کد خبر: ۳۹۳۵۵۹
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
0

بکارگیری خازن صنعتی همانند ایجاد کننده بار راکتیو به جهت ساماندهی، مهار ولتاژ، ممانعت از بالا و پایین شدن نیرو و اصطلاحا بالانس نوسانات برق و نفوذ انرژی بیش از حد در شبکه‌ها و تصحیح ضریب توان در کاربری‌های گوناگون به دلیل مقرون به صرفه بودن، ارزانی و سهولت سازماندهی آن، بسیار رایج است.

خازن، یکی از اجزای جدایی ناپذیر برد و صنعت الکترونیک می‌باشد که در عصر جدید کاربردی است. خازن نیز مانند دیگر اجزای الکتریکی، انواع عمومی و صنعتی دارد که در این پست قصد داریم تا خازن صنعتی چیست؟ کاربردهای آن چیست را با یکدیگر بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

images_1678002311_640448872e853.jpg

خازن صنعتی چیست؟

خازن صنعتی قطعه الکتریکیای است که، از آن در راستای اندوختن انرژی الکتریکی مدار، به وسیله عرصه الکترواستاتیکی در مدار به کار برده میشود، میتوان از آن برای تولید میدان الکتریکی یکپارچه و استوار نیز استفاده کرد. از مخازن مثل فیلتر نیز استفاده می‌شود، زیرا سیگنال‌های پی در پی یا‌ACها را به آسانی از خود رد می‌کنند اما سبب رد سیگنال‌های بی‌واسطه یا DC نیز می‌شوند.

خازن‌ها در واقع یک مقاومت هستند که انرژی را نیز در خود ذخیره کرده و اجازه نمی‌دهند که بردها آمپر بکشند و دچار ازدیاد انرژی الکتریکی در امتداد خود شوند. از دیگر قطعات مورد استفاده و نیاز در کنار خازنها در جعبه تقسیم صنعتی، باسبار مسی است که احتمال به آن هم نیاز خواهید داشت.

برای اینکه در تابلو برق پلاستیکی، هدایت جریان الکتریکی در دیگر اجزای مختلف درون تابلو برق به راحتی و با ایمنی صورت بگیرد از شینه مسی یا باسبار استفاده می‌کنند.

images_1678009057_640462e1be5e0.jpg

انواع توان الکتریکی

سه نوع توان در سیستم الکتریکی مطرح است که به توان اکتیو، راکتیو و توان ظاهری تقسیم می‌‌شود.

توان اکتیو: بخشی از توان است که توانایی تولید انرژی (گرمایی، روشنایی و مکانیکی) دارد و یا به زبان ساده‌تر توان مفید است. حرف اختصاری توان اکتیو p بوده و واحد آن (Watt) است.

توان راکتیو: توان راکتیو بخشی از الکتریسیته است که به تولید و پایدار ماندن میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی لازم برای تجهیزات جریان متناوب کمک می‌کند. توان راکتیو با حرف (Q) نشان داده می‌شود و واحد اندازه گیری آن (WAR) می‌باشد.

توان ظاهری: سیستم های الکتریکی معموال از ترکیب مصرف کننده های مقاومتی و راکتیو تشکیل شده اند. توان ظاهری را توسط جمع برداری، از توان حقیقی و توان راکتیو اندازه‌گیری می‌کنند. توان ظاهری با S نشان داده می‌شود و واحد آن ولت-آمپر (VA) است.

ارزش واقعی خازن‌های صنعتی در برد تجهیزات صنعتی

بکارگیری خازن صنعتی همانند ایجاد کننده بار راکتیو به جهت ساماندهی، مهار ولتاژ، ممانعت از بالا و پایین شدن نیرو و اصطلاحا بالانس نوسانات برق و نفوذ انرژی بیش از حد در شبکه‌ها و تصحیح ضریب توان در کاربری‌های گوناگون به دلیل مقرون به صرفه بودن، ارزانی و سهولت سازماندهی آن، بسیار رایج است.

بکارگیری خازن‌ها به هر دو روش موازی و سری در شبکه امکانپذیر است. به گروهی از خازن‌های درکنارهم که جهت تصحیح قدرت شبکه، فعالیت می‌کنند، بانک خازنی می‌گویند. همچنین به گروهی از خازن‌ها که بتوان با استفاده از آن، قدرت راکتیو را مهار و تنظیم کرد، تابلو بانک خازنی گویند.

بانک‌های خازنی همواره در کانال‌های احاله انرژی، در پستهای سوئیچینگ، کانال تسهیم و جایگاه‌های صنعتی و موارد بیشتری، کاربرد فراوانی دارد. تابلوهای بانک خازنی برای ترمیم قدرت راکتیو و بالا بردن ضریب نیرو در کانال‌های تسهیم فشار ضعیف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بانک‌های خازنی خودکار تجهیز شده به بک رگولاتور ضریب نیرو می‌باشند. این رگولاتور میزان فرم موج ولتاژ، جریان و تفاوت زمانی آن‌ها را ارزیابی نموده و خازن مدنظر مشخص و به شبکه وارد می‌نماید. معمولا کار کلیدکردن خازنها به وسیله کنتاکتورهایی که به کمک رگولاتور مهار و کنترل می‌شوند، صورت می‌گیرد. 

موارد استفاده از تابلوهای بانک خازنی خودکار در کارخانه‌های کوچک و بزرگ، مجتمع‌های تجاری، اداری، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و از این قبیل سازه‌ها یکسان می‌باشد. تابلوهای بانک خازنی در نیروهای راکتیو متنوع و با توجه به احتیاجات مشتری، طرح ریزی و مونتاژ می‌شوند.

انواع خازن صنعتی کدامند؟

خازن‌های صنعتی معمولا در دو گروه کلی طبقه‌بندی می‌شوند:

  • خازن فشار ضعیف
  • خازن فشار متوسط

ویژگی‌های خازن‌های صنعتی

یکی از انواع خازن صنعتی، خازن فشار ضعیف است. بخش فعال خازن دربردارنده دو ورق ظریف و باریک آلومینیوم تفکیک شده به وسیله قشر‌های کاغذ اشباع شده از روغن نارسانا و مایعات مصنوعی سنتتیک نظیر بنزیل است.

برخی اوقات به جای کاغذ موادی مانند پلی پیلن به کار می‌برند. این لایه ها چندین دور به شکل لوله درآمده و یک بخش آن را ایجاد می‌کنند، یا شماری از این قشر‌ها بر روی همدیگر واقع شده و آن‌ها را همگی در درون یک محفظه آکنده از مایع عایق، تعبیه کرده و دو انتهای خازن به وسیله گره چینی به پیرامون بیرون هدایت می‌شود.

images_1678009039_640462cf2dae9.jpg

برای حفاظت گرمایشی مخازن خازنی، بیمتال‌ها و رله‌های گرمایشی به کار می‌برند. ساماندهی این رله‌ها تقریبا معادل 43/1 برابر روند نامی خازن است. از دیگر انواع این خازن می‌توان به نوع فشار متوسط اشاره نمود. این نوع خازن‌ها از مقداری المنت خازنی ایجاد شده‌اند. این المنت‌ها به شیوه موازی و سری به همدیگر وصل می‌شوند تا میزان قدرت و ولتاژ مناسبی را کسب کنند.

در صورت لزوم هر کدام از این المنت‌ها به فیوز داخلی تجهیز می‌شوند. چنانچه یک المنت خارجی دستخوش صدمه شود ظرف مدت زمان اندکی فیوز داخلی وصل به آن شروع به کار نموده و المنت خارنی دچار صدمه را از مدار خارج می‌کند. بدین ترتیب فیوز داخلی سبب توسعه قابلیت پایداری سامانه و کم نمودن ایجاد قطعی بانک خازنی می‌شود.

بوشینگ خازن چیست؟

در خازن‌های فشار ضعیف، ترمینال‌های عادی استفاده شده و در ولتاژهای بالاتر، ترمینال در درون بوشینگ‌های پورسلین porcelain قرار داده می‌شود. بوشینگ‌ها زبانه‌های فلزی دارند. برای پر کردن منافذ موجود در کویل از مایع عایقی استفاده می‌شود که اهمیت بسزایی دارد، زیرا هر منفذی می‌تواند باعث تخلیه الکتریکی بین الکترودها و درون دیالکتریک گردد و خازن را خراب کند. در طراحی‌های قبل از ۱۹۷۵ ،از PCB به عنوان نافذ اصلی استفاده می‌شد. بعدها ثابت شد که این ماده تجزیه پذیر نیست و هم برای محیط زیست و هم سلامت افراد خطرناک است. سپس سازندگان خازن مجبور شدند برای این ماده جایگزینی پیدا کنند. خازن‌هایی با تکنولوژی فیلم و بخار فلز با سیال عایق و بدون PCB تولید شدند. سپس فیلم‌های فلزی و کاملا خشک در اواخر دهه ۷۰ ظاهر شدند. ولی PCB مادهای ضد آتش با خصوصیات برتری است که هیچ یک از مواد جایگزین آن خصوصیات را یک جا ندارند.

کاربردهای خازن صنعتی کدامند؟

بدون مبالغه می‌توان بیان نمود که بدون خازن صنعتی نمی‌توان هیچ نوع مدار الکتریکی توسعه یافته‌ای را طرح ریزی نمود. زمانی که الکترود خازن به منشا تغذیه متصل می‌شود، خازن معمولا تا ولتاژ مورد نظر خود شارژ می‌شود و آن را حفظ می‌نماید. 

در حالت کلی این قطعه معمولا کاربردهای بسیاری برای مقاصد متنوعی دارند که عبارتند از:

ممانعت از صدمه حین خاموش شدن سیستم‌هایی که از یک منشا نیرو تفکیک شده‌اند، بار الکتریکی آن سیستم را مهیا می‌سازد. از کاربردهای بارز آن می‌توان به این مورد نیز اشاره نمود که جهت ممانعت از تعویق‌ها، تصحیح ضریب نیرو

و فیلتر نمودن امواجی که زمان یکسو کننده dc, ac ایجاد می شود، به کار برده می‌شود.

در بردهای الکترونیکی برای حذف نویز ایجاد شده در خط سیر‌های مسی به کاربرده شود. این قطعه در مکان هایی که احتیاج به اعمال تعویق است به کاربرده می‌شود. یا احتمال دارد در بعضی از مدار های نوسان ساز این قطعه یافت شود.

همچنین این قطعه به شیوه فیلتر صوتی عمل می‌کند و یا اینکه برای از بین بردن ولتاژ dc از سیگنال صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • ذخیره انرژی
  • حافظه‌های دیجیتال
  • تهویه مطبوع
  • نیروی پالس
  • آغازگر موتور
  • سنسور
  • پردازش سیگنال

ظرفیت خازن صنعتی

ظرفیت خازن صنعتی مقیاسی برای سنجش قابلیت حفظ انرژی الکتریکی می‌باشد. گنجایش بسیار بدین مفهوم است که خازن توانایی حفظ انرژی الکتریکی بیشتری را دارد. واحد سنجش ظرفیت خازن صنعتی فاراد می‌باشد. 1 فاراد معمولا واحد سنجش بزرگی است و تعیین کننده گنجایش بسیار است.

images_1678009014_640462b69991f.jpg

بایستی بیان کرد که گنجایش خازن‌ها یک مقدار فیزیکی است که تابع ساختار خازن است و به هیچ عنوان به مدار و اختلاف پتانسیل وابسته نیست. به کارگیری واحد های کمتر هم در خازن‌ها رایج است. از جمله واحدهای کوچکتر فاراد را، می‌توان به میکروفاراد، نانو فاراد و پیکو فاراد اشاره نمود.

تست خازن‌ها

برای تست خازن باید اول آن را از مدار خارج کرده و به وسیله یک جسم فلزی با دسته عایقی خازن را شارژ کرد. می‌توان این کار را با اتصال بین ترمینال‌های خازن انجام داد. با استفاده از مولتی متر، خازن را تست کنید.

به این صورت، پروب‌های مولتی متر را به سر ترمینال خازن وصل کنید. عدد به دست آمده با اختالف کمی در حدود 10 درصد ظرفیت خازن را نشان می‌دهد که باید با عدد نوشته شده در خازن یکی باشد. اکثر خرابی‌های خازن به صورت ظاهری (ترکیدن خازن، باد کردن خازن) قابل مشاهده است.

ملاحظات نصب خازن‌ها

محل نصب خازن‌ها در یک سیستم برقی به مشخصات بار، بستگی دارد. برای بارهای متمرکز، خازن‌ها در نزدیکی مرکز بار اما برای بارهای پراکنده، خازن در طول خط و مطابق با نیاز نصب می‌شود. خازن‌ها با بدنه فلزی، اتصال زمین شده و یا اینکه توسط سیم خنثی، به زمین وصل می‌شوند.

در موقع نصب سیم زمین به بدنه خازن باید توجه کرد که محل اتصال، فاقد رنگ بوده و از طرفی زنگ خوردگی نیز نداشته باشد. به دمای خازن‌ها در هنگام کار، توجه خاصی مبذول می‌شود، چون اثر مهمی در عمر خازن دارد. به این دلیل در روی پالک خازن‌ها حداقل و حداکثر دمای مجاز کار خازن توسط سازندگان، حک می‌شود. چیدمان خازن‌ها باید به ترتیبی باشد که تلفات گرمایی آن‌ها توسط جابجایی طبیعی هوا (کنوکسیون) و طریق دیگر، تهویه شود.

در این خصوص باید گردش هوا در اطراف هر واحد به راحتی امکانپذیر باشد. به این دلیل در بدنه تابلوی خازن‌ها، فضای مناسب برای امکان تبادل هوا با محیط بیرون تعبیه می‌شود. این مطلب خصوصاً واحدهایی که در ستون‌هایی روی هم قرار گرفته‌اند، اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

در مجموع توصیه می‌شود خازن‌ها در مقابل تشعشع مستقیم خورشید محافظت شوند. علاوه بر موارد فوق بهتر است خازن‌ها در محلی نصب و مورد بهره برداری قرار گیرند که دارای رطوبت زیاد نباشد. همچنین هوای محیط‌های صنعتی که سبب خوردگی بدنه می‌شود از سایر عوامل مضر در طول عمر آن‌ها محسوب می‌شود.

کنتاکتورها

مرتبا با قطع و وصل خود خازنها را به مدار، وارد و یا از مدار، خارج می‌کنند. لذا توصیه می‌شود از نوع مرغوب و با کیفیت، انتخاب و قدرت آن‌ها حداقل یک ونیم برابر قدرت خازن‌های مربوط، باشد.

خصوصا سعی شود از کنتاکتورهایی استفاده شود که دسترسی به قطعات یدکی آن‌ها آسان باشد. هر اتصال (کنتاکت( نامطمئن در مدار خازن ممکن است باعث ایجاد جرقه‌های کوچکی شود که به نوبه خود نوساناتی با فرکانس بالا بوجود خواهد آورد که این مساله گاه خازن‌ها را بیش از حد، گرم کرده و تحت تنش حرارتی قرار می‌دهد. از این رو بازدید منظم و تعویض به موقع پلاتین کنتاکتورها توصیه می‌شود. در کل، بهتر است علاوه بربازدیدهای معمول، بانک خازنی ، هر سه ماه یکبار توسط افراد با صلاحیت فنی مورد بازرسی و سرویس قرار گیرد.

خرید انواع خازن صنعتی

در دنیای امروزه صنعت الکترونیک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، از جایی که قطعات جدید و اختراعات بهینه و بروزتر قابلیت‌های بیشتری به صنعت الکترونیک می‌دهند، تمامی صنایع وابسته که ۹۰ درصد صنایع حال حاضر نیاز بشریت را شامل می‌شود.

خازن نیز در بسیاری از بخش‌های کارخانجات صنعتی و در بخش‌های تولید، مونتاژ و فرآیندهای اتوماتیک احتمالا بسیار کاربردی باشد. در صورت نیاز به تهیه مقدار زیادی خازن صنعتی در کوتاهترین زمان و بهترین جنس بازار، به وبسایت رسمی فروشگاه الکتروکارینا مراجعه نمایید.

عوامل موثر بر قیمت خازن صنعتی

بسیاری از اتفاقات بازار و مرتبط با تولید و عرضه کالاها بر روی قیمت محصولات تاثیر خواهند گذاشت. به عنوان شاخصه برتر در تعیین قیمت محصولات، قیمت دلار و گرم طلا را می‌توان معیار افزایش و یا کاهش قیمت محصولات در نظر گرفت.

چرا که با تغییر کوچکی در نرخ دلار و بیا طلا که خرید و فروش تجارت بر پایه این دو مقدار معتبر تعیین می‌شود و نیز بسیاری از محصولات و برندهای تولیدی آن در سایر کشورهای جهان قرار دارند، واردات با استفاده از قیمت دلار انجام می‌شود.

از دیگر عوامل مهم و موثر بر قیمت خازن صنعتی، افزایش و یا کاهش نرخ تقاضای بازار چه در داخل و چه در داخل کشور را می‌توان مد نظر قرار داد. هر چه تقاضا برای خرید خازن صنعتی بیشتر شود، قیمت افزایش می‌یابد و هرچه تعداد کارخانجات رو به افزایش رود، به سبب نیاز به تین مقاطع الکتریکی، قیمت آنها نیز بروز می‌شود. پس از این دو عامل، عوامل دیگری مانند سیاست‌های دولتی بر روی میزان مصرف انرژی و دیگر چهارچوب‌های مرتبط بیشترین تاثیر را بر قیمت نه تنها خازن، بلکه تمام قطعات الکتریکی خواهند گذاشت.

کوچکترین تغییری در این راستا می‌تواند تحولی عظیم را در صنایع به دنبال داشته باشد، پس این تغییر غیرمستقیم بر میزان تقاضای خازن صنعتی تاثیر گذار خواهد بود.

بهترین زمان هم برای خرید این مقاطع در ابعاد گسترده و تامین نیاز کارخانه، پیش از افزایش قیمت دلار و طلا است، چرا که انتخاب مناسب در زمان درست بهترین بهینه سازی و پیشرفت است. پیشنهاد می‌شود در صورت نیاز به خرید مقاطع مورد نیاز خود، نبض بازار را در نظر بگیرید و در بهترین حالت انتخاب کنید.

با تشکر از همراهی شما عزیزان، در صورت نیاز به مشاوره خرید انواع خازن، باسبار مسی یا همان شینه مسی، با کارشناسان فروشگاه الکتروکارینا در تماس باشید و سوالات خود را از آن‌ها بپرسید. همچنین نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

آدرس فروشگاه: تهران، خیابان لاله زار جنوبی، پاساژ بازار صنعت، ط۱ ،پ۱

تلفن تماس:

  • 021-33943340
  • 021-36613656
  • 021-33943905 

نشانی اینترنتی فروشگاه: https://electrokarina.com/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: