کد خبر: ۳۹۴۹۵۴
۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
0

آیا صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت دارد؟

استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری است که به افراد غیرحرفه‌ای کمک می‌کند تا مانند یک فرد حرفه‌ای به سود برسند. سرمایه سهام‌داران در این صندوق‌ها، باتوجه به نوع آن‌ها، در حوزه‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شود تا سرمایه‌گذار به سود برسد. گرچه این صندوق‌ها بسیار جذاب به‌نظر می‌رسند اما یک سوال همیشگی برای افراد تازه‌کار وجود دارد: آیا صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت دارد؟ شرایط پرنوسان اقتصاد کشور در این روزها باعث شده تا پاسخ به این سوال به یکی از مهم‌ترین سوالات سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها تبدیل شود. اگر شما هم چنین سوالی دارید، برای دریافت پاسخ خود ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

آشنایی با صندوق سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از سهام هستند که در آن‌ها، افراد حرفه‌ای سرمایه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و به‌صورت تخصصی در زمینه‌های مختلف به‌کار می‌برند تا سود به دست بیاورند. این سرمایه‌ها، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارند. همچنین، یک تیم حرفه‌ای از تحلیل‌گران این صندوق‌ها را پشتیبانی می‌کنند تا تمام سرمایه‌ها به‌صورت مدیریت شده به سود منجر شوند، به عبارت دیگر میزان ریسک و بازدهی به‌صورت حرفه‌ای در این صندوق‌ها کنترل می‌شوند.

چه افرادی وارد صندوق سرمایه‌گذاری می‌شوند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب افرادی هستند که با بازار بورس آن‌طور که باید آشنایی ندارند. درواقع، افرادی که دوست ندارند زمان و هزینه اضافی برای یادگیری بورس به‌صورت حرفه‌ای صرف کنند، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری روی می‌آورند. سرمایه سهام‌داران این صندوق‌ها، در زمینه‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شود، درنتیجه، تمام افراد غیرحرفه‌ای در بورس، با هر هدفی که برای سرمایه‌گذاری دارند می‌توانند صندوق سرمایه‌گذاری مدنظرشان را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری چگونه تامین می‌شود؟

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری سودهای متنوعی ایجاد می‌کنند. به‌طور کلی، سود حاصل در این صندوق‌ها باتوجه به سود حاصل از محل افزایش ارزش خالص دارایی‌ها یا همان NAV، دریافت سود تقسیمی سالانه صندوق و دریافت سود سرمایه‌ای حاصل از خرید و فروش اوراق بهادار توسط صندوق حاصل می‌شود. این سودها باتوجه به اساسنامه این صندوق‌ها تعیین می‌شوند. در بسیاری از صندوق‌ها با تبدیل این سود به واحدهای جدید، میزان سرمایه افزایش پیدا می‌کند.

میزان درآمد در انواع صندوق سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که با توجه به ویژگی‌هایشان، میزان درآمد و ریسک متفاوتی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند. انواع این صندوق‌ها شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

صندوق‌های سهامی

سرمایه افراد در این صندوق‌ها در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. افرادی که می‌خواهند خود را به چالش بکشند وارد این صندوق‌ها می‌شوند، چراکه ریسک بسیار بالایی دارند. از طرف دیگر، بازدهی آن‌ها نسبت به سایر صندوق‌ها بیشتر است. درآمد حاصل از این صندوق‌ها به شرایط کلی بازار سرمایه بستگی دارد.

صندوق مختلط

در این صندوق‌ها سرمایه سرمایه‌گذاران در صندوق‌های اوراق با درآمد ثابت و در سهام قرار داده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا ریسک و بازدهی در این صندوق‌ها، یک حد میانگین بین صندوق‌های با درآمد ثابت و سهامی باشد. البته، در این گزینه امکان کسب بازدهی بالاتر هم وجود دارد که با توجه به نوسانات قیمتی و بازدهی سهام به‌وجود می‌آید.

صندوق با درآمد ثابت

در این صندوق‌ها، بازدهی به میزان معقول وجود دارد، اما میزان ریسک حداقل میزان ممکن است. درواقع، مدیران در این صندوق‌ها منابع مالی حاصل از فروش واحدها را برای سرمایه‌گذاری و خرید اوراق بهادار کم‌ریسک مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق خزانه صرف می‌کنند. در این شرایط، سود قابل قبول، یا به عبارت دیگر درآمد ثابت با ریسک حداقل به‌وجود می‌آید.

صندوق تضمین اصل سرمایه

در بین انواع صندوق سرمایه‌گذاری، این گزینه جدیدتر است. در این صندوق‌ها علاوه‌بر بازدهی مناسب، اصل سرمایه هم تضمین می‌شود. این صندوق‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد که شامل صندوق تضمین با رکن با ضامن و صندوق تضمین با مکانیزم اهرمی می‌شود.

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری در اوراق مبتنی بر سکه طلا انجام می‌شود. میزان درآمد در این صندوق‌ها مشابه با بازار سکه طلا است و همانند آن ریسک سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد.

بهترین صندوق برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

درصورتی‌که قصد سرمایه‌گذاری در یک صندوق سرمایه‌گذاری را دارید حتما ویژگی‌های زیر را درنظر داشته باشید:

میزان بازدهی و درآمد

بدون شک میزان درآمد صندوق سرمایه‌گذاری و ثابت بودن آن یکی از مهم‌ترین عوامل برای ورود به آن صندوق محسوب می‌شود. برای تعیین و پیش‌بینی بازدهی و درآمد یک صندوق سرمایه‌گذاری لازم است که عملکرد آن را در چند ماه اخیر درنظر داشته باشید. بررسی اطلاعات مربوط به میانگین سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری و آمار مربوطه دیگر، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که قبل از سرمایه‌گذاری باید انجام دهید.

هزینه و مدت ابطال

قدم دوم برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری آن است که درمورد مدت زمان و هزینه ابطال آن‌ها اطلاعات کافی کسب کنید. درصورتی‌که پس از ورود به یک صندوق از درآمد آن ناراضی بودید و قصد ابطال آن را داشتید، باید هزینه ابطال آن را درنظر داشته باشید. این هزینه ممکن است رقمی ثابت باشد که به ازای هر واحد سهم درنظر گرفته می‌شود. درحالتی دیگر ممکن است به‌عنوان هزینه ابطال، سرمایه شما طی یک مدت محدود مسدود شود.

دوره بازپرداخت سود

در بسیاری از صندوق‌ها بازپرداخت سود به‌صورت ماهانه انجام می‌شود، اما در برخی از آن‌ها در هر سه ماه سود پرداخت می‌شود. درصورتی‌که شما به دنبال درآمد ثابت به‌صورت ماهانه هستید، در هنگام سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها باید این موضوع را درنظر داشته باشید. البته، در برخی از صندوق‌ها امکان انتخاب دوره‌های پرداخت سود وجود دارد. هرچه دوره پرداخت سود طولانی‌تر باشد، سود به میزان بیشتری پرداخت می‌شود.

بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها

انتخاب زمان مناسب برای خرید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در میزان درآمد حاصل از آن‌ها تاثیر به‌سزایی دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به درآمد ثابت با خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این نکات را درنظر داشته باشید:

بازه سرمایه‌گذاری را مشخص کنید

قبل از هرچیز از خود بپرسید که می‌خواهید تا چه مدت سرمایه شما در صندوق سرمایه‌گذاری باقی بماند؟ درصورتی‌که بازه زمانی بلندمدت را درنظر دارید، نوسانات قیمت خیلی تاثیرگذار نخواهد بود. در این شرایط معمولا پس از چند سال سود مناسبی به‌وجود می‌آید. اما درمورد بازه زمانی کوتاه مدت، درصورتی‌که به‌دنبال دریافت درآمد ثابت هستید باید در انتخاب خود دقت داشته باشید.

ضریب بتا و آلفای صندوق را درنظر بگیرید

ضریب بتا تغییرات ارزش دارایی‌ها را در طول زمان نسبت به نوسانات بازار نشان می‌دهد، در کنار آن، ضریب آلفا، برای بازده فعال صندوق کاربرد دارد. هرچه مقدار آلفا بیشتر باشد، به آن معناست که صندوق عملکرد بهتری دارد.

ارزش خالص هر واحد صندوق یا NAV

این عدد به شما نشان می‌دهد که واحدهای صندوق در طی یک دوره سرمایه‌گذاری تا چقدر افزایش یا کاهش داشته‌اند. با بررسی این عدد می‌توانید فرصت‌های سرمایه‎گذاری در صندوق‌ها را شنایایی کنید و در زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در آن‌ها اقدام کنید.

کلام آخر

درصورتی‌که دریافت درآمد ثابت از طریق ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای شما اهمیت دارد، حتما نکاتی که در این مطلب بیان کردیم را جدی بگیرید. همانطور که گفتیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند، در برخی از آن‌ها امکان کسب درآمد به‌صورت ثابت وجود ندارد، اما شما می‌توانید با تصمیم‌گیری درست و با درنظر داشتن نکات این مقاله، به سود دلخواه خود برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید به سایت رده مراجعه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: