کد خبر: ۳۹۱۲۶۶
۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
0
پرورش مرغ سویه ایرانی آرین در صنعت مرغداری خراسان جنوبی جواب داده و در وزن دهی و دوره رشد، چیزی از نمونه خارجی کم نمی‌آورد.

تجربه موفق پرورش مرغ آرین/ نژادی که تنه به تنه نمونه خارجی می‌زند

مرغ نژاد آرین یک مرغ ایرانی و کاملاً استاندارد است که با وجود اینکه جزو نژاد‌های اصیل محسوب می‌شود، طی سالیان گذشته به آن توجه نشده است، اما تجربه موفق پرورش نژاد آرین در استان ما نشان داده که می‌تواند جایگزین نژاد خارجی مرغ راس انگلیس شود.

هم اکنون بیش از ۹۰ درصد مرغ گوشتی کشور از نژاد خارجی راس انگلیس تولید می‌شود و مرغداران رغبتی برای پرورش مرغ نژاد آرین ندارند.

اولین تجربه موفق پرورش مرغ آرین

آقای نجفی از مرغداران شهرستان خوسف بعد از ۳۰ سال پرورش مرغ راس، امسال دل به دریا زد و با وجود نیش و کنایه‌های همکارانش که می‌گفتند مرغ آرین جواب نمی‌دهد و ضرر می‌کنی، شروع به پرورش مرغ آرین کرد.

به مرغداری آقای نجفی از پرورش دهندگان مرغ گوشتی در شهرستان خوسف رفتیم او در گفتگو با ما گفت: در حوزه مرغداری از سال ۱۳۷۰ شروع به کار کرده ام و تا الان بیشتر جوجه ریزی مرغداری من از نژاد راس انگلیس بوده است.

اولین تجربه موفق پرورش مرغ آرین

او می‌گوید: امسال تصمیم گرفتم با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولیدات داخلی، نژاد ایرانی آرین را در مرغداری خودم پرورش دهم.

آقای نجفی بیان کرد: امسال ۱۱۰ هزار قطعه جوجه آرین را جوجه ریزی کرده ام و توانستم به طور موفق آنان را پرورش دهم که واقعاً تجربه خوبی بود و آن را به بقیه همکارانم هم توصیه می‌کنم.

این مرغدار موفق گفت: در این دوره هم از نظر وزن گیری و هم پرورش جوجه موفق بوده ایم، چون ابتدای کار خیلی‌ها به من توصیه می‌کردند که این وزن گیری انجام نخواهد شد و شما شکست خواهید خورد در صورتی که این طور نبود و پیش بینی می‌کنم که بعد از کشتار ۲۲۰ تن گوشت را راهی بازار مصرف کنم.

مزیت‌هایی که جا پای مرغ را باز کرد

تلفات کمتر و وزن دهی بالا از مزیت‌های پرورش مرغ نژاد آرین است که توانسته جا پای خود را در صنعت مرغداری باز کند.

یکی از کارگران واحد مرغداری آقای نجفی که سالهاست در آن کار می‌کند به ما می‌گوید: مرغ آرین، مرغی با جواب دهی بالاست که هم رشد آن خوب است و هم بیماری آن کم کم برطرف می‌شود.

مزیت‌هایی که جا پای مرغ را باز کرد

آقای یداللهی دیگر کارگر این مرغداری در حالی که مرغ آرین را در دست گرفته به ما می‌می گوید: وزن این مرغ هم اکنون به دو کیلو و ۳۰۰ گرم رسیده و آماده بارگیری برای کشتار است.

او در ادامه گفت: وقتی از کشتارگاه برای بارگیری می‌آیند خودشان باور نمی‌کنند که ما توانسته ایم مرغ آرین را به این وزن برسانیم.

یداللهی بیان می‌کند: مرغ آرین از لحاظ کیفیت و خوشمزگی گوشت فرقی با نژاد خارجی راس ندارد و از لحاظ واکسن و دارو هم استفاده مرغ‌ها کمتر بود.

نژاد آرین جایگزینی مناسب برای نژاد‌های خارجی

هر چند هم اکنون بیش از ۹۰ درصد مرغ‌های گوشتی کشور از نژاد خارجی راس است، اما پرورش موفق مرغ نژاد آرین نشان داده که می‌تواند جایگزینی برای نژاد‌های خارجی باشد.

اقای نجفی می‌گوید: دولت هم در این باره حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد و مرغداری که جوجه ریزی آرین را انجام دهد به ازای هر جوجه ۶۵ هزار تومان تسهیلات می‌دهد.

بیشتر بخوانید

حمایت از مرغداران با خرید بیش از ۳۰۰ تن مرغ
چگونه از شیوع بیماری‌های طیور در فصل سرما جلوگیری کنیم؟
تولید مرغ در خراسان جنوبی ۳ برابر شده است

او افزود: با این اقدام از واردات نژاد راس که نژادی انگلیسی و خارجی است جلوگیری می‌شود و از نژاد آرین که ایرانی است، حمایت کاملی صورت می‌گیرد.

۹ دی ماه امسال بود که امینی مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی از حمایت‌های این وزارتخانه برای پرورش نژاد آرین خبر داد و گفت: با سیاست حمایتی از تولید سویه ایرانی مرغ لاین آرین، صادرات آن تا ۵ سال هیچ محدودیتی ندارد.

امینی بیان کرد: سیاست کلان کشور بر این است که تثبیت و توسعه نژاد آرین صورت بگیرد و به همین دلیل هر کسی که بخواهد می‌تواند این سویه را پرورش بدهد و هر زمان هم بخواهد می‌تواند آن را صادر کند.

خرید تضمینی مرغ نژاد آرین

سازمان جهاد کشاورزی از ابتدای امسال در حمایت از تولید سویه ایرانی مرغ آرین، بیش از ۳ میلیون قطعه جوجه را میان مرغداران توزیع کرده است.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی می‌گوید: ۲۱ میلیون قطعه جوجه ریزی از ابتدای امسال در استان انجام شده که ۳ میلیون آن از نژاد ایرانی آرین بوده است.

خرید تضمینی مرغ نژاد آرین

او افزود: همچنین از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸ میلیون کیلوگرم ذرت و بالغ بر ۳ میلیون کیلوگرم سویا برای حمایت از پرورش نژاد آرین در مرغداری‌ها توزیع شده است.

جعفری ادامه داد: در حمایت از تولید مرغ آرین تاکنون بیش از ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات به بانک معرفی شده که تاکنون بالغ بر۵۰ میلیارد تومان دریافت کرده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: برای حمایت از تولید این گونه نژاد، خرید را به صورت تضمینی از مرغدار انجام می‌دهیم که تاکنون حدود ۵۰۰ تن از نژاد آرین خریداری وذخیره سازی در داخل استان انجام شده است.

پنجمین استان کشور در پرورش آرین نیازمند حمایت

خراسان جنوبی جزو پنج استان کشور است که سویه ایرانی مرغ آرین در واحد‌های مرغداری آن پرورش می‌یابد.

پنجمین استان کشور در پرورش آرین نیازمند حمایت

با وجود نگرانی مرغداران از تلفات و وزن دهی کم مرغ آرین، تجربه موفق پرورش این مرغ در چندین واحد مرغداری نشان داده است که این سویه ایرانی در مقایسه با نژاد خارجی راس هم وزن دهی خوبی دارد و هم تلفات آن کمتر است.

به نظر می‌رسد برنامه‌ای حمایتی دولت در توزیع نهاده‌های یارانه‌ای و اعطای تسهیلات ارزان قیمت و تسهیل صادرات می‌تواند سایر مرغداران را هم ترغیب به پرورش این سویه ایرانی کند.

گزارش از سمیرا گنجی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: