و این رشتهها ۷۱ درصد از کل حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده اند.
گفتنی است که با توجه به آخرین سالنامه منتشر شده بیمه مرکزی مربوط به سال ۱۴۰۰، بیمه تعاون ۵۳۷ هزار و ۸۷۵ عدد بیمه نامه صادر کرده است.
رضایت مشتریان
بیمه تعاون برای ارزیابی رضایت مشتریان خود از استانداردها و فرآیند مشخصی استفاده کرده و برای رضایت سنجی مشتریان طبق استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ و برای رسیدگی به شکایات طبق استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ عمل میکند.
بر اساس فرآیند تعریف شده در بیمه تعاون، رضایت سنجی از مشتریان ۲ روز پس از صدور بیمه نامه از طریق تماس تلفنی انجام میشود و با طرح سوالات از پیش تعیین شده، میزان رضایت مشتریان از ارائه خدمات شرکت، دریافت و ثبت خواهد شد.
بنابر اظهارات مدیران شرکت، از زمان تعیین خسارت و ثبت پرونده در حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت کاری زمان میبرد تا خسارت افراد پرداخت شود. بر این اساس، حداقل ۱۰ روز کاری پس از پرداخت خسارت، نظرسنجی صورت گرفته و میزان رضایت مشتریان از دریافت خسارت، ثبت میشود.
مشتریان شرکت میتوانند از طریق روشهای مختلف نظیر پرتال ثبت شکایت در وبسایت شرکت، تماس تلفنی، سامانه سنهاب بیمه مرکزی، فکس، ایمیل و شبکههای اجتماعی بیمه تعاون به ثبت شکایتهای خود بپردازند.
همچنین گزارش نتایج و عملکرد شرکت در خصوص سنجش رضایت مشتریان و رسیدگی به شکایتها به صورت ماهانه تهیه شده و به واحدهای فنی اعلام میشود.
گزارشهای مذکور در جلسه شورای مدیران و با حضور مدیرعامل نیز ارائه و بررسی میشوند؛ بر اساس گزارشهای نظرسنجی مشتریان در سال ۱۴۰۰ میزان رضایت بیمه شدگان بر اساس شاخصهایی نظیر «سرعت صدور بیمه نامه، اطلاعات ارائه شده و نحوه برخورد کارشناسان»، بیش از ۹۰ درصد بوده است و به طور کلی عمکلرد شرکت در افزایش سطح رضایت و وفاداری مشتریان در سطح مطلوبی ارزیابی میشود.
تنوع جغرافیایی
بیمه مرکزی به صورت سالانه و با توجه به سرمایه شرکتهای بیمه، سقف تعداد شعبه شرکت بیمه را تعیین میکند. بر این اساس علاوه بر دفتر مرکزی و وب سایت خدمات آنلاین، بیمه تعاون دارای ۳۲ شعبه و ۸۹۲ نمایندگی، ۹۰۲ کارگزاری، ۱۱۴ نمایندگی عمر و ۱۰ باجه بوده و در ۲۸ استان کشور فعالیت موثر دارد.
این شرکت در سراسر کشور اقدام به جذب نماینده جنرال کرده و سیاستی اتخاذ کرده که در شهرها و شهرستانهای کوچک حداقل یک نماینده فعال داشته باشد.
هدف این شرکت برای تعداد نمایندگیها در سال ۱۴۰۱، جذب ۲ هزار نمایندگی بوده که تاکنون بالغ بر یک هزار نفر از این تعداد جذب شده اند.
کارایی عملیاتی
کارایی عملیاتی شرکت بیمه تعاون با معیار ترکیب هزینهها سنجیده میشود که بر این اساس در بازه ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰، هزینههای عمومی، اداری و فروش و هزینههای کارمزد و کارمزد منافع، بیشترین سهم از هزینههای جاری شرکت را به خود اختصاص داده اند و سهم آنها در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۳ و ۳۰ درصد بوده است.
روند هزینه کارمزد و کارمزد منافع نیز در بازه ۵ ساله ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ به جز در سال ۱۳۹۷ صعودی بوده و هزینه کارمزد کارگزاران در حدود ۶۰ درصد از آن را به خود اختصاص داده است.
گفتنی است سهم هزینه کارمزد و کارمزد منافع از نقد حاصل از عملیات در سال ۱۴۰۰ در حدود ۵۹ درصد بوده و اساساً این مبالغ بر اساس آیین نامه شماره ۸۳ شورای عالی بیمه تعیین میشود.
کفایت سرمایه و توانگری
طی سالهای ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰، میانگین نسبت اهرم عملیاتی در حدود ۱.۲۶ بوده که بیانگر آن است که شرکت به ازای هریک ریال حقوق صاحبان سهام، به طور متوسط ۱.۲۶ ریال درآمد خالص در سال ایجاد کرده است.
از دیگر سو با بررسی روند سودآوری در سال ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰، میانگین موزون ۳.۶ واحدی حاصل شده که بیانگر آن است که وضعیت شرکت از لحاظ کیفیت سودآوری در سطح مناسبی ارزیابی میشود.
بیمه گری
در ارزیابی بیمه گری شرکت، به بررسی روند و سطح نسبت ناخالص خسارات، نسبت خالص خسارات، نسبت ترکیبی کل و نسبت واگذاری در بازه زمانی ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ پرداخته شده که به طور کلی وضعیت شرکت از لحاظ بیمه گری بالاتر از متوسط ارزیابی میشود.
گفتنی است بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط بیمه مرکزی، ظرفیت مجاز نگهداری ریسک بیمه تعاون افزایش یافته و به ۱۴۴۰ میلیارد ریال رسیده است.
در سال ۱۴۰۰ حق بیمه اتکایی واگذاری ۶۷ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته و عمده فعالیتهای اتکایی شرکت به رشتههای بیمهای آتش سوزی، باربری، کشتی، مهندسی و نفت و انرژی مربوط میشود.
مدیریت و ساختار سازمانی
در سال ۱۴۰۰ با هدف اطمینان از کسب دانش مورد نیاز توسط کارکنان و شبکه فروش، ۶۹ دوره آموزشی فنی – کاربردی به میزان ۱۷۹۴ ساعت برای کارکنان خود در سراسر کشور برگزار کرده است.
از سال ۱۳۹۷ به بعد، در ماههای بهمن و اسفند هر سال، میزان رضایت کارکنان بر اساس شاخصهایی نظیر شرایط کار، حقوق و مزایا، ارتقاء همکاران، سرپرست و ویژگی شغل با تکمیل فرمهای مخصوص توسط کارکنان و به صورت آنلاین مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، سطح رضایت شغلی افراد در حدود ۷۰ درصد بوده است. در خصوص ارزیابی عملکرد کارکنان، این امر با پیاده سازی سیستم ارزیابی در تمامی سطوح، واحدهای سازمانی و به صورت فردی و گروهی در جزئیترین موارد مانند میزان پاسخگویی به تماس تلفنی مشتریان انجام شده است که این سیستم در ایجاد انگیزه منابع انسانی در راستای تلاش برای دستیابی به اهداف شرکت، تأثیر به سزایی داشته است.