May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۱۴۸
۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
0

برای هزاران سال، فلزات گرانبها مانند طلا و نقره به عنوان ارز مبادلاتی، سرمایه گذاری و نماد ثروت مورد استفاده قرار گرفته اند. نکات کلیدی که سرمایه گذاران را به سمت این فلزات می کشاند، سابقه طولانی آنها به عنوان ذخیره ارزش، همبستگی کم آنها با بازارهای مالی پر نوسان، و ویژگی مهم نقرها و طلا به عنوان محافظت از سرمایه در برابر تورم جهانی است. تنها جنبه منفی سرمایه گذاران در فلزات گرانبها می توان به نبود نقدینگی در هر زمان دلخواه و عدم گردش پول به سمت تولید اشاره کرد.

با افزایش تورم جهانی و شرایط نامطمئن مالی کشورها، جای تعجب نیست که علاقه به طلا و نقره بار دیگر در حال افزایش باشد. امروزه سرمایه گذاران در چهار حالت فلزات گران بها را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند: به صورت شمش، سکه، خام و جواهرات.

سرمایه گذاری طلا نقره 

سرمایه گذاری در شمش طلا و نقره

طلا و نقره هر دو از ذخایر در پوسته زمین استخراج می شوند. سپس این شکل خام قبل از آلیاژسازی استخراج و تصفیه می شود. مقدار فلزات آلیاژی بستگی به کاربرد دارد. به عنوان مثال،جواهرات طلا با نقره یا مس آلیاژ می شوند تا هنگام تبدیل شدن به جواهرات، استحکام بیشتری به آن بدهد، در حالی که شمش طلا باید حاوی حداقل آلیاژهای لازم برای محکم نگه داشتن آن باشد. شمش اصطلاحی است که شامل میله ها (شمش) و سکه های فیزیکی می باشد. شمش ها اجسام مستطیلی شکل از طلا یا نقره هستند که از نظر خلوص 99.5٪ یا بالاتر هستند. اندازه شمش ها از 10 گرم تا یک کیلوگرمی متفاوت است. شمش ها دارای مهری هستند که معادل برچسب سازنده آن است که وزن و خلوص را نشان می دهد. یکی از دلایل ضروری بودن یک فروشنده معتبر این است که راه های زیادی برای ایجاد اشکال تقلبی از کالاهای فیزیکی مانند شمش نقره و طلا وجود دارد. شمش های معتبر حتما دارای مهر شرکت سازنده و سرتیفیکیت می باشد. زمانی که مردم از ترس بحران مالی به طلا و نقره به عنوان آخرین ذخیره ارزش روی می‌آورند، معمولاً به شمش‌های طلا و نقره به عنوان راهی برای محافظت در برابر تورم و پایین آمدن ارزش ارزهای دیگر نگاه می‌کنند.

صرف نظر از دلایل فردی برای تمایل به سرمایه گذاری در شمش طلا و نقره، خرید شمش با برخی از جنبه های منفی همراه هستند. به عنوان مثال، شمش ها را باید به طور ایمن ذخیره کرد و بر خلاف ارز های دیگر به صور آنلاین مبادله نمی شوند و حتما باید به صورت فیزیکی فروخته شوند تا سود حاصل شود. خطر اصلی شمش های طلا و نقرا این است که می توان آنها را به سرقت برد. همچنین در اندازه های بزرگ تر به سختی قابل جا به جایی هستند. این بدان معناست که سرمایه گذاران باید به اندازه شمش ها توجه داشته باشند و محل مطمئنی برای ذخیره و  نگهداری آن ها مهیا نمایند. از طرفی ذخیره شمش فیزیکی سرمایه را از خطر حملات اینترنتی و سرقت های مجازی کاملا حفظ می کند.

شمش نقره

سرمایه گذاری در سکه های طلا و نقره

سکه‌های طلا و نقره مرز بین دارایی سرمایه‌گذاری و کلکسیونری را طی می‌کنند. بر خلاف شمش های سودمند، سکه های طلا و نقره دارای ارزش زیبایی شناختی نیز هستند که اغلب باعث می شود قیمت آنها بالاتر از ارزش ذوب شده آنها باشد. هر چه یک سکه زیباتر، کمیاب تر ، یا هر چه تقاضا برای سکه به هر دلیلی بیشتر باشد، ارزش سکه آن بالاتر خواهد بود. سکه های طلا در اونس و کسری از اونس (نیم اونس، ربع اونس، یک دهم اونس و ...) عرضه می شوند و در ضرابخانه های ملی، قیمتی معادل ارزش ذوب خود دارند. پس از عرضه ارزش سکه می تواند به طور کامل از قیمت ذوب شده طلا و نقره جدا شود که بستگی به تقاضای آن دارد. با این حال، به طور کلی، قیمت طلا و نقره ذوب شده یا ساچمه کف قیمتی سکه است و همراه با قیمت روز طلا یا نقرا جا به جا می شود. سکه های عقاب‌های طلای آمریکایی، برگ‌های افرای کانادایی و کروگراند آفریقای جنوبی انواع شناخته شده‌ای از سکه های معروف کلسیونری طلا در سراسر جهان هستند که قیمت بسیار بالاتری نسبت به قیمت ذوب شده فلز دارند.

ضرابخانه ها دفاتر ملی هستند که به عنوان تنها تولید کننده پول قانونی در یک کشور عمل می کنند. آنها مجاز به تولید سکه های ملی هستند. ضرابخانه ایالات متحده یک برنامه زمانی ارائه محصول می دهد که در آن کلکسیونرها می توانند برای نسخه های جدید سکه آن ها را خریداری نمایند، در ایران نیز به دلیل تقاضای زیاد سکه طلا بانک مرکزی به عنوان ضرابخانه ملی ایران سکه های طلای زیادی را وارد بازار می کند.

از آنجایی که سکه های طلا و نقرا به ندرت صرفاً براساس ارزش ذوب شده خود معامله می شوند، باید به حباب ایجاد شده در زمان خرید توجه کرد چرا که حباب به دلیل تقاضای زیاد ایجاد می شود در کشور های دیگر تقاضای زیاد به دلیل ارزش کلکسیونی ایجاد می شود تا سرمایه گذاری.

شمش نقرا

سرمایه گذاری در طلا و نقره خام

با ذوب کردن طلا و نقره و تبدیل به خلوص 99 درصد این فلزات به حالت دانه های گرد تبدیل می شوند که به اصطلاح به آن ساچمه می گویند. خرید طلا و نقره خام می تواند بهترین نوع سرمایه گذاری باشد چرا که از موارد دیگر حباب قیمتی کمتری پیدا می کند ولی خرید از مکان معتبر بسیار حائز اهمیت است، در نقره خام می توان با بررسی چشمی به خلوص آن پی برد چرا که نقرا خام با خلوص بالا براق تر است و نقه خام با خلوص پایین تر سفید و کدر است ولی در طلا کار سخت است و به راحتی و بدون عیار سنجی امکان تشخیص خلوص وجود نخواهد داشت.

طلا نقره خام

سرمایه گذاری در جواهرات طلا و نقره 

جواهرات طلا و نقره به عنوان آخرین دسته برای سرمایه گذاری در نقرا و طلا در نظر گرفته می شود، عمر استفاده از جواهرات از سرمایه گذاری بسیار بیشتر است. ساخت جواهرات همراه با کارمزد است هرچه ساخت جواهر پیچیده تر باشد اجرت آن بیشتر می باشد به عنوان مثال ساخت دستبند کارتیر با دست دارای اجرت ساخت بالایی است چرا که می بایست حلقه های سه بعدی را در کنار هم با دقت ساخت. بنابر این قیمت یک قطعه جواهر با وزن برابر از سکه و یا شمش بیشتر و در زمان فروش کمتر است چرا که در زمان فروش هزینه اجرت ساخت آن کم می شود. به طور مثال در گردنبند کارتیر اگر 10 درصد قیمت طلا برای ساخت گرفته شود قیمت پرداختی 110 درصد قیمت طلا خواهد بود و در زمان فروش این درصد از طلا کم می شود به علاوه اجرت ذوب کردن طلا که درصد ناچیزی است، همچنین در زمان فروش اگر جواهر دارای سنگ نیمه قیمتی مانند سواروسکی باشد آن سنگ از آن جدا می شود و سپس قیمت گذاری می گردد، ممکن است آن سنگ با قیمت بسیار پایین تر به فروش برسد. جواهرات را بیشتر از لحاظ زیبایی و استفاده طلقی می کنند تا سرمایه گذاری.

نقرا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: