کد خبر: ۳۹۲۱۱۹
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
0
مقامات آمریکایی می‌گویند واشنگتن یک بالون نظارتی مشکوک چینی را ردیابی کرده که در طول چند روز بر فراز حریم هوایی شمال آمریکا مشاهده شده است.

ادعای واشنگتن درباره مشاهده «بالن جاسوسی» چین در شمال آمریکا

پنتاگون می‌گوید پس از شناسایی یک بالون چینی بر فراز حریم هوایی آمریکا، به دلیل نگرانی از آسیب رساندن به مردم آن را ساقط نکرده است، با این حال کشف بالون مذکور تنش بیشتری در روابط آمریکا و چین ایجاد خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد دفاعی پنتاگون به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران گفت: آمریکا «اطمینان بسیار بالایی» دارد که این بالون چینی برای جمع آوری اطلاعات بر فراز سایت‌های حساس پرواز می‌کرده است.

او می‌گوید یکی از مکان‌هایی که بالون مشاهده شده، مونتانا بود که محل قرارگیری یکی از سه میدان موشک هسته‌ای آمریکا در پایگاه نیروی هوایی «مالمستروم» است.

این مقام رسمی اندازه بالون را مشخص نکرد، اما گفت آنقدری بزرگ است که با وجود ارتفاع زیاد، خلبانان پرواز‌های تجاری می‌توانند آن را ببینند.

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قرار بود اولین سفر خود را به پکن انجام دهد. اگرچه این سفر به طور رسمی اعلام نشده، پکن و واشنگتن هر دو در مورد قریب‌الوقوع بودن آن صحبت کرده‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا کشف بالون بر برنامه‌های سفر بلینکن تأثیر می‌گذارد یا خیر.

خبرگزاری رویترز به نقل از الکساندر نیل، یک تحلیلگر امنیتی مستقر در سنگاپور می‌گوید در حالی که این بالون احتمالاً عامل تحریک کننده جدیدی در روابط چین و آمریکا است، احتمالاً در مقایسه با سایر عناصری که ارتش مدرن چین در اختیار دارد، ارزش اطلاعاتی محدودی دارد.
چین: درباره ادعای پرواز بالون بر فراز آمریکا تحقیق می‌کنیم

وزارت خارجه چین در واکنش به انتشار خبر مشاهده بالون بر فراز شمال آمریکا اعلام کرد: درباره ادعای مطرح شده از سوی آمریکا تحقیق می‌کنیم. امیدوارم طرفین با آرامش و تدبیر درباره این مسئله اظهارنظر کنند و واکنش نشان دهند.  

این وزارتخانه تاکید کرد: چین به دنبال نقض حاکمیت و حریم هوایی هیچ کشوری نیست.  

همچنین وزارت خارجه چین تاکید کرد که این ادعا تاثیری بر سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به پکن ندارد و این سفر طبق جدول زمان بندی شده انجام خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: