در این مقاله به هوش مصنوعی در گوگل و مخصوصا بحث سئو می پردازیم و الگوریتم ها و تکنولوژی های گوگل که بر پایه هوش مصنوعی است را بررسی می کنیم.
همانطور که میدانید سئو یا بهینه سازی موتور جستجو مجموعه کارهایی است که موجب بهبود رتبه سایت ها در موتورهای جستجوگر می شود، استفاده از سئو برای کسب کارها سرمایه گذاری میان مدت اما شدیدا پرسود می باشد. سئو با نرخ بازگشت سرمایه بالا، راهی عالی برای فروش محصولات و خدمات کسب و کارها می باشد.
اما انجام سئو سایت آنقدرها هم آسان نیست، مخصوصا زمانی که پای هوش مصنوعی به تنظیم رتبه بندی ها باز می شود. زیرا که دیگر با فعالیت های مشکوک و کلاه سیاه کسب رتبه سخت و شاید غیر ممکن می شود، برای آموزش سئو می توانید روی لینک زیر کلیک نمایید. در این مقاله به الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل در سئو می پردازیم.
همواره گوگل در پی بهبود موتور جستجو خود بوده است. در سالهای اخیر نیز تغییرات چشمگیری داشته است. گوگل با توجه به رفتار کاربر خود را بهبود میبخشد و هدفی جز تعامل بهتر با کاربران ندارد.
الگوریتمهایی که در ذیل از آنان نام میبریم چهار الگوریتم مهم گوگل هستند که بر اساس هوش مصنوعی برنامهریزی گردیدهاند:
RankBrain
Neural Matching
BERT
MUM
چهار الگوریتم ذکر شده به بازیابی اطلاعات با کیفیت بهتر کمک میکنند.
چند سالی است که رنک برین توسط گوگل معرفی شده است که الگوریتم جستجو مبتنی بر یادگیری ماشین است و به گوگل کمک میکند تا نتایج جستجو را پردازش کند. این الگوریتم عاملی مهم در رتبه بندی محتوا و لینکها است. با کمک رنک برین سایتها دیگر نمیتوانستند از روش لینکسازی انبوه و سیگنالهای غلط استفاده کنند. این مسئله باعث شد تا محتوا نویسی با کیفیتتر، رتبه SERP بهتری از گوگل کسب میکنند.
رنک برین استاد پیدا کردن رابطه بین کلمات و مفاهیم است. برای درک بهتر به این مثال توجه کنید: کاربری در گوگل عبارت بهترین برند شیر، درک اینکه منظور شیر پاکتی است یا شیر جنگل به دست رنک برین محقق شد. موتورهای جستجو تا قبل از سال 2015 که رنک برین معرفی شود این قابلیت را نداشتند.
کلیک روی نتیجه از طریق serp
مدت زمان مطالعه یک سایت
پوگو استکینگ
رنک برین بعد از مدتی به روزرسانی الگوریتم هامینگ برد را به گوگل اضافه کرد. این الگوریتم میتواند عبارات جستجو شده را تفسیر کند و صفحاتی را به کاربران نشان دهد که حاوی اطلاعاتی مربوط به ایده، دامنه یا حتی مکان پرس و جو هستند. برای درک بهتر این مسئله به مثال توجه کنید؛ فرض کنید در گوگل عبارت زیباترین دختران سال 2023 را سرچ نمودهاید در سالهای قبل گوگل لینکهایی را به نمایش در میآورد که با کلیک بر آن کاربر وارد سایتی میشد تا جواب خود را دریافت کند.
اما با کمک هامینگ برد لیستی از دختران زیبا به نمایش در میآید تا جواب خود را بدون ورود به سایت دریافت کنید.
علاوه بر مثال بالا الگوریتم مرغ مگس خوار موجب بهبود نتایج و ارتباط معنایی بهتر نتایج با عبارت جستجو شده کاربر در راستای نیاز کاربر شده است.
بارد هوش مصنوعی جدیدی است که گوگل در رقابت با بینگ آن را معرفی نمود. بارد شباهت زیادی به چت جی پی تی دارد و بر پایه لامبدا است. بینگ بعد از معرفی چت جی پی تی، گوگل را ترغیب نمود تا به فکر توسعه بارد بیفتد. احتمالا بارد که در ماه آینده ریلیز میشود از روش پرسش و پاسخ بهره خواهد گرفت. لینک لاین مهندس ارشد نرمافزار در واحد هوش مصنوعی گوگل کار میکند او مدعی است که زبان مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل یا همان لامدا دارای ادراک بشری است.
مدیر عامل گوگل اذعان نمود که بارد یک سرویس هوش مصنوعی آزمایشی مکالمه محور است که در مکالمات روزمره شرکت میکند.
LaMDA مخفف عبارت Language Model for Dialog Application است. لامدا یک مدل یادگیری ماشینی است که گفتگوی طبیعی ایجاد مینماید. صحبت با لامدا مانند صحبت با انسان است؛ او پاسخی مانند یک انسان به صحبتها خواهد داد. لامدا آزادانه در مباحث شرکت میکند و صرفا یک ربات پاسخ صوتی دهنده به پرسشها نیست. پشت هر مدل یادگیری ماشینی محاسبات پیشرفته ریاضی و آماری هستند. یا سری دادههای معتبر الگوریتمها خروجیهای متفاوت و حیرت آوری به نمایش میگذارند.
تنسورفلو (TensorFlow)، یک کتابخانه رایگان و اپن سورس است که برای برنامه نویسی استفاده میشود. این کتابخانه در یادگیری ماشین نیز کاربرد دارد و به پیادهسازی شبکه عصبی کمک میکند. رنک برین توسط تنسورفلو حمایت میشود. تنسورفلو انعطاف پذیری خوبی دارد و امکان توسعه آن روی پلتفرمهای مختلف امکانپذیر است. برنامههای متعددی از تنسورفلو نشات گرفتهاند به عنوان مثال دیپ دریم که از نرم افزارهای توضیح نویسی خودکار برای تصاویر است.
در سال 2017 گوگل تنسورفلو لایت را به طور ویژه برای موبایل معرفی نمود.
برت الگوریتمی بر پایه هوش مصنوعی است. BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representation Transformation است. الگوریتم برت میتواند زبان محاورهای را درک کند به عنوان مثال عبارت "مسیرهای اومدن به خونه" را درک میکند. از طرفی به مفهوم عبارت توجه میکند. یعنی دو عبارت "دستور پخت کوکو" با "طرز تهیه کوکو" نتایج یکسانی خواهند داشت در صورتی که قبل از پیدایش برت برای هر کدام نتایج متفاوتی نمایش داده میشد.
الگوریتم مام یک مدل زبانی شبیه به سیستم BERT است. گوگل ادعا میکند که مام هزار برابر پیشرفتهتر از برت است. مام قادر است چندین کار را همزمان باهم انجام دهد. الگوریتم مام چند وجهی است و میتوان اطلاعات را از فرمتهای مختلفی مانند تصویر، ویدئو و صوت دریافت کند. مام همچنین میتواند به چندین زبان مختلف پاسخ دهد.
هوش مصنوعی (Artificial intelligence) به طور مخفف AI نیز گفته میشود. موتورهای جستجو دارای هوش مصنوعی هستند و به عبارتی قدرت تفکر دارند. با کمک هوش مصنوعی گوگل میتواند شبیهترین تصمیمات را نسبت به تفکر شخص جستجوگر بگیرد و محاسبات خود را کاربر محور انجام دهد.
بله قطعا، برای پاسخ دقیقتر اجازه دهید حوزههای ورود هوش مصنوعی به سئو را بیان کنیم:
تجزیه و تحلیل serp
محتوا نویسی
بهینه سازی
بررسی کلمات کلیدی
پیشنهاد کلمات کلیدی
یافتن فرصتی برای افزایش رتبه بندی
تولید محتوا بر اساس AI
افزایش ترافیک جستجو
و...
موتورهای جستجو مانند گوگل در پی آنند که بدانند آیا کاربر UX مناسب از صفحه شما دریافت میکند یا خیر؟ به طور کلی گوگل سعی میکند تا حدی به موارد زیر توجه کند:
مطالب معتبرند؟
ساختار مناسبی دارند؟
سرعت بارگیری بالا است؟
آیا صفحات یوزر فرندلی طراحی شده اند؟
کمتر از ده سال است که هوش مصنوعی در سئو رشد خوبی داشته و از الگوریتمهایی بر پایه هوش مصنوعی در گوگل استفاده شده است. گوگل امسال نیز روی پروژههای هوش مصنوعی در حال کار است و به سرمایه گذاری خود ادامه میدهد. میتوان نتیجه گرفت که هوش مصنوعی تکنولوژی تازه متولد شدهای است که در حال رشد و گسترش است.