April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
بسیاری از پژوهشهای علمی بدلیل نداشتن اعتبار فراموش شده است
کد خبر: ۳۹۴۹۰۶
۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
بدلیل آنکه بسیاری از تحقیقات و دستاوردهای علمی بدلیل نداشتن پشتوانه مالی به ثمر نرسیده، پرداخت تسهیلات از سوی بانکها نقش بزرگی در عبور علوم ار مرحله بالقوه به بالفعل دارد.

رنج دانش بنیان ها از کمبود پشتوانه مالی

اقتصاد تابع قوانین و فرمول های خاص اقتصادی است که مهمترین آنها، برنامه ریزی است. اگرچه در کشور ما قوای سه گانه وظایف خاصی دارند و در زمینه های گوناگون برنامه ریزی و خدمت رسانی می کنند، اما سیاستگذاری کلان کشور در قالب های گوناگون همچون نامگذاری سال یا ابلاغیه های گوناگون از سوی مقام معظم رهبری صورت می گیرد. سال گذشته دانش بنیان از سوی ایشان مورد تاکید قرار گرفت و شرکتهای دانش بنیان و توجه به دانش که مورد کم توجهی قرار گرفته بود، با جدیت مطرح شد.

رتبه نخست ولایتمداری

یکی از بخشهایی که توجه به دانش را مورد تاکید قرار داد، نظام بانکی بود و بانک صادرات ایران در اجرای منویات مقام معظم رهبری در سالی که مزین به نام «سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بود، با پرداخت بیش از ١٤ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، رتبه نخست را از آن خود کرد.

تقدیر از بانک صادرات

بی شک الگوسازی اهمیت ویژه ای دارد و رقابت همواره نقش برجسته ای در این زمینه داشته است. به همین دلیل علی وحدت، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بانک صادرات ایران، از عملکرد و تلاش مدیران و کارکنان این بانک در کسب رتبه نخست اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان قدردانی کرد.در بخشی از این نامه آمده است: «.. بی‌تردید حمایت‌های بانک صادرات ایران الهام‌بخش و سرمشقی برای سایر فعالان نظام تأمین مالی نوآوری در کشور است. عملکرد درخشان آن بانک محترم در سال مزین به نام «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» مصداقی روشن از این موضوع است؛ لذا بدین‌وسیله اعلام می‌شود که بانک صادرات ایران در سال ١٤٠١ در چارچوب تفاهم‌نامه فی‌مابین و اهرمی‌سازی منابع صندوق نوآوری و شکوفایی، حائز رتبه اول در ارایه تسهیلات و رتبه دوم در ارایه ضمانت‌نامه به شرکت‌های دانش‌بنیان شده است. از همت والا و تلاش ارزنده مدیران و کارشناسان آن بانک محترم، خصوصا همکاران مستقر در دفتر حمایت از نوآوری بانک که با اولویت‌بخشی به تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان پیشقدم بوده‌اند، قدردانی می‌شود.»

 

بیشتر بخوانید:

صدور چک دیجیتال با کد رهگیری و ثبت در سامانه قوه قضاییه



حمایت از دانش نیازمند استمرار

یکی از مهمترین مباحثی که همواره مطرح می شود، ورود به یک بحث و استمرار آن است. بانک صادرات ایران نیز که با جدیت و پیگیری توانست رتبه اول را بدست آورد، اعلام کرد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور، همواره در صدر اولویت‌های بانک صادرات ایران بوده و در سال جاری نیز یکی از راهبرد‌های اصلی بانک صادرات ایران هدایت منابع به سمت این شرکت‌ها و نقش‌آفرینی در رشد و توسعه دانش و ایده‌های نوآورانه است.

 

رنج دانش بنیان ها از کمبود پشتوانه مالی

آمارهای افتخارآمیز

بانک صادرات ایران اعلام کرد که در سال ١٤٠١ با پرداخت ١١٩ فقره تسهیلات به ارزش ١٤هزار و ٢٣٢ میلیارد ریال به شرکت‌های دانش‌بنیان، سهم برجسته‌ای در حمایت از این شرکت‌ها و تبدیل دانش به فناوری و ایجاد ارزش افزوده و بسترسازی حضور این شرکت‌ها در عرصه تولید داخلی و صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته است. بانک صادرات ایران از ابتدای سال ٩٨ تاکنون با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی، ٢٥٢ فقره تسهیلات به ارزش نزدیک به ٢٧ هزار میلیارد ریال و ٤٥٨ فقره ضمانت‌نامه به ارزش بیش از ١٠ هزار میلیارد ریال به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است.

وابستگی صنعت و تولید به دانش

در این رابطه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ورود به بحث دانش بنیان گفت: وابستگی صنعت و تولید به دانش، امری غیر قابل انکار است و باید در تمامی بخشهای اقتصادی کشور رویکرد دانش بنیان ادامه داشته باشند. شهباز حسن پور بیگلری با انتقاد از اینکه سالهاست بدلیل نبود ارتباط لازم بین صنعت و دانشگاه، نتوانسته ایم به اهداف اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و تولیدی دست یابیم گفت: دوری تولید از دانشگاه در حالی صورت می گیرد که ریشه تولید و بهبود کمیت و کیفیت، به دانش باز می گردد.وی با تاکید بر اینکه هرچقدر تولید به دانش مسلح شود، به همان میزان آسیب پذیری کمتر و قدرت بیشتری دارد گفت: در شرایطی که کشورمان با انواع تهدیدها از سوی استکبار رو به رو شده، لازم است به اشکال مختلف از وابستگی فاصله بگیریم و به سوی خودکفایی گام برداریم.

ضرورت مستندسازی

نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قرار نیست تنها شعار بدهیم گفت: باید با ارایه آمارهای دقیق و مستندسازی، موفقیت های بدست آمده ثبت شود. وی با اعلام اینکه تمامی دستگاهها و بخشهای اقتصادی کشور، ادعا کردند که دانش بنیان را در دستور کار خود قرار دادند گفت: باید کارنامه عملکرد تمامی دستگاهها ارایه شود و آماری از همکاری با دانش بنیان ها ارایه کنند تا مشخص شود کدام شرکت در ریل کلان کشور گام برداشته و کدام شرکت رغبتی به دانش بنیان شدن نداشته است. در این صورت مشخص می شود میزان اعتقاد به دانش در دستگاهها چقدر بوده است. وی در خصوص کسب رتبه اول بانک صادرات در پرداخت تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان گفت: علم و دانش اگرچه می تواند دستاوردهای بزرگی داشته باشد، اما برای عملیاتی کردن دانش، به اعتبار نیاز است و بارها شاهد بوده ایم که تحقیقات و دستاوردهای علمی بدلیل نداشتن پشتوانه مالی، نتیجه بخش نشده، بنابراین پرداخت تسهیلات از سوی بانکها نقش بزرگی دارد و بانکی که بیشتر تسهیلات به دانش داده، نقش بیشتری در حرکت کشور در مسیر دانش داشته است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: