کد خبر: ۳۹۴۹۶۹
۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
0

بازار فارکس یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین بازارهای مالی دنیاست که علاقه‌مندان پرشماری را به خود جذب کرده است. اگر شما جزو کسانی هستید که می‌خواهید بخشی از سرمایه خود را وارد این بازار کنید، باید با اصول و قواعد مدیریت سرمایه آشنا باشید تا بتوانید برای طولانی‌مدت در این بازار فعالیت کنید و به سوددهی برسید. در غیر این صورت به‌سرعت حذف خواهید شد. آشنایی با مدیریت سرمایه نوین در بازار فارکس می‌تواند به شما کمک کند تا موفق‌‌تر در این بازار عمل کنید. 

images_1680696303_642d63ef2c87e.png

مدیریت سرمایه چیست؟

مدیریت دارایی (سرمایه) مهارتی است که به افراد کمک می‌کند تا ریسک سرمایه‌گذاری در فارکس را کاهش داده و حداکثر بازده را به دست آورند. بهتر است بدانید اتخاذ یک استراتژی مناسب برای این کار، رابطه مستقیمی با میزان تجربه، دارایی و شخصیت افراد دارد. ممکن است روشی برای یک فرد مناسب باشد؛ اما استفاده از همان روش ضررهای جبران‌ناپذیری را به شخص دیگری وارد کند. مهم‌ترین اصل در بازارهای مالی، حفظ سرمایه اولیه است و شما تنها در صورتی می‌توانید این کار را به‌درستی انجام دهید که به‌خوبی سرمایه وارد شده به این بازارها را مدیریت کنید. برای داشتن یک استراتژی درست باید به فاکتورهای مهمی نظیر سرمایه اولیه، میزان ریسک به ریوارد، ریسک هر معامله، وینینگ ریشیو (نرخ برد)، ماکسیمم دراداون و ... توجه ویژه‌ای داشته باشید و تمامی معاملات خود را ثبت کنید.

انواع مدیریت سرمایه

به‌طورکلی انواع مدیریت سرمایه را می‌توان در سه دسته تقسیم‌بندی کرد. در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم و ویژگی‌هایی که موجب می‌شود هر فرد در این دسته‌ها قرار بگیرد را با شما به اشتراک می‌گذاریم. بهتر است بدانید میزان ریسک‌پذیری معامله‌گران، عاملی تأثیرگذار در مشخص‌کردن دسته‌بندی است که افراد در آن قرار می‌گیرند.
•    مدیریت محتاطانه
•    مدیریت تهاجمی
•    مدیریت پوششی

محتاطانه
در این حالت، معامله‌گران برای بلندمدت روی یک دارایی سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین منظور دارایی‌هایی را انتخاب می‌کنند که نرخ سود آن‌ها کمتر است؛ اما ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها نیز بسیار پایین است.
تهاجمی
روشی که سرمایه‌گذار قصد دارد در کمترین زمان ممکن بیشترین سود را از بازار کسب کند. به همین دلیل دارایی را انتخاب می‌کند که ریسک سرمایه‌گذاری در آن بالاست. مدیریت سرمایه تهاجمی مناسب افرادی است که سال‌ها در یک بازار فعالیت کرده و شناخت کافی از آن به دست آورده‌اند.
پوششی
می‌توان گفت این استراتژی، تلفیقی از دو روش قبل است و زمان به‌هیچ‌عنوان برای سرمایه‌گذاران در اولویت نیست. آن‌ها سعی می‌کنند ترکیبی از دارایی‌های متنوع را در سبد خود قرار دهند تا ریسک‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند.
حال شاید برای شما این سؤال ایجاد شود که بهتر است از کدام روش در بازار فارکس استفاده کنیم؟ توصیه ما به شما این است که هیچگاه اصل سرمایه خود را در معرض ریسک‌های بزرگ قرار ندهید. بهتر است جفت‌ارزهایی را انتخاب کنید که نوسانات آن‌ها زیاد نباشد و شناخت کافی از آن‌ها داشته باشید. این کار موجب می‌شود در بلندمدت، درصد معاملات سودده بیشتر از معاملات زیان‌ده باشد.

بررسی دلایل اهمیت مدیریت سرمایه در فارکس

مدیریت سرمایه یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت در فارکس است که بسیاری از معامله‌گران زمان لازم را برای یادگیری اصولی آن در نظر نمی‌گیرند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد هیچگاه به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند. یکی از دلایل اصلی بی‌توجهی به این موضوع، نبود منابع مناسب برای یادگیری است. اصلی‌ترین دلیل اهمیت یادگیری این موضوع، تعیین چهارچوب و جلوگیری از اخذ تصمیمات احساسی است. ممکن است فکر کنید این کار موجب محدودشدن معامله‌گر و کاهش سود او می‌شود؛ ولی این تفکر کاملا اشتباه است. اگر برای خود قوانین تعیین نکنید ممکن است به دلیل تحلیل اشتباه، بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست بدهید. به یاد داشته باشید هیچ قطعیتی در بازارهای مالی وجود ندارد و این مدیریت درست دارایی‌هاست که ضررهای شما را کاهش می‌دهد. همچنین آشنایی کافی با استراتژی‌های معاملاتی در فارکس می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. 

فاکتورهای مهم در مدیریت سرمایه

فرقی نمی‌کند به‌عنوان یک تازه‌کار یا فردی باتجربه در بازارهای مالی فعالیت می‌کنید. در ادامه نکاتی را با شما به اشتراک می‌گذاریم که با استفاده از آن‌ها میزان سودهای شما در بازار به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.
شناخت بازار و انتخاب استراتژی معاملاتی صحیح
قبل از اینکه در بازار فارکس سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است با اصطلاحات و قوانین موجود در بازار به‌خوبی آشنا شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا در مسیر دچار سردرگمی و اشتباه نشوید. سپس می‌توانید استراتژی معاملاتی مناسب خود را طراحی کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا در مواقع مختلف باتوجه‌به قوانین مشخص شده در استراتژی خود، بهترین روش مدیریت سرمایه را انتخاب کنید.
مشخص‌کردن میزان سرمایه و بازده مورد انتظار
مشخص‌کردن میزان سرمایه به شما کمک می‌کند تا هدف‌گذاری درستی انجام دهید. فرض کنید قصد دارید با حداقل سرمایه یعنی 10 دلار فعالیت خود را در بازار آغاز کنید. در چنین حالتی نمی‌توانید انتظار داشته باشید که سرمایه شما در پایان یک دوره یک ماهه به 100 دلار تبدیل شود. ازآنجایی‌که میزان ریسک منطقی در هر معامله در این بازار 2 تا 3 درصد (0.2 تا 0.3 دلار) است، در نتیجه بازده مورد انتظار شما باید با این میزان تناسب داشته باشد.
معامله بیش از حد ممنوع
لازم نیست هر روز معاملات زیادی انجام دهید. این کار موجب می‌شود تا به شکل احساسی در بازار فعالیت کنید و قوانین مدیریت سرمایه‌ای که برای خود مشخص کرده‌اید را نادیده بگیرید. داشتن انضباط و صبر، دو شرط لازم برای موفقیت است. نبود این دو عامل موجب ازبین‌رفتن سرمایه تریدرها می‌شود.
ثبت و بررسی نتایج
ثبت و بررسی مستمر نتایج به شما کمک می‌کند تا نواقص سیستم معاملاتی خود را مشخص کنید و تغییرات لازم را در آن اعمال کنید. فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه هستید که جنس‌های مختلفی در آن وجود دارد. با بررسی هفتگی میزان فروش خود متوجه می‌شوید کدام کالا سود بیشتری را نصیب شما می‌کند و مشتریان بیشتری دارد. با این کار امکان موفقیت خود را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهید. فارکس نیز به همین شکل است. شما با بررسی سوابق، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی می‌کنید تا سودهای خود را افزایش دهید و زیان‌ها را به حداقل برسانید.
مشخص‌کردن میزان تحمل ریسک
مشخص‌کردن میزان ریسک یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که در مدیریت سرمایه باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. فرض کنید مبلغ 1000 دلار را به‌حساب کارگزار خود واریز کرده‌اید. چه میزان از این سرمایه از بین برود همچنان بدون استرس به فعالیت خود در این بازار ادامه می‌دهید؟ این سؤال مهمی است که قبل از شروع سرمایه‌گذاری باید به آن پاسخ بدهید. بسیاری از تحلیلگران و مدرسان باتجربه ریسک 20% را پیشنهاد می‌کنند؛ اما به یاد داشته باشید این صرفا یک پیشنهاد است و شما باید بر اساس روحیات خود این میزان را مشخص کنید. به‌خاطر داشته باشید که مشخص‌کردن این میزان تأثیر مستقیمی روی حجم معاملات شما خواهد داشت. اگر میزان ریسکی که مشخص می‌کنید پایین باشد، در بسیاری از مواقع نمی‌توانید وارد معامله شوید؛ زیرا حد ضرر مشخص شده بیشتر از میزان ریسکی است که مشخص کرده‌اید.

images_1680696335_642d640fccc69.png
مشخص‌کردن حد ضرر
یکی از عواملی که موجب موفقیت یک معامله‌گر در بازار فارکس می‌شود مشخص‌کردن حد ضرر است. فارکس بازاری دوطرفه است که به تریدرها اجازه می‌دهد بر اساس تحلیل خود، اقدام به خرید یا فروش یک جفت‌ارز کنند. گاهی ممکن است بازار برخلاف پیش‌بینی شما حرکت کند و این حد ضرر است که از نابودی سرمایه شما جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید با مشخص‌کردن SL، میزان ریسک معامله را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید و از کال مارجین شدن خود جلوگیری کنید.
ریسک به ریوارد منطقی
یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت سرمایه، ورود به معاملاتی است که ریسک به ریوارد آن بیشتر از یک است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد هرچه این میزان بیشتر از یک باشد احتمال سودآوری معامله‌گر افزایش پیدا می‌کند. برای مشخص‌کردن این میزان کافی است حد سود را بر حد ضرر تقسیم کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که واحد هر دو باید یکسان باشند. اگر این نسبت، کمتر از یک شود شما وارد معامله‌ای می‌شوید که میزان زیان آن به‌مراتب بیشتر از سودی است که نصیب شما می‌شود. انجام چنین کاری غیرمنطقی است؛ زیرا در طولانی‌مدت موجب ازبین‌رفتن سرمایه شما می‌شود.
انتخاب اهرم مناسب
اهرم در فارکس همانند شمشیر دو لبه‌ای است که می‌تواند سود و زیان شما را به میزان چشمگیری افزایش دهد. اگر به‌عنوان یک تریدر تازه‌کار قصد ورود به این بازار را دارید، بهتر است از اهرم‌های پایین استفاده کنید تا در صورت فیل شدن تحلیل، سرمایه خود را از دست ندهید.
حرص و طمع ممنوع
حرص و طمع موجب می‌شود تا معامله‌گران تصمیمات احساسی اتخاذ کنند. انتخاب یک روش مدیریت سرمایه مناسب به آن‌ها کمک می‌کند تا عواطف خود را کنترل کنند و از بروز مشکلات احتمالی در معاملات جلوگیری کنند.
جمع‌بندی
در این مقاله سعی کردیم فاکتورهای مهمی که در روش‌های جدید برای مدیریت سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد را به شما معرفی کنیم؛ زیرا مدیریت سرمایه یکی از اصلی‌ترین اصولی است که موجب موفقیت یک تریدر می‌شود. پس اگر قصد موفقیت در بازارهای مالی مثل فارکس را دارید باید به این مبحث به‌خوبی مسلط شوید و بر اساس شرایط روحی خود بهترین روش را طراحی کنید. همینطور پیشنهاد می‌کنیم که برای شروع فعالیت ابتدا با اکانت دمو آمارکتس فعالیت خود را شروع کنید تا در این مسیر بیشتر تجربه به دست بیاورید. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: