May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۹۳۲
۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
0

سوالات حقوقی ارز دیجیتال و پاسخ به آنها همواره یکی از دغدغه های افرادی است که قصد سرمایه گذاری و کسب درآمد در این بازار پر تکاپو را دارند. منظور از ارز، سند یا پول بانکی باارزشی است که افراد می توانند برای خرید و فروش، انجام معاملات بانکی و غیره از آن استفاده نمایند.

با پیشرفت فناوری ها و دنیای دیجیتال، امروزه شاهد ورود ارز دیجیتال به دنیای معاملات خود هستیم. به طوری که امروزه این رمز ارزها یکی از بازارهای بزرگ معاملات در دنیا را تشکیل می دهند. رمز ارزها و ارزهای دیجیتال، امروزه به یک منبع درآمد برای مردم تبدیل شده است.  از این رو همواره ممکن است با سوالات حقوقی ارز دیجیتال در زمینه کسب درآمد مواجه شوند. در این مقاله قصد داریم که با سوالات حقوقی ارز دیجیتال و پاسخ به مسائل مربوط به آن آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

تعریف ارز دیجیتال:

در ابتدای بررسی سوالات حقوقی ارز دیجیتال، لازم است با تعریف آن آشنا شویم. پول های دیجیتال، اولین بار در دهه 90 میلادی به منظور فراهم سازی شرایط انتقال ارز پولی به شکل مجازی استفاده شد. ارز دیجیتال یا پول های الکترونیکی(Digital currency)، به شکلی از ارز گفته می شود که نگهداری و نقل و انتقال آن بر خلاف واسطه فیزیکی همچون طلا و سکه صورت نگرفته است.

همچنین رمز ارزها به صورت مجازی و بر پایه صفر و یک دیجیتال، در دنیای فناوری و اینترنت معامله می شوند. ارز دیجیتال به عبارتی نوعی پول مجازی است که بر پایه رمزنگاری ها و به صورت غیر متمرکز اداره می شوند. به علاوه مهم ترین ویژگی این ارزهای دیجیتال، انجام تراکنش لحظه ای و انجام معاملات سریع و بدون واسطه میان افراد است. قطعا برای شروع سرمایه گذاری در این بازار داغ و ریسک پذیر با یک وکیل ارز دیجیتال باید مشورت نمایید.

سوالات حقوقی ارز دیجیتال

مزایا معاملات ارزهای دیجیتال:

ارز های دیجیتال و دنیای رمز ارزها مزایای بسیار و کاربرد های جذابی دارند که هنوز هم در حال جذب مخاطب و کاربر به دنیای معاملات ارز های دیجیتال هستند. این مزایا عبارتند از:

غیر قابل باطل شدن: با توجه به اینکه معاملات ارز های دیجیتال به صورت آنلاین صورت می گیرد. از این رو غیر قابل فسخ هستند.

بین المللی و پرسرعت: شما می توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن فارغ از هر گونه موقعیتی معاملات بین المللی انجام دهید.

غیر قابل شناسایی اطلاعات و هویت: اطلاعات و هویت افراد در دنیای دیجیتال غیر قابل شناسایی است و تنها افراد دارای شناسه کاربری هستند.

امنیت بالا در سیستم رمز ارزها: با توجه به اینکه رمزنگاری ها در طی دو مرحله و توسط صاحب حساب انجام می پذیرد، از این رو هک کردن آن دشوار است.

نداشتن شرایط خاص معامله: دنیای وسیع بیت کوین و ارز دیجیتال، فارغ از هر جنسیت و سنی توانایی انجام معامله را مسیر نموده است.

قوانین رمز ارزها در ایران:

یکی از متداول ترین سوالات حقوقی ارز دیجیتال که ممکن است برای بسیاری افراد پیش بیاید، این است که آیا در ایران قوانینی در مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به دلیل اینکه وضعیت اقتصادی کشور ما در شرایط مناسبی قرار ندارد، کلاهبرداری های بسیاری در زمینه معاملات ارزهای دیجیتال، صورت گرفته و انجام تراکنش ها به صورت ناشناس، پیگیری ها از طرف قوه قضاییه را دشوار نموده است.

از طرف دیگر، نوسانات موجود در این بازار داغ و ریسک پذیر منجر به ایجاد خسارت های فراوانی به مردم می شود. متاسفانه هیچ نهادی مسئولیت این ضررها را متقبل نمی شود. در حال حاضر وزارت صمت متولی اعطای مجوز به واحد های استخراج رمزارز است. به همین دلیل، توصیه می شود که قبل از استخراج، اقدام به دریافت مجوز، از مراجع قانونی کنید. با توجه به جدید بودن این فناوری و سردرگمی مردم، مشورت با یک وکیل ارز دیجیتال، پیش از اقدام، ضروری است.

سوالات حقوقی ارز دیجیتال

آیا نگهداری پول یا ارزهای دیجیتال جرم است؟:

یکی از سوالات حقوقی ارز دیجیتال، مطرح شده در این زمینه، مسئله نگهداری رمز ارزها و ارز دیجیتال است. دنیای معاملات ارزهای دیجیتال، در سال های اخیر محبوبیت و جذابیت بسیاری در میان مردم در سراسر جهان پیدا کرده است. به همین دلیل امروزه در بسیاری از کشورها، امکان شناسایی و ردیابی جرائم میسر شده است.

از این رو در این کشور ها پیگیری و ردیابی افراد سودجو در کمترین زمان انجام می شود. در کشور ما به علت نوظهور بودن این فناوری ها، هنوز در این زمینه جرم انگاری هایی انجام نشده است. واقع افراد می توانند بدون هیچ ممانعتی قضایی اقدام به نگهداری ارزهای دیجیتال کنند. البته اقداماتی در سالهای اخیر در این زمینه انجام شده است. شایان ذکر است که تبدیل رمز ارزها به وجوه نقد، مشمول تخلفات پولشویی است. به همین دلیل یک وکیل ارز دیجیتال می تواند به سوالات حقوقی ارز دیجیتال شما پاسخ دهد.

استخراج رمز ارز در ایران:

قوانین استخراج رمز ارزها در ایران، یکی از بحث برانگیز ترین سوالات حقوقی ارز دیجیتال است. در این بخش قصد داریم به قوانین موجود در زمینه استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتال بپردازیم. در ابتدا باید متذکر شویم که استخراج بیت کوین و رمزارز، مصرف برق بالایی دارد.

در آغاز ورود این ارزها، استخراج آنها ممنوع اعلام شده بود. اما از سال 1398، استخراج رمزارز طبق آیین نامه اجرایی استخراج فرآورده های پردازشی قانونی اعلام گردید. در صورتی که استخراج رمز ارز، غیر از مقدار مجاز باشد، منجر به توقیف دستگاه ها توسط نیروی انتظامی و پیگرد قانونی می شود. لازم به ذکر است که اخذ مجوز برای استخراج ماینینگ ها توسط سازمان صمت مورد بررسی و تایید قرار می گیرد.

سوالات حقوقی ارز دیجیتال

اهمیت وکیل ارزهای دیجیتال:

قطعا برای شما نیز سوالات حقوقی ارز دیجیتال متنوعی به وجود آمده است. چرا که ارزهای دیجیتال و کلاهبرداری در این زمینه، امروزه بسیار رایج می باشد. از این رو انجام مشاوره حقوقی با وکیل ارز دیجیتال بهترین راه حل است.

به علاوه قوانین مالی و جرائمی همچون کلاهبرداری، سرقت، پولشویی و غیره در این زمینه مطرح می باشد. از همین رو افرادی که قصد انجام معاملات ارزهای دیجیتال را دارند، صلاح است که با وکیل ارز دیجیتال مشورت نمایند. موسسه حقوقی حامیان عدالت با در اختیار داشتن وکیل های مجرب و کارآزموده در زمینه ارزهای دیجیتال آماده ارائه مشاوره و همکاری با شما عزیزان می باشد.

منبع https://hamyanedalat.com/:  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: