کد خبر: ۳۹۱۲۶۴
۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
0
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت:دستگاه‌های متولی حوزه ساخت‌وساز باید وظایف قانونی خودشان را برای اطمینان از استحکام و ایمنی سازه‌ها حین ساخت، انجام دهند.
وجود ۱۶۰۰۰ ساختمان مهم و بلند مرتبه در پایتخت/ دستگاه‌های متولی وظایف خود را انجام دهند
مسئله ساختمان‌های ناایمن جزو موضوعاتی است که از نظر اهمیت در صدر مسائل مهم پایتخت قرار گرفته و شهرداری تهران برای رسیدگی به ایمنی ساختمان‌های ناایمن گشت‌هایی را در نظر گرفته تا هرچه سریع‌تر هشدار‌ها و تذکراتی که به این ساختمان‌ها داده می‌شود در قالب ایمن سازی خودش را نشان دهد؛ درباره این موضوع با علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به گفتگو نشستیم تا از آخرین وضعیت ساختمان‌های ناایمن و روند ایمن سازی آن‌ها جویا شویم.

/

 

۱۱۹ ساختمان در شهر تهران همچنان از نظر حریق ناایمن شناخته می‌شوند

نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مسئله ساختمان‌های ناایمن، اظهارکرد: موضوع ناایمنی دارای دو بعد است. آتش نشانی در دوره‎‌های قبل به ارزیابی ساختمان‌ها و مقاومت آن‌ها صرفاً در برابر خطر حریق پرداخته است. در بررسی‌های سازمان آتش نشانی، تنها استاندارد مقاومت در برابر حریق مورد نظر بوده است.

وی با اشاره به یافته‌های سازمان آتش‌نشانی در حوزه تخصصی این سازمان، ادامه داد: ۱۲۹ ساختمان در ارزیابی‌های مذکور، پرخطر و نامقاوم در برابر حریق شناخته شده است. تاکنون، ۱۰ ساختمان از این لیست خارج شده و رفع مشکل شده است. در حال حاضر ۱۱۹ ساختمان در شهر تهران همچنان از نظر حریق ناایمن شناخته می‌شوند.

/

 

ایمن‌سازی تنها معطوف به ایمنی در برابر حریق نیست

نصیری با بیان اینکه درباره هرکدام از این ساختمان‌ها متناسب با درجه ناایمن بودن آن‌ها بررسی صورت گرفته، اظهار کرد: روند ایمن‌سازی ۱۱۹ ساختمان با درجات مختلف آغاز شده و به تدریج از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با توضیح اینکه ایمن‌سازی تنها معطوف به ایمنی در برابر حریق نیست، عنوان کرد: برای بررسی وضعیت ایمنی سازه‌ها، اتکای به بررسی ایمنی در برابر حریق کفایت نمی‌کند. البته شهردار تهران هم به این نکته اشاره کرد و موضوع برسی ایمن سازه‌ها را به طور مستمر پیگیری می‌کند.

/

 

کدام ساختمان‌ها، مهم و بلندمرتبه محسوب می‌شوند؟

نصیری در ادامه با اشاره به بالا بودن آمار ساختمان‌های ناایمن پایتخت اضافه کرد: اولویت بررسی ایمنی سازه‌ها، با ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه است.

وی درباره تعریف ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه گفت: شاخص‌هایی که یک ساختمان را مهم می‌کند، در آیین‌نامه ۲۸۰۰ که مجموعه قوانین سازه‌ای برای طراحی لرزه‌ای در برابر زلزله است، مطرح شده است. همچنین ساختمان‌های بیش از ۶ طبقه با مساحت بیش از ۵۰۰۰ متر مربع را بلند مرتبه در نظر می‌گیریم.

نصیری در پاسخ به تعداد ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه در پایتخت اظهار کرد: طبق آخرین آمار در سازمان فاوای شهرداری تهران، ۱۶۰۰۰ ساختمان مهم و بلند مرتبه در پایتخت وجود دارد. تیم‌های ارزیابی طی برنامه‌ریزی مشخص به تناسب محلی که می‌روند، شروع به ارزیابی سریع می‌کنند.

/

 

تشکیل ۲۰ تا دو تیم از ۹ دستگاه دولتی برای بررسی ایمنی ساختمان ها

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تشکیل 20 تا دو تیم از ۹ دستگاه دولتی افزود: یک تیم متشکل از سازمان فاوای شهرداری تهران با وظیفه ارائه نقشه‌ها و همچنین مدیریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است که وظیفه تهیه چک لیست‌های ارزیابی و آموزش تیم‌های متخصص را دارد.

علی نصیری در رابطه با ۷ دستگاه دیگر که برای بررسی ایمنی ساختمان‌ها، حضور میدانی دارند، عنوان کرد: تیم دیگر متشکل از ۷ دستگاه از جمله اداره کل راه و شهرسازی استان تهران است که مدیریت کارگروه را بر عهده دارد و دبیر جلسه، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران است. اعضای این جلسه شامل سازمان آتش نشانی، معاونت فنی و عمرانی شهرداری، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری و HSE یعنی سلامت، ایمنی و محیط زیست، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان نظام مهندسی است.

/

 

منابع مالی و نیروی انسانی شهرداری برای بررسی سازه‌ها

وی با اشاره به هزینه‌هایی که برای بررسی سازه‌ها از محل منابع شهرداری پرداخت می‌شود، گفت: شهرداری از منابع خودش برای ارزیابی سازه‌ها هزینه می‌کند. سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌ای برای ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم پایتخت تأمین نکرده و متاسفانه از نیروی انسانی شهرداری که باید پاسخگوی ارباب رجوع و متمرکز بر خدمات شهری باشند، استفاده می‌شود.

نصیری در پاسخ به تعداد ساختمان‌های ارزیابی شده، بیان کرد: تاکنون بیش از ۶۰۰ ساختمان مهم و بلندمرتبه از حیث ایمنی بررسی شده است. برای بررسی وضعیت ایمنی سازه‌ها، چک لیست ۱۶ صفحه‌ای وجود دارد که مطابق آن ارزیابی‌ها صورت می‌گیرد. هرچند بررسی سازه‌های شهر ممکن است با خطای احتمالی ارزیاب همراه باشد.

/

 

از وقوع چالش‌های احتمالی پیشگیری شود

وی افزود: این پروژه ممکن است، بیشتر از یک سال طول بکشد. ساختمان‌هایی که نیاز به ارزیابی تخصصی‌تر دارند، به تیم متخصص ارجاع می‌شوند و سپس متخصصان، بررسی جامعی از این ساختمان‌ها خواهند داشت. اگر وضعیت ساختمان در شرایط اضطراری باشد، اقدامات لازم از جمله بررسی تخصصی و ارجاع به مراجع قضایی در اسرع وقت صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به وظایف این سازمان اظهار کرد: مسئولیت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران صرفاً نظارتی است و دستگاه‌های متولی حوزه ساخت‌وساز باید وظایف قانونی خودشان را برای اطمینان از استحکام و ایمنی سازه‌ها حین ساخت، انجام دهند تا از وقوع چالش‌های احتمالی پیشگیری شود.

نصیری در پایان با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته پیرامون اقدامات شهرداری تهران همزمان با دور جدید ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه گفت: دور جدیدی از بررسی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه تهران از حیث ایمنی با مشارکت دستگاه‌ها و محوریت شهرداری تهران آغاز شده و به خروجی ناشی از بررسی وضعیت حریق این سازه‌ها بسنده نشده است. انتظار می‌رود، نسبت به فعالیت‌های فشرده و بررسی‌های میدانی متخصصان، تحلیل و نقد کارشناسی صورت بگیرد و از واکنش‌های سیاسی و غیرمنصفانه پرهیز شود.

نوشین نثاری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: