April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۱۸۱
۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
0
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دو شکل فیزیکی و مجازی اردیبهشت ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

نمایشگاه کتاب امسال یک بخش جدید خواهد داشت

سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اردیبهشت ماه سال جاری در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دو شکل فیزیکی و مجازی برگزار خواهد شد و ناشران داخلی و خارجی برای حضور در این دوره نمایشگاه از اسفندماه سال گذشته در درگاه کتاب ثبت‌نام کرده‌اند و هر ناشر مجاز شد با توجه به ضوابط و مقررات نمایشگاه در هر دو شکل نمایشگاهی (فیزیکی و مجازی) یا صرفا در شکل مجازی شرکت کند. همچنین اینکه سال مبنای عرضه کتاب برای فروش در شکل فیزیکی این دوره از نمایشگاه، کتاب‌های منتشر شده سال ۱۳۹۸به بعد و در شکل مجازی کتاب‌های منتشر شده سال ۱۳۹۲به بعد خواهد بود.

علی رمضانی، قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رادیو گفتگو گفت: سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امسال در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ماه به مدت یازده روز برگزار می‌شود.

به گفته قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از سال گذشته روش دیگری را در برگزاری نمایشگاه، از طریق فضای مجازی در سراسر کشور داشتیم که مردم می‌توانستند از آثار عرضه شده در این نمایشگاه استفاده کنند که امسال هم بخش مجازی فعال است.

رمضانی اظهار کرد: امسال نمایشگاه یک وجه دیگری را هم خواهد داشت، ما همواره در ایام برگزاری نمایشگاه‌ها با این مسئله مواجه هستیم که برخی مطرح می‌کنند در اثر برگزاری نمایشگاه، کتابفروشی‌های کشور دچار هزینه و دچار رکود و این طور بحث‌ها می‌شوند، این دغدغه تصمیم گیران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بود با توجه به زیرساختی که فراهم شد در سامانه‌ی خرید از کتابفروشی‌ها امسال برای اولین بار کتابفروشان کشور هم در ایام برگزاری نمایشگاه می‌توانند در بخش مجازی آثاری که در اختیار دارند را تحت ضوابط نمایشگاه به فروش بگذارند.


وی افزود: البته مردم عزیزمان فقط به یک درگاه مراجعه می‌کنند، اما وقتی جستجو می‌کنند ابتدا اثر را با دسته بندی ناشر نشان می‌دهد و بعد هم کتابفروشی‌هایی که آن کتاب را دارند، با قیمت‌های احتمالا مختلفی نشان می‌دهد و مردم می‌توانند خودشان انتخاب کنند مثلا من در شهر چابهار زندگی می‌کنم تمایل دارم آن کتابی که به آن احتیاج دارم از یک کتابفروشی در چابهار بخرم، در ایام برگزاری نمایشگاه این کتاب را از آن کتابفروشی خریداری می‌کنم، امسال برای اولین بار این اتفاق می‌افتد و یک پاسخی به این سوال و دغدغه مسئله کتابفروشی‌ها در ایام برگزاری نمایشگاه داده می‌شود.

نمایشگاه کتاب


مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: امسال برای اولین بار این اتفاق می‌افتد که کتابفروشی‌ها هم در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب از آن یارانه‌ای که دولت قرار می‌دهد بهره‌مند می‌شوند و می‌توانند آثارشان را عرضه کنند و مردم هم می‌توانند از آن‌ها خرید کنند. البته نمایشگاه تلاش می‌کند به این سمت می‌رود که پاسخ به روز به نیاز جامعه بدهد درگذشته وظیفه نمایشگاه تنها دسترس پذیر کردن منابع تازه منتشر شده بود، اما الان با توجه به گستردگی شبکه کتابفروشی‌هایی که ما در کشور داریم و این اتصال یکپارچه‌ای که در سامانه کتابفروشی‌ها با همدیگر صورت گرفته، رفته رفته نمایشگاه می‌تواند به آن ظرفیت‌های فرهنگی و ترویجی و نشست‌های عمومی بپردازد.

رمضانی گفت: عده‌ای از ما می‌پرسند این نمایشگاه است یا فروشگاه؟ همواره پاسخ می‌دهیم که شما یک نمایشگاه را در دنیا نام ببرید که مخاطب عمومی داشته باشد و فروش نسخه فیزیکی نداشته باشد، در همین نمایشگاه‌های کتاب هیچ نمایشگاهی در دنیا نیست که مخاطب عمومی داشته باشد و فروش نداشته باشد. اما بالاخره در تنظیم صورت نهایی و آن ریخت کلی نمایشگاه باید تلاش کنیم که نیاز بیشتر در نمایشگاه جلوه پیدا کند. 


قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصریح کرد: ثبت نام ناشران از پیش از عید آغاز شد و قبل از شروع تعطیلات سال جدید پایان پذیرفت و الان درحال آماده‌سازی نقشه‌های نهایی هستیم. ثبت نام کتابفروشی‌ها برای بخش نمایشگاه هنوز آغاز نشده است، ما در هفته‌های آتی و روز‌های آتی اعلام خواهیم کرد که کتابفروشانی که مایل به حضور در نمایشگاه هستند ثبت نام کنند و شرایط و ضوابط را ببینند.


رمضانی درباره شعار نمایشگاه این‌طور می‌گوید: شعار در مراحل نهایی است و هفته آینده اعلام می‌شود. اگر ظرفیت آیین‌نامه نمایشگاه به ما اجازه می‌داد که ما در یک سال هم شهر میهمان داشته باشیم و هم کشور میهمان ما هر دوی این‌ها را امسال پیگیری می‌کردیم امیدواریم بتوانیم هم در خدمت یکی از کشور‌ها بعنوان کشور میهمان باشیم و هم در خدمت یکی از شهر‌های احتمالا پایتخت‌های کشور‌ها بعنوان شهر میهمان باشیم که این ظرفیت بین المللی نمایشگاه و ظرفیت نشر ایران در حوزه بین الملل بتواند بهتر استفاده شود.

وی درباره افزایش فضای نمایشگاهی بیان کرد: از باب این که مجموعه مصلی و بحث ساخت و ساز مصلی امام خمینی (ره) همواره در حال پیشرفت است، یک بخشی را به اندازه ۴ هزار متر به ما تحویل دادند که ما می‌توانیم آنجا را به ناشران اختصاص بدهیم ان‌شاءالله با توجه به استقبال خوبی که از بخش کودک و نوجوان اتفاق افتاد این ۴ هزار متر به ناشران کودک و نوجوان اضافه خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: