ساختار سازمانی

ساختار سازمانی به شرکت ها کمک می کند تا نحوه تعامل و همکاری واحد های مختلف با یکدیگر و چگونگی جریان فرآیندهای تصمیم گیری، ارسال و دریافت گزارشات در تمام سطوح سازمان را مشخص می کند.

اگر یک ساختار سازمانی به خوبی برنامه ریزی و به طور کامل اجرا شده باشد کارکنان را آگاه می سازد که موقعیت خود را در سازمان پیدا کنند و نقش خود را در دستیابی به اهداف تجاری بزرگتر بدانند و این قدرت را دارد که اعضای تیم را با عملکردهای متفاوت در راستای اهداف اصلی شرکت متحد کند.

ساختارهای سازمانی فقط برای مشاغل بزرگ نیستند و کسب‌ و کارهای کوچک از ایجاد ساختار سازمانی کارا سود می‌برند، زیرا با گذشت زمان و رشد شرکت، نوع ساختار سازمانی بر تصمیم‌ گیری‌های استخدام و سطح کلان تأثیر می‌گذارد.

کنجکاو هستید که چه نوع ساختار سازمانی ممکن است برای کسب و کار شما مناسب باشد؟ بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه عملکرد این ساختارها یا چارت ها بیندازیم.

تغییر چارت سازمانی برای بقای یک کسب و کار اجتناب ناپذیر است. این تنها موردی است که به شما امکان توسعه، تکامل، نوآوری و صعود به بالای نردبان را می دهد؛ اگر به دنبال طراحی یا اصلاح ساختار سازمانی هستید، این مقاله می تواند به شما کمک کند؛ چرا که ما می خواهیم در شرکت مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان هر آنچه که برای سازمان خود لازم دارید، در اختیارتان قرار بدهیم.

چرا به ساختار سازمانی در کسب و کار خود نیاز داریم:

ساختار سازمانی مانند پیچ و مهره های یک کسب و کار است که انواع آن با توجه به هر نوع کسب و کاری متفاوت است. بر اساس مدل کسب و کار، هر ساختار سازمانی با ارائه نقش های شغلی برای مدیران اجرایی، مدیریت و نیازهای سطوح سازمان آغاز می شود.

بخش های رایج ساختار سازمانی شامل حسابداری، منابع انسانی، فروش، عملیات و توسعه محصول است. یک مدل تجاری خاص مانند تولید، بخش هایی مانند تولید محصول، حمل و نقل، تدارکات زنجیره تامین و غیره را اضافه می کند.

مزایایی ساختار سازمانی عبارت اند از:

  1. به رشد و تنوع فعالیت های یک سازمان کمک می کند.

  2. اجرای سیاست ها و دستیابی به اهداف آسان تر می شود.

  3. از تکرار کارکردها جلوگیری می کند و دستیابی به حداکثر تولید را با حداقل تلاش ممکن می سازد.

  4. تعریف و فهم بهتر از اختیار، آسانتر شدن ارتباط، درک بهتر از اهداف و سیاست های شرکت را ایجاد می کند.

  5. ساختار سازمانی کانال ها و الگوهای ارتباطی را تعیین می کند سپس نظارت و مدیریت صحیح را تسهیل می کند.

  6. به هماهنگ کردن فعالیت های اجزای سازنده به منظور تسهیل در تحقق اهداف سازمان کمک می کند.

  7. مشاركت و همكاري كارمندان در سازمان را افزايش داده و اراده آنها را براي كار بهبود مي بخشد و شروع و تفکر خلاق را تحریک می کند.

بنابراین برای دستیابی به این مزایا، ساختار سازمانی باید با دقت طراحی شود.

دلایل مهم برای طراحی و اجرا ساختار های سازمانی:

در این راستا دلایل زیر در طراحی و اجرا یک ساختار سازمانی موثر باید در نظر گرفته شود:

  • محیط زیست

  • فناوری

  • اندازه سازمان

  • استراتژی

اصلاح ساختار سازمانی چه سودی برای شما به همراه دارد؟

مزایای زیادی می تواند برای یک کسب و کار داشته باشد. به عنوان مثال، اصلاح ساختار سازمانی:

۱جذب نوآوری

کارآفرین آمریکایی جیم ران می گوید که "زندگی به صورت تصادفی بهتر نمی شود، بلکه با تغییر بهتر می شود." ما معتقدیم که همین اصل به طور موفقیت آمیزی برای تجارت اعمال می شود؛ وقتی که تغییر می کنیم، در واقع نوآوری ایجاد می کنیم.

۲ایجاد جنبش

شما باید حداقل دو برابر سریعتر بدوید تا از رقبای خود عقب نمانید و این دقیقا همان کاری است که اصلاح ساختار سازمانی انجام می دهد. تغییر چارت سازمانی به شما کمک می کند تا با تغییر رفتارها، طرز فکرها و سایر مکانیسم های مرتبط، به مرحله بعدی بروید.

۳. خلاقیت را در سازمان تقویت می بخشد.

مردم به طور مداوم در حال بداهه سازی هستند و نسبت به آنچه در حال وقوع است عکس العمل نشان می دهند و این دقیقا زمانی است که خلاق می شوند. مغز انسان برای حل مشکلات ساخته شده است؛ به این ترتیب، سازمان ها به منظور حل مشکلات مشکلات و چالش ها از نوآوری ها و خلاقیت ها استفاده می کنند.

۴به توسعه مهارت های جدید کمک می کند.

مسئولان اصلاح ساختار سازمانی معمولاً مستلزم یادگیری موضوعات جدید هستند که منجر به گسترش دانش موجود، دستیابی به مهارت های ارزشمند و حتی توسعه رفتارهای مختلف می شود.

۵درآمد شما را افزایش می دهد.

وجود عملیات کسب و کار شما در معرض اصلاح ساختار سازمانی کارا می تواند تفاوت زیادی در نتیجه مالی شما ایجاد کند. به عنوان مثال، ایجاد یک فرهنگ شرکت جدید را در نظر بگیرید که شامل و تنوع را ترویج می کند. این منجر به جذب استعدادهای برتر و ایجاد حس تعلق در بین کارکنان فعلی شما می شود. فرهنگی مانند این مسلماً نتایج بهتری خواهد داشت که بعداً در گزارش درآمد شما نشان داده می شود.

۶درک بهتری از کارمندان خود خواهید داشت.

همانطور که قبلا ذکر کردیم، اصلاح ساختار سازمانی می تواند یک کار دشوار باشد؛ با این حال در بلندمدت، درک بهتری از نحوه کار، استعدادهایشان، طرز تفکر و نحوه حل مشکلات به دست می‌دهد.

به عبارت دیگر، شما بینش معناداری در مورد نیروی کار خود به دست خواهید آورد و می توانید مشخص کنید که کجا هستید، نقاط ضعف و قوت خود و از نحوه رویکرد به فرآیند اصلاح سازمانی خود آگاه باشید.

۷اعتقاد به ارزش شرکت را تقویت می کند

باور ابزار قدرتمندی است تا زمانی که یک فرد هدف و چیزی برای باور به آن داشته باشد سپس می تواند رشد کند و به یک وضعیت ذهنی سالم دست یابد.

برای مثال پاداش دادن به کارمندان خود به منظور تلاش بیشتر آن ها خود به خود منجر به گردش کار فعال تر و موثرتر می شود.

۸یک هویت یکپارچه را ترویج می کند

به عنوان یک نتیجه کلی، تغییر ساختار در سازمان می تواند حس هویت یکپارچه را ایجاد کند و افراد را تشویق کند تا در جهت یک هدف مشترک (رشد شرکت) کار کنند.

۹ارتباطات داخلی را بهبود می بخشد

یکی از مزایای تغییر سازمانی، پیشرفت تکنولوژیکی از جمله ابزارهای ارتباطی است. این کارمندان شما را قادر می سازد تا ارتباط موثرتری داشته باشند. علاوه بر این، می تواند ارتباط شخصی بیشتری را بین آنها تسهیل کند که منجر به درک و اعتقاد بهتر می شود.

۱۰شما را جلوتر از رقابت نگه می دارد

همانطور که از نظر تکنولوژی پیشرفت می کنید، دیدگاه های تازه و مهارت های جدید به دست می آورید، تصمیمات بهتری می گیرید و فرصت های بیشتری برای انتخاب خواهید داشت. این دگرگونی های مداوم باعث می شود که سازمان شما تکامل یابد و آن را در مقابل رقبای خود قرار دهد.

چگونه می توانیم استراتژی ساختار سازمانی را تعیین کرد؟

عناصر ساختار سازمانی نحوه مدیریت و اجرای عملیات روزانه را تعیین می کنند. ساختار سازمانی کارا با استراتژی درست برای رسیدن به اهداف نهایی که توسط کسب و کار تعیین می شود کار می کند. در یک محیط خلاق، ساختار اغلب قوی تر و با نظارت بیشتر تعریف می‌شود و این محیط مبتنی بر هدف ایجاد و نوآوری است.

در یک تجارت سختگیرانه به سبک تولید، عناصر ساختاری بسیار سخت گیرانه تر هستند. بدون فرآیندهای استراتژی ساختار سازمانی دقیق، که مبتنی بر رویکرد داده محور است، این مشاغل برای دستیابی به اهداف تولید با مشکل مواجه خواهند شد.

سخن آخر

با توجه به توضیحات و موضوعاتی که ارائه شد، به این نتیجه دست یافتیم که در جهان کسب و کار امروز، ساختار سازمانی کارا نقش مهمی در افزایش سود و رشد کسب ‌و کار ها دارد و سازمان ها در جهت دستیابی به اهداف خود می تواند با اجرای یک ساختار خوب برای سازمان و پیمودن تمامی مراحل آن به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنند.

شرکت مشاوران خبره کسب و کار ایرانیان به عنوان یکی از بارزترین شرکت های موفق در حوزه مشاوره ساختار سازمانی، اصلاح ساختار سازمانی و استراتژی ساختار سازمانی شناخته شده است که توجه سازمان های زیادی را به خود جلب کرده‌اند و می تواند مشاوره های و راهنمایی های تخصصی در این حوزه به شما ارائه دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت https://expertmasters.ir سر بزنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: