کد خبر: ۳۹۳۰۱۷
۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
0

ارز‌های دیجیتال یک بازار بسیار گسترده و متنوع است. ارز‌های متاورسی، بازی و میم‌کوین‌ها تنها چند نمونه از دسته‌های محبوب ارز‌های دیجیتالی هستند که طی سالیان گذشته موفق شده‌اند تا افزایش‌های قیمتی را تجربه کنند.

در این بین، یک دسته از ارز‌های دیجیتال به نام توکن‌های صرافی غیرمتمرکز نیز توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند. ارز‌های دیجیتال یونی سواپ (Uniswap) و پنکیک سواپ (PancakeSwap) ازجمله این ارز‌ها هستند که هم‌اکنون نام آن‌ها در میان لیست برترین ارز‌های دیجیتال مشاهده می‌شود.

Uniswap یک صرافی غیرمتمرکز است که ارز دیجیتال بومی خود را به نام UNI نیز عرضه کرده‌است که به‌عنوان یکی از بهترین ارز‌های دیجیتال صرافی غیرمتمرکز شناخته می‌شود، اما دلیل محبوبیت Uniswap چیست و آیا خرید این ارز دیجیتال می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای شما باشد؟

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی غیرمتمرکز یک صرافی ارز دیجیتال است که در آن سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌صورت مستقیم، با دیگر کاربران تبادل ارز دیجیتال انجام دهند. مهم‌ترین تفاوت صرافی‌های غیرمتمرکز با متمرکز، در نحوهٔ مدیریت و فعالیت آن‌هاست. برخلاف صرافی متمرکز، در صرافی غیرمتمرکز هیچ نهاد و شرکتی بر تراکنش‌ها و فعالیت کاربران نظارت ندارد.

محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز مانند صرافی Uniswap، از بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کنند. این صرافی‌ها بخشی از مجموعهٔ روبه رشد ابزار‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند که طیف گسترده‌ای از خدمات مالی را به کاربران ارائه می‌دهند.

در حالی که ممکن است فعالیت در این صرافی‌ها، نسبت‌به صرافی‌های متمرکز، پیچیدگی‌های خود را داشته باشد، اما صرافی های غیرمتمرکز نیازمند احراز هویت نیستند و کاربران می‌توانند معاملات را با کیف‌پول شخصی خود انجام دهند، بنابراین صرافی‌های غیرمتمرکز از امنیت بیشتری نسبت‌به صرافی‌های متمرکز برخوردار هستند و از حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کنند.

در حالی که در سال‌های ابتدایی فعالیت ارز‌های دیجیتال، تقریباً تمام معاملات در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شد، اما امروزه با پیشرفت حوزهٔ غیرمتمرکز و گسترش استفاده از این خدمات مالی، شاهد افزایش استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز هستیم و ارز‌های دیجیتال این صرافی‌ها توانسته‌اند جایگاه خود را در بازار ارتقا دهند.

هم‌اکنون یکی از بهترین صرافی های غیرمتمرکز، Uniswap نام دارد.

با اهداف و کاربرد‌های یونی سواپ آشنا شوید

Uniswap یک صرافی غیرمتمرکز است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا توکن‌های اتریومی را بدون نیاز به ایجاد یک حساب کاربری و یا پرداخت کارمزد‌های اضافه معامله کنند. این پروتکل توسط بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی می‌شود و معاملات انواع توکن‌های ERC20 در بازار آن امکان‌پذیر است.

فعالیت Uniswap از سال 2018 آغاز شده‌است و ازجمله قدیمی‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب بازار به‌شمار می‌رود. با توجه به ویژگی‌ها و خدمات جذاب آن برای شبکهٔ اتریوم، این صرافی حمایت ویتالیک بوترین بنیانگذار اتریوم را نیز به دنبال داشته است و از همان روز‌های ابتدایی، بوترین این صرافی را به کاربران اتریوم معرفی کرده‌است.

فعالیت این صرافی و خدمات آن باعث شده‌است تا کاربران و توسعه‌دهندگان، به‌راحتی بتوانند تجارت توکن‌های دیجیتالی را در شبکهٔ اتریوم انجام دهند.

تصور کنید نیاز دارید تا دو توکن ERC20 را معامله کنید؛ در گذشته شما باید در ابتدا توکن اول را به فروش می‌رساندید و سپس توکن دوم را خریداری می‌کردید که علاوه‌بر کارمزد‌های شبکه، به صرافی متمرکز مورداستفاده نیز کارمزدی پرداخت می‌شد، اما هم‌اکنون با Uniswap این امکان ایجاد شده‌است تا تبدیل این دو توکن به‌سرعت، بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری و پرداخت کارمزدهای صرافی انجام شود.

Uniswap همچنین به توسعه‌دهندگان و فعالان بازار ارز دیجیتال این امکان را داده‌است تا توکن‌های دیجیتالی خود را با کمک این پروتکل عرضه کنند. موضوعی که در صرافی‌های غیرمتمرکز در بسیاری از زمان‌ها برای توکن‌های کمتر شناخته شده‌است امکان‌پذیر نیست و یا به زمان، هزینه و سرمایهٔ زیادی نیازمند است.

امروزه Uniswap با خدمات متنوع خود، به یک سرویس محبوب و موردنیاز برای اکوسیستم اتریوم تبدیل شده‌است و به‌صورت گسترده، توسط تریدر‌ها، سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان اتریوم و توکن‌های اتریومی استفاده می‌شود.

این صرافی غیرمتمرکز یک ارز دیجیتال بومی عرضه کرده‌است که UNI نام دارد و از این ارز دیجیتال برای تأمین نقدینگی و همچنین مدیریت و مشارکت در پروتکل Uniswap استفاده می‌شود. این صرافی غیرمتمرکز توسط سازمان یا شرکت خاصی مدیریت نمی‌شود و جامعه‌محور است، به همین دلیل ارز دیجیتال UNI ماهیت حاکمیتی نیز دارد و به دارندگان آن حق رأی می‌دهد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با توکن‌های UNI خود در رای‌گیری‌های پروتکل Uniswap شرکت کنند و پیرامون اضافه‌شدن ویژگی‌های جدید و یا تغییر ویژگی‌های قدیمی تصمیم‌گیری کنند. همچنین دارندگان UNI که برای پروتکل Uniswap نقدینگی ارائه می‌کنند، بخشی از کارمزد‌های معاملاتی را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند و این ارز دیجیتال نقش مهمی در تشویق کاربران و ادامهٔ فعالیت این صرافی غیرمتمرکز دارد.

ارز دیجیتال UNI از طریق ایردراپ در سپتامبر سال 2020 عرضه شد و قیمت یونی سواپ هم‌اکنون در محدودهٔ 6.8 دلار نوسان دارد. مجموع عرضهٔ 1 میلیارد توکن خواهد بود که هم‌اکنون بیش از 762 میلیون توکن آن در گردش است.

اگر به سرمایه‌گذاری در صرافی‌های غیرمتمرکز علاقه‌مند شده‌اید، خرید یونی سواپ می‌تواند انتخاب و شروع مناسبی برای شما باشد.

سخن پایانی

به عقیدهٔ بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار ارز‌های دیجیتال، خدمات مالی غیرمتمرکز آینده بازار را تشکیل می‌دهند و صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانند نقش مهمی در آن داشته باشند. همان‌طور که امروزه مشاهده می‌کنیم، جایگاه و میزان استفاده از این صرافی‌ها به‌طور مداوم در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود این روند در آیندهٔ نزدیک نیز سرعت بیشتری پیدا کند.

این صرافی‌ها امنیت حداکثری معاملات را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند و همچنین از حریم خصوصی کاربران محافظت می‌کنند. با توجه به این‌که صرافی‌های غیرمتمرکز نیازمند یک شرکت پشتیبان نیستند، هزینه‌های مرتبط با آن را ندارند و به همین دلیل از کاربران کارمزدی برای خدمات دریافت نمی‌کنند.

با افزایش استفاده و محبوبیت صرافی‌های غیرمتمرکز، صرافی Uniswap نیز می‌تواند بیشترین استفاده را از این فرصت ایجاد شده ببرد و شاهد رشد و افزایش قیمت یونی سواپ باشیم. اگر شما نیز به حوزهٔ دیفای و امور مالی غیرمتمرکز علاقه‌مند هستید، خرید یونی سواپ و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

Uniswap یک صرافی روبه رشد است و تا به امروز قیمت یونی سواپ روند صعودی خود را ادامه داده‌است. محبوبیت و اعتبار این صرافی، خرید Uniswap  را به گزینه‌ای مطمئن در میان دیگر ارز‌های صرافی غیرمتمرکز تبدیل می‌کند. البته برای خرید یونی سواپ، راهکارهای مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین‌های آن برای کاربران ایران، استفاده از صرافی‌های داخلی است. در این صرافی‌ها، مانند صرافی والکس امکان خرید یونی سواپ با ریال و بررسی روزانه قیمت آن وجود دارد. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: