نماینده ارومیه در مجلس از تاکسی‌های نامناسب آلوده کننده هوا انتقاد کرد
کد خبر: ۳۹۱۰۶۴
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
تاکسی های فرسوده، پرمصرف و با استهلاک بالا برای شهرها زیان آور است و باید هر چه سریعتر با خودرو مناسب کم مصرف، ارزان قیمت و کم استهلاک جایگزین شود.

نظام تاکسیرانی نیازمند خودرو‌های کم مصرف

خودرو‌هایی که برای حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی بکار گرفته می‌شود، باید بتوانند در ترافیک سنگین کلانشهر‌ها دوام بیاورند، استهلاک پایینی داشته باشند، آلودگی ایجاد نکنند، آسایش و آرامش نسبی برای مسافران داشته باشند و به موقع نوسازی شوند. این در حالی است که تاکسی‌های فرسوده‌ای که بیشتر به اوراقی شباهت دارند، در سطح شهر رفت و آمد می‌کنند و نه تنها باعث آلودگی بیشتر هوای شهر‌ها می‌شوند، بلکه تاثیرات منفی بر روان مردم و چهره شهر‌ها دارند.


در شرایطی که بازار خودرو داغ است و خودروسازان هر خودرویی تولید کنند، دو تا سه برابر قیمت کارخانه در بازار آزاد و بورس به فروش می‌رود، می‌بایست بخشی از تولیدات خودرو‌ها به قیمت پایین به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد.

سایپا خودروساز بزرگی است که برای حضور در تاکسیرانی شهری برنامه دارد. "ساینا اس" خودرویی است که سایپا برای ارایه خدمات به منظور جابجایی مسافر اختصاص داده، خودرویی که با مصرف کمتر از ۷ درصد، استهلاک پایین و مقاومت مناسب در شرایط ترافیکی کلانشهرها، توانسته نمره قابل قبولی بدست بیاورد و بدلیل قیمت مناسبی که دارد، با استقبال رانندگان تاکسی رو به رو شده است.

در این رابطه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده بشدت انتقاد کرد و گفت: تاکسی‌های فرسوده‌ای که مدتهاست از عمر مفید آن‌ها گذشته، چهره شهر را مخدوش کرده و باعث نارضایتی مردم شده اند.

سیدسلمان ذاکر با تاکید بر اینکه حق مردم این نیست که از تاکسی‌هایی بدین اندازه فرسوده استفاده کنند گفت: تاکسی‌هایی به مردم خدمات ارایه می‌کنند که نه تنها ظاهر مناسبی ندارند، بلکه در باطن نیز مشکل دارند و بدلیل موتور نامناسب، باعث آلودگی هوا می‌شوند و سلامت مردم را تهدید می‌کنند.

وی با اعلام اینکه دخل و خرج رانندگان تاکسی همخوانی ندارد گفت: در گذشته عمر مفید تاکسی برای خدمات رسانی به مردم ۵ سال بود و می‌بایست با خودرو نو جایگزین شود، اما مسوولان تصمیم گرفتند عمر تاکسی را به ۱۰ سال افزایش دهند، اما اکنون تاکسی‌هایی در سطح شهر رفت و آمد می‌کنند که عمر بالای ۲۰ سال دارند.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دخل و خرج تاکسی همخوانی ندارد گفت: بدلیل آنکه از عمر مفید تاکسی گذشته، قطعات آن فرسوده شده و در نتیجه رانندگان تاکسی به جای آنکه در سطح شهر به مردم خدمات ارایه دهند، دایم در تعمیرگاه‌ها هستند، زیرا هر روز بخشی از تاکسی‌ها خراب می‌شود.

وی با اعلام اینکه بار‌ها بر جایگزین کردن تاکسی‌های نو با تاکسی فرسوده تاکید شده است گفت: رانندگی تاکسی شغل شریفی است و در سخت‌ترین شرایط به مردم خدمات می‌دهند، به همین دلیل خدمت جابجایی مسافر باید با آسایش و آرامش صورت پذیرد.

ذاکر با اشاره به اینکه درآمد رانندگی تاکسی عدد مشخصی است و تنها می‌تواند پاسخگوی هزینه‌های زندگی راننده، تامین قیمت سوخت و هزینه‌های اولیه باشد گفت: هزینه برخی تاکسی‌ها به اندازه‌ای بالاست که در بسیاری از موارد رانندگان برای تامین هزینه‌های تعمیر تاکسی ناچار به گرفتن وام می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید خودرویی برای تاکسی اختصاص یابد که بهترین کیفیت و ارزانترین قیمت را داشته باشد گفت: خودرو پرخرج و با کیفیت پایین بدرد تاکسی نمی‌خورد، زیرا برای شهر و شهروندان دردسرساز می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از آلودگی به عنوان اصلی‌ترین چالش کلانشهر‌ها یاد کرد و گفت: عامل اصلی آلودگی شهرها، سوخت فسیلی خودروهاست و، چون تاکسی بیش از خودرو‌های شخصی در طول روز رفت و آمد می‌کنند، باید از کیفیت بیشتر و بهتری برخوردار باشند.

وی در خصوص اختصاص ساینا اس برای تاکسی‌ها گفت: بحث خودرو فنی است و کسانی که برای انتخاب تاکسی تصمیم می‌گیرند، باید خودرویی انتخاب کنند که قیمت مناسب، استهلاک کم و کمترین میزان مصرف و آلودگی را داشته باشد.

ذاکر با تاکید بر اینکه مسوولان تاکسیرانی در کلانشهر‌ها باید خودرو‌هایی که برای تاکسی معرفی می‌شود را بدقت مورد بررسی قرار دهند گفت: خودرویی که استهلاک و مصرف سوخت بالا دارد و بی مورد خرج روی دست راننده می‌گذارد، بدرد تاکسی نمی‌خورد، زیرا نه تنها برای راننده بلکه برای اقتصاد کشور خرج می‌تراشد.

وی در خصوص نقش مجلس برای تعیین تاکسی گفت: مجلس در این مورد نقش مشورتی دارد و تصمیم با وزارت کشور و مسوولان تاکسیرانی است. اما اگر متوجه شویم که خودرو‌های پرمصرف با آلوده سازی بالا و کیفیت نامناسب برای تاکسی اختصاص می‌یابد، سکوت نخواهیم کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: