May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۰۰۱
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
0
لایحه بودجه ۱۴۰۲ ابهاماتی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده و به نظر می‌رسد تا برطرف شدن این ابهامات، بازار مسیر خود را پیدا نخواهد کرد.

بورس در دست انداز بودجه ۱۴۰۲

دولت سرانجام لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تقدیم مجلس کرد؛ بودجه‌ای که می‌تواند اثرگذاری زیادی روی بازار سرمایه و به طور کلی وضعیت اقتصاد کشور داشته باشد.

انتشار جزئیات این لایحه بودجه، فعالان بازار سرمایه را دچار ابهاماتی کرده که تا زمان تصویب بودجه توسط مجلس، این ابهامات باقی خواهند ماند.

از جمله این مسائل می‌توان به سقف ۷۰۰۰ تومانی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اشاره کرد. از آنجا که پتروشیمی‌ها بیشترین وزن در بازار سهام ایران را دارند، هرگونه اثرگذاری در سودآوری این شرکت‌ها می‌تواند منجر به نوسانات گسترده در تمام شاخص‌های بورس شود.

نگرانی بابت عرضه خودرو در بورس
از طرفی جدا از ابهامات بودجه ای، شایعاتی نیز درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده که نگرانی‌هایی در بازار سرمایه ایجاد کرده است. سخنگوی وزارت صمت اخیرا اعلام کرده که عرضه خودرو‌هایی که تا پیش از این در بورس انجام می‌شد، تا زمان دست یابی به چارچوب مشترک قیمت گذاری با شورای رقابت می‌تواند ادامه داشته باشد، اما تا پیش از نهایی شدن این موضوع، وزارت صمت نمی‌تواند مجوز جدیدی برای عرضه خودرو در بورس بدهد.

نباید فراموش کرد که یکی از دلایل رشد اخیر بازار سهام، همین عرضه خودرو در بورس بوده که منجر به رشد نماد‌های گروه خودرویی و به تبع آن ایجاد جو مثبت در کل بازار سهام شد. حالا به وجود آمدن ابهامات درخصوص عرضه خودرو در بورس، می‌تواند علاوه بر گروه خودرو، در سایر صنایع نیز جو منفی ایجاد کند.

فروشندگان قدرت گرفتند
شاخص کل بورس در روز چهارشنبه با افت مواجه شد و گرچه شاخص هم وزن در آن روز کمی رشد کرد، اما جو منفی ایجاد شده در فضای بازار سرمایه را نمی‌توان نادیده گرفت و به همین دلیل انتظار افت شاخص‌ها در ابتدای معاملات امروز وجود دارد.

همچنین خروج ۳۸۰ میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها در روز چهارشنبه نشان می‌دهد بخشی از سرمایه گذاران فعلا دست به فروش سهام خود زده اند. شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز به عدد ۰.۹۹ رسیده که افزایش قدرت فروشندگان در روز چهارشنبه را نشان می‌دهد.

تنها نکته امیدوارکننده را می‌توان بالا رفتن ارزش معاملات خرد تا بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان دانست که اگر ارزش معاملات در همین سطوح حفظ شود، می‌توان اصلاح بازار را موقت دانست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: