April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

مدرن، کلاسیک یا رومی؟ یکی از سوالاتی که همیشه برای افرادی که قصد طراحی و اجرا نمای ساختمان خود یا بازسازی آن را دارند، به وجود می‌آید؛ این است که کدام یک از سبک‌های معماری برای طراحی نما بهتر هستند و به عبارتی می‌توانند به ساختمان جلوه زیباتری ببخشند؟

همه سبک‌های معماری زیبایی خاص خود را دارند و نمی‌توان گفت یک سبک صرفاً بهتر از سبک دیگری است. انتخاب سبک معماری طراحی نما تا حدود زیادی به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد. برای اینکه بتوانید سبک موردعلاقه خود را انتخاب کنید، باید با این سبک‌های مختلف آشنا باشید تا بتوانید در رابطه با یکی از آن‌ها تصمیم‌گیری کنید.

نمای مدرن ساختمان

در ادامه این مقاله، قصد داریم به بررسی سبک‌های مختلف طراحی و اجرای نما بپردازیم و در رابطه با اصول هر یک از آن‌ها توضیحاتی را ارائه دهیم. اگر در رابطه با انواع سبک‌های معماری طراحی نما کنجکاو هستید یا قصد طراحی و اجرای نمای ساختمان خود را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

یکی از مهم‌ترین موارد در ساخت، نمای ساختمان است، چراکه در اولین دید بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب می‌گذارد و باید شکوه و جلال خاصی را دارا باشد، برای انتخاب نمای ساختمان باید به چهار عامل اصلی دقت کرد: نوع اجرا، نوع متریال، سبک ساختمان و کاربری ساختمان.

طراحی نما

در ابتدا قصد داریم از این صحبت کنیم که طراحی نما چیست و به چه دلیلی باید به آن توجه بسیار زیادی داشته باشید؟ نقشه طراحی نمای ساختمان، به تمامی نقشه‌هایی گفته می‌شود که قبل از اجرای نما ترسیم می‌شوند. این نقشه‌ها می‌تواند شامل نقشه‌های طراحی اولیه، نقشه‌های اجرایی‌‌‌‌‌، فاز دو و نقشه‌های نورپردازی نما باشد. در واقع، از آنجایی که نمای ساختمان نقش مهمی در تعریف هویت یک بنا دارد، با طراحی نمای یک ساختمان است که افراد خارج از یک بنا آن را قضاوت خواهند کرد.

انواع سبک های طراحی نما

سبک‌های معماری که برای طراحی نما مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع بسیاری دارند؛ اما در کشور ما سه سبک رومی، مدرن و کلاسیک هستند که بیشترین طرفدار را دارن و انتخاب اول کارفرمایان هستند..

از آن‌جایی که هر یک از این سبک‌های طراحی نما اصول خاص خود را دارند، طبیعی است که که هر فرد مطابق با سلیقه خاص خود یکی از این سبک‌ها را برای طراحی نمای ساختمان خود انتخاب کند و آن را به کار ببرد. اما نکته مهمی که در رابطه با انتخاب سبک معماری برای طراحی نمای ساختمان وجود دارد، این است که به بودجه و سلیقه شخصی‌تان توجه کنید، قبل از اقدام به طراحی نما در رابطه با هر کدام از این سبک‌ها تحقیقات لازم را انجام دهید و اطلاعاتی که از اصول این سبک‌ها احتیاج دارید را بدست آورید.

نمای کلاسیک

نمای کلاسیک از سبک‌های با اصالت و باشکوه معماری است که قدمت بسیار زیادی دارد و به روم و یونان باستان باز می‌گردد. در حال حاضر از این سبک به عنوان سبکی یاد می‌شود که می‌تواند به خوبی نشان‌گر تجمل گرایی و اصالت باشد.

افرادی که عموما این سبک را برای طراحی و اجرای نمای ساختمان خود انتخاب می‌کنند؛ افرادی هستند که به سبک‌های اشرافی علاقه بسیار زیادی دارند و ظاهر لوکس نمای کلاسیک مورد پسند آن‌هاست.

نمای رومی

اصول نمای کلاسیک

از اصول خاص نمای کلاسیک می‌توان به استفاده از خطوط منحنی و گرد، همچنین استفاده از تقارن و المان‌هایی با ارتفاع بلند و متریال‌های لوکس و گران قیمتی مانند سنگ اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که هم هزینه طراحی و هم هزینه اجرای نمای کلاسیک از سایر سبک‌های معماری طراحی و اجرای نمای ساختمان بیشتر است؛ بنابراین استفاده از این سبک به افرادی پیشنهاد می‌شود که از بودجه کافی برخوردار هستند و توانایی مالی اجرای نمای کلاسیک را دارند. از ساختمان هایی که  استفاده از نمای کلاسیک به آن ها جلوه بسیار زیادی می‌بخشد، می‌توان به ساختمان‌های ویلایی و ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی اشاره کرد.

نمای مدرن

دیگر سبک طراحی و اجرای نمای ساختمان سبک مدرن است که به دلیل سادگی بسیار و هزینه مناسب‌تر نسبت به سبک کلاسیک، توسط افراد بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سبک از متریال‌های گران قیمت استفاده نمی‌شود و معمار با متریال‌های مدرن نمایی شاخص طراحی و اجرا می‌کند.

اصول نمای مدرن

به صورت کلی اگر بخواهیم به اصول نمای مدرن اشاره کنیم؛ باید از این موارد نام ببریم:

  • در نمای مدرن به هیچ عنوان از تقارن استفاده نمی‌شود.
  • در این سبک به ارتباط فضای بیرون و داخل اهمیت زیادی داده می‌شود، به همین علت استفاده از بازشوها بسیار مورد توجه است.
  • در این سبک می‌توان از چندین متریال در کنار یکدیگر استفاده کرد.
  • به کاربردن خطوط افقی و عمودی 

نمای مدرن

نمای رومی

سبک دیگر طراحی و اجرای نما، نمای رومی است. این سبک در واقع سبکی کاملامشابه به سبک کلاسیک است و تنها در کشور ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصول این سبک کاملا مشابه به سبک کلاسیک است با این تفاوت که در این سبک المان ها و تزئینات به شکل اغراق آمیزتری به کار خواهند رفت. الیته نمای رومی از همه نماهای ساختمانی گران‌تر و پرهزینه تر است، اما به همان نسبت ارزش مالی بنا را افزایش می‌دهد.

طراحی ساختمان نمای رومی از طرفدارارن زیادی برخوردار است، از این رو طراحی نمایی شاخص و منحصر به فرد کاری دشوار خواهد بود، حال در صورتی که طراحی نمای رومی خود را به طراحان باسابقه و ماهر بسپارید، می‌توانید ساختمانی زیبا با ارزش مالی بالا را داشته باشید.

کلام آخر

از این‌که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع سبک‌های طراحی و اجرای نمای ساختمان آشنا کنیم؛ در صورتی که پس از مطالعه این مقاله سوالی دارید که پاسخ آن را دریافت نکرده اید یا در زمینه سبک‌های طراحی نما به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید، می‌توانید به وبسایت نمادیزاین (طراح و مجری تخصصی نمای خشک) به آدرس https://nama.design/ مراجعه کنید و از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان این تیم در ارتباط باشید.

 

برچسب ها : نمای ساختمان,نمای مدرن,نمای کلاسیک,نمای رومی,نمادیزاین

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: