اسدی جوزانی از حباب 6 میلیون تومانی سکه انتقاد کرد
کد خبر: ۳۹۳۸۷۹
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر با انتقاد از اینکه حباب سکه به یک امر عادی تبدیل شده گفت: مردم بسادگی بابت عنوان سکه پول می پردازند.

پرداخت پول بابت هوا نه طلا

محمد اسدی جوزانی در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با انتقاد از حباب 6 میلیون تومانی سکه گفت: چه دلیلی دارد مردم به هدا پول بدهند و این قدر برای خریدن حباب سر و دست بشکنند؟


وی با تاکید بر اینکه می بایست در هر معامله ای یک رابطه منطقی وجود داشته باشد گفت: برای خرید هر کالایی که مراجعه کنید، یک ترازو قرار دارد که در آن کالا را می گذارند و معادل آن کالا پول می گیرند، اما سکه طلا تنها کالایی است که مقدار قابل توجهی بیش از وزن طلا ، پول می پردازید.


رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر با یادآوری اینکه با عبور سکه از مرز ۳۲ میلیون تومان، حباب سکه نیز از مرز ۶ میلیون تومان عبور کرد گفت: هیچ توجیهی وجود ندارد که مردم ۶ میلیون تومان بیش از وزن طلا، بابت سکه بپردازند.


وی در پاسخ به این که چرا باید حباب به وجود بیاید گفت: رابطه اقتصادی بر اساس عرضه و تقاضا است، یعنی هر چقدر که تقاضا برای خرید سکه بالا می رود، اما عرضه متناسب با آن وجود ندارد، به همان نسبت افزایش ولع مردم برای خرید، قیمت ها سوال برانگیز می شود.


اسدی جوزانی با تاکید بر اینکه در نتیجه تقاضای کاذب، مردم دیگر بابت خرید طلا پول نمی دهند، بلکه بابت خرید سکه پول میدهند گفت: همین ولع مردم برای خرید است که حباب را به وجود می آورد.


وی با اعلام اینکه حباب سکه همان چیزی است که در کالاهای دیگر نیز اتفاق می افتد گفت: هنگام تقاضای بالا در شرایط کمبود هر کالایی، قیمت آن به صورت غیر واقعی بالا می رود.


رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر با اعلام اینکه هنگامی که در بازار یک کالا با کاهش عرضه روبرو می شود، قیمت آن بالا می رود گفت: در اصل مردم بابت ارزش آن کالا پول نمی‌پردازند، بلکه به دلیل افزایش تقاضا و کمبود عرضه است که پول پرداخت می شود، به عبارت بهتر از برنج تا روغن و گوشت و دیگر کالاها حباب وجود دارد.


وی با اعلام اینکه اگر بانک مرکزی وظیفه خود را در توزیع سکه انجام دهد، حباب ایجاد نمی شود گفت: اگر مردم بتوانند با مراجعه به بانک مرکزی، هر مقدار سکه را که خواستند تحویل بگیرند که این سکه بدون حباب عرضه می شود، آنگاه هرگز شاهد حباب سکه نخواهیم بود.


اسدی جوزانی افزود: وقتی تقاضا در بازار بالا می رود، اما عرضه مناسب وجود ندارد، ناچار سکه های موجود در بازار دست به دست می‌شود و در نتیجه قیمت طلا با قیمت سکه تفاوت می کند.


وی با تاکید بر اینکه در مورد سکه، این وزن طلا نیست که قیمت را تعیین میکند، بلکه تقاضای بازار است که قیمت را تعیین می کند گفت: هنگامی که هجوم مردم برای خرید سکه بالا می رود، به همان میزان قیمت سکه، افزایشی خارج از ارزش طلای آن پیدا می‌کند و در اصل مردم پول بابت وزن طلا نمی‌دهند، بلکه پول بابت نام سکه طلا می دهند و این موضوعی است که باید مدیریت شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: