کد خبر: ۳۹۳۳۹۴
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷
0
به گفته کارشناسان شفافیت بالا به واسطه رأی گیری الکترونیکی، امکان حضور نهادهای نظارتی در مجامع و حضور همزمان سهامداران در چند مجمع از جمله مزیت های برگزاری الکترونیکی مجامع عمومی شرکت‌ها است.

برگزاری الکترونیکی مجامع عمومی شرکت‌ها چه مزیت‌هایی دارد؟

۷ اسفند شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد مجمع ۶ شرکت را به صورت الکترونیک با استفاده از سامانه (دیما) برای سهامداران در بهمن برگزار کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، مجامع شرکت‌های «پدیده شیمی قرن، سرمایه گذاری ساختمانی بین المللی نام آوران مهندسی، پخش البرز، سرمایه گذاری ساختمانی اعتماد گستر، شیشه سازی مینا و سرمایه گذاری توسعه آذربایجان» با دستور جلسه‌های تصویب صورت‌های مالی، انتخاب اعضای هیات مدیره، افزایش سرمایه و از طریق درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک «دیما» برگزار شده است.
اما دیما چیست و به چه منظور ایجاد شده است؟

در رابطه با دیما سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد: درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک «دیما» جهت سهولت دسترسی کلیه سهامداران به مجامع عمومی شرکت‌های بورسی و ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت الکترونیک مهیا شده و این سامانه با بهره گیری از فناوری‌های نوین، بدون محدودیت‌های جغرافیایی، امکان برگزاری در بستری امن را برای سهامداران فراهم کرده است.

برگزاری مجامع به شکل الکترونیکی که دوم اردیبهشت سال ۹۹ سازمان بورس از تصویب و موافقت با آن خبر داده بود و در متن ابلاغیه آن آمده بود: به پیوست دستورالعمل (نحوه حضور و اعمال حق رای به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان) که در اجرای جزء «۴» بند «چ» ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تدوین و به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است، تقدیم و ابلاغ می‌شود.

دستورالعمل برگزاری مجامع الکترونیکی

مجامعی که در دنیا نیز برای سهولت سهامداران اغلب به صورت برخط برگزار می‌شود. آقای کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه نیز ضمن تاکید بر این نکته گفت: برای اغلب شرکت‌هایی که در بازار‌های مختلف و در بورس‌های متفاوت دنیا پذیرش می‌شوند با توجه به زیر ساخت‌ها مجامع برخط برگزار می‌شود.
برگزاری مجامع به شکل الکترونیکی شفافیت را افزایش می‌دهد؟

اما به گفته کارشناسان برگزاری مجامع به شکل برخط علاوه بر داشتن مزیت برای سهامداران، خود شرکت‌ها را هم به سبب افزایش شفافیت منتفع می‌کند.

در رابطه با مزیت‌های برگزاری مجامع به شکل بر خط آقای محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: برگزاری مجامع به شکل برخط نسبت به مجامعی که به شکل عادی (فیزیکی) برگزار می‌شود دارای مزیت‌های بی شمار است.

او در ادامه افزود: به طور مثال امکان حضور و مشارکت سهامداران بیشتری در این شکل برگزاری مجامع (برخط) فراهم می‌شود یعنی ممکن است مجمعی در یک شهر دیگر باشد که برای بسیاری از سهامداران امکان حضور به هر دلیلی وجود نداشته باشد، اما با مجامع الکترونیکی دیگر برگزاری مجامع محدودیت جغرافیایی نخواهد داشت و به نوعی سهامداران برای شرکت در مجامع شرکت‌ها تشویق می‌شوند.

خبری زاده می‌گوید: یکی دیگر از مزیت‌های برگزاری مجامع به شکل الکترونیکی امکان حضور نهاد‌های نظارتی با دقت بالا و امکان حضور همزمان سهامداران در چند مجمع است.
الکترونیکی شدن مجامع سهامداران را در جریان کامل اتفاقات قرار می‌دهد

دیگر کارشناس بازار سرمایه آقای امید پور محمودی با اشاره به افزایش شفافیت در مجامعی که به شکل الکترونیکی برگزار می‌شوند از دیگر مزیت‌های این شیود برگزاری مجامع گفت: بسیاری از سهامداران از اتفاقاتی که در مجامع رخ می‌دهد با خبر نمی‌شوند که راه حل این مشکل همین برگزاری مجامع به شکل الکترونیکی است.

پور محمود در ادامه می‌گوید: یک مورد دیگر که باید به آن اشاره کرد، با مجامع الکترونیکی امکان پرسش و پاسخ مطلوب تری نیز برای سهامداران فراهم می‌شود و صرفه جویی در هزینه از باب رفت و آمد را باید در نظر گرفت.

به موجب ماده ۷۵ لایحه قانون تجارت، تمامی سهامداران در مجمع عمومی شرکت‌ها حق رای دارند و می‌توانند در خصوص نقشه راه شرکت‌های تحت مالکیت خود در مجامع رای دهند.
اهمیت برگزاری مجامع چیست؟

مجامعی که آقای خبری زاده کارشناس بازار سرمایه در خصوص اهمیت آن می‌گوید: در مجامع آخرین اطلاعات مالی شرکت‌ها اطلاع رسانی می‌شود همچنین آخرین اقدامات و پیشرفت‌های شرکت‌ها ارائه و برنامه‌ها برای سال مالی آینده شرکت نیز مطرح می‌شود که سهامدار برای ادامه سهامداری بتواند به درستی تصمیم گیرد.

به گفته کارشناسان برگزاری مجامع به شکل الکترونیکی علاوه بر افزایش شفافیت سبب حذف محدودیت‌های جغرافیایی می‌شود هر چند که ممکن است برای شناخت آن کمی زمان بیشتری صرف شود، اما باتوجه به دامنه مزیت‌ها انتظار است شرکت‌ها به سادگی از کنار آن عبور نکنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: