April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۴۹۹
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
0
تورم نروژ در ماه گذشته بیش از برآورد‌های پیشین شتاب گرفت و این چشم انداز را تقویت کرد که بانک مرکزی با افزایش نرخ بهره در ماه آینده، سیاست پولی را سخت‌تر خواهد کرد.

نرخ تورم در نروژ از برآورد‌های قبلی فراتر رفت

نرخ تورم اصلی نروژ در ماه ژانویه به ۷ درصد رسید که به وضوح بالاتر از میانگین پیش بینی شده در نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران بود. نرخ تورم پایه، معیاری که توسط بانک نورگز بررسی می‌شود، به بالاترین حد خود یعنی ۶.۴ درصد افزایش یافت که همچنین فراتر از پیش‌بینی‌ها بود.

بانک مرکزی که نرخ اصلی خود را از ۰.۵ درصد در ۱۲ ماه گذشته به ۲.۷۵ درصد رسانده است، اعلام کرد که شاهد تعدیل تورم در بهار خواهیم بود. داده‌های روز جمعه احتمالا این احتمال را تقویت می‌کند که سیاست‌گذاران افزایش هزینه‌های استقراض بیشتری نسبت به نرخ اوج حدود ۳ درصدی که تاکنون نشان داده‌اند ارائه کنند حتی در شرایطی که این کشور غنی از سوخت‌های فسیلی به دنبال جلوگیری از رکود است.

توافق‌نامه‌های نرخ آتی که برای گمانه‌زنی در مورد هزینه‌های استقراض استفاده می‌شود، اکنون حاکی از ۰.۷۵ درصد افزایش نرخ بهره تا ژوئن است.

ارز کرون نروژ که در سال جاری بدترین عملکرد را در میان کشور‌های گروه ۱۰ داشته است، پس از این خبر با ۰.۳ درصد تقویت به ۱۰.۹۰۱۶ در برابر هر یورو رسید.

اداره آمار نروژ روز جمعه اعلام کرد که قیمت برق و مواد غذایی باعث افزایش تورم سالانه شده است. حتی با وجود کاهش قیمت برق نسبت به دسامبر، این نرخ همچنان ۱۵.۴ درصد بیشتر از سال گذشته است. هزینه مواد غذایی در مقیاس سالانه ۱۲ درصد افزایش یافته است.

دین چکوف و کیتل اولسن، اقتصاددانان Nordea Bank Abp گفتند که سایر داده‌های اخیر نشان می‌دهد که نرخ بیکاری کمتر، رشد سریع‌تر دستمزد‌ها و بازار مسکن تاب‌آور به افزایش چشم‌انداز نرخ بهره کمک می‌کند و افزودند که ریسک بیشتری وجود دارد که اوج نرخ بهره بالاتر از نظر بانک مرکزی با ۳.۲۵ درصد باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: